logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۴۶۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

رسانه روس: ایران، روسیه و چین شکل‌دهنده رویدادها در خاورمیانه هستند

رسانه-روس:-ایران،-روسیه-و-چین-شکل‌دهنده-رویدادها-در-خاورمیانه-هستند-

 ایران، روسیه و چین با برگزاری رزمایش مشترک نشان دادند که از آمریکا واهمه‌ای ندارند و قدرت اصلی در منطقه به‌شمار می‌روند.

به گزارش موج رسا; "سرگئی شاکاریانتس" در وب‌سایت تحلیلی "رگنوم" نوشت: در هر تحلیل و مقاله‌ای، اطلاعات موجود نقش مهمی را ایفا می‌کنند. سخنان روزهای اخیر مایک پامپئو از مرگ راهبردی آمریکا حکایت دارد. در روز 13 ماه ژانویه، پامپئو ضمن اعلام خبر ترور سردار سلیمانی، گفت که سردار قاسم سلیمانی در چارچوب استراتژی گسترده‌ای برای مهار چالش‌های دشمنان آمریکا و از جمله، ایران، چین و روسیه ترور شده است.

ضمن تفسیر سخنان پامپئو می‌بایست خاطرنشان کرد که این یک تهدید مستقیم خطاب به روسیه و چین نیز است و ظاهراً، آمریکا آمادگی دارد تا از راه اجرای عملیات تروریستی، ژنرال‌های روسی و چینی را نیز به‌قتل برساند.

در حال حاضر، متخصصان امنیت سایبری ایران از توانایی کافی برای برنامه‌ریزی مجدد موشک‌های آمریکایی برخوردارند. در صورت تلاش مشترک متخصصان امنیتی سایبری ایران با یارانشان در روسیه و چین این عرصه به‌طور کامل، تحت کنترل این سه کشور قرار خواهد گرفت.

ایگور کوروتچنکو، کارشناس نظامی و سردبیر مجله «دفاع ملی»، معتقد است: «ترور مقامات بلندپایه نظامی روسی در خود روسیه و یا خارج از کشور، آغاز جنگ میان قدرت‌های هسته‌ای را به‌همراه خواهد داشت. ترور ژنرال‌های روسی مانند مورد سردار سلیمانی غیرممکن است. در صورت چنین اقدامی از سوی آمریکا، پاسخ روسیه قاطع و بسیار تند خواهد بود».

کارشناسان روسی ضمن تحلیل رویداد ترور سردار سلیمانی تصریح کردند که آمریکا سری جدید ترورهای مقامات دولتی را از روز 29 ماه دسامبر آغاز کرده است. از همان روز، در عراق، آمریکایی‌ها حمله علیه سازمان شیعه کتائب حزب‌الله را آغاز کرد.

به‌گفته وزارت دفاع روسیه، «ترور سردار سلیمانی متشنج‌تر شدن اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه خاور میانه را به‌همراه و تأثیر منفی بر ساختار امنیت بین‌الملل خواهد داشت. این اقدام واشنگتن پیامدهای جدی را برای امنیت و صلح منطقه‌ای در پی خواهد داشت و این گونه اقدامات به یافتن راه‌حل‌ها برای مسائل پیچیده و دشواری که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، هیچ کمکی نخواهد کرد و به‌عکس، به آغاز موج جدیدی از تنش‌ها در منطقه منجر خواهد شد.»

در روزهای 27 الی 31 ماه دسامبر سال 2019 میلادی، نخستین رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران، روسیه و چین در تنگه هرمز، دریای عمان و بخش شمالی اقیانوس هند برگزار شد. این رزمایش با موفقیت برگزار شد و قدرت‌های یورو آسیا از نتایج آن بسیار راضی بودند. نشریه «تهران تایمز» این رزمایش نظامی را نشانگر قدرت ملل شرق نامید. برگزاری این رزمایش در تنگه هرمز بسیار حائز اهمیت بود، زیرا این تنگه، راه آبی ویژه‌ای به‌شمار می‌رود و در حدود 30 درصد از نفت خام جهانی از آن انتقال می‌یابد. این رزمایش با هدف ارسال پیام در خصوص تضعیف نفوذ و قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه برگزار شد. با برگزاری این رزمایش، ایران این امکان را یافت تا نشان دهد قدرت منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.

آب‌های اطراف ایران مرکز تنش‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود. ایران، روسیه و چین با برگزاری این رزمایش در بحبوحه تنش میان ایران و آمریکا نشان دادند که از آمریکا واهمه‌ای ندارند و قدرت اصلی در منطقه به‌شمار می‌روند. برخی از تحلیلگران غربی معتقدند که برگزاری این رزمایش در پاسخ به رزمایش اخیر آمریکا و عربستان سعودی بوده است. تهران تلاش می‌کند همکاری نظامی خود با پکن و مسکو را افزایش دهد. برگزاری این رزمایش به تبادل اطلاعات و همکاری‌های متقابل میان این سه کشور در عرصه نظامی و دریایی تحکیم بخشید.

منبع: تسنیم

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر