logo
امروز : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۴۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

روند افت آبهای زیر‌زمینی در دشت ابهر بحرانی است

روند-افت-آبهای-زیر‌زمینی-در-دشت-ابهر-بحرانی-است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به برداشت ‌بی‌رویه آب از طریق آبهای زیر زمینی گفت: سالانه 41 میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیر مجاز این دشت برداشت می‌شود.

به گزارش موج رسا; یوسف رضاپور امروز در جلسه ستاد حفاظت از منابع آب استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع هدفگذاری که در گذاشته در راستا اقتصاد مقاومتی مسدود کردن 500 حلقه چاه غیر مجاز ابلاغ شده بود اظهار کرد: 370 حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان در سال گذشته مسدود شد.

وی با اشاره به پلمپ شدن 832 حلقه چاه در استان زنجان در سال گذشته تصریح کرد: اجازه برداشت از این چاه‌ها داده نمی‌شود تا تعیین تکلیف شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه به فعالیت 14 اکیپ در سطح استان زنجان بیان کرد: در حال حاضر در استان زنجان این 14 اکیپ در راستای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و بستن چاه‌ها و جلوگیری از تخلفات جدید در استفاده از آبهای زیر زمینی فعالیت می‌کنند.

وی وضعیت دشت ابهر را بحرانی‌ترین دشت استان عنوان کرد و افزود: افت آبهای زیر زمینی در این دشت به طور متوسط 1.40 سانتی متر است.

رضا پور افزود: این دشت به عنوان پایلوت انتخاب شده و بیشترین برنامه‌های آب منطقه ای در این دشت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یک هزار و 40 کیلومتر وسعت این دشت بوده است افزود: این دشت جزو دشت‌های ممنوعه استان بوده و سالانه 47.23 میلیون متر مکعب کسری مخزن در سال داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه در 19 سال گذشته 897 میلیون مترمکعب در استان زنجان از آبهای زیر زمینی اضافه برداشت شده است افزود: 46 میلیون متر مکعب در حوزه صنعت و 165 میلیون مصارف کشاورزی بوده است.

وی اضافه برداشت‌ از چاه‌های مجاز در این دشت را 26 متر مکعب عنوان کرد و افزود: 41 میلیون متر مکعب نیز برداشت‌های غیر مجاز بوده است.

رضاپور با بیان اینکه یک هزارو 207 حلقه چاه مجاز در سطح استان داریم افزود: 453 چاه غیر مجاز نیز از منابع آبهای زیر زمینی استفاده می‌کنند.

وی به میزان برداشت منابع آب از چاه‌های غیر مجاز افزود: 41 میلیون متر مکعب نیز از طریق چاه‌های غیر مجاز برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه از 71 تا 76 وضعیت سفره‌های زیر زمینی خوب بوده است افزود: از سال 76 به بعد آبهای زیر زمینی رو به کاهش بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در 19 سال گذشته با برداشت 897 میلیون متر مکعب در حدود 27 متر آب زیر زمینی در دشت ابهر افت کرده است.

رضا پور با اشاره به اینکه برای جبران این اضافه برداشت یک برنامه‌‌ 20 ساله تعریف شده است افزود: برای اینکه ما بتوانیم خودمان را به وضعیت قبلی برگردانیم یکی از این راهها جلوگیری از اضافه برداشت‌ از آبهای زیر زمینی بوده است.

وی اشاره به مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز در سطح استان ابراز کرد: تعدیل برخی از پروانه‌هایی که در حوزه کشاورزی صادر شده می‌تواند در زمینه صرفه جویی کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر با انجام این اقدامات 63 میلیون متر مکعب می‌توانیم از مصرف آب کم کنیم افزود: با تعدیل برخی از پروانه‌ها در بخش کشاورزی و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها باز 28 میلیون متر مکعب کسری داریم تا به وضعیت قبلی برگردیم.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر