logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۵
[ شناسه خبر : ۱۴۵۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]

پیگیر اعلام جرم علیه ترامپ در مراجع بین المللی هستیم

پیگیر-اعلام-جرم-علیه-ترامپ-در-مراجع-بین-المللی-هستیم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بنای ما این است که هم در جمهوری اسلامی، عراق و در دیوان لاهه علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم.

به گزارش موج رسا; غلامحسین اسماعیلی، در هجدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سپهبد سلیمانی و همرزمانش، گفت: او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی بود. خون ایشان و شهدا روحیه انقلابی مجددی به جامعه ایران اسلامی بخشید. حضور بی نظیر مردم در تکریم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی امریکابود.

وی افزود: مردمی که دشمنان قسم خورده نظام خیلی تلاش کردند آنها را از حاکمیت جدا و از صحنه‌های انقلاب دور کنند اما خون به ناحق ریخته این شهیدان آنها را به میدان آورد.

حضور مردم در تشییع شهید سلیمانی یک رفراندم بزرگ بود

اسماعیلی با بیان اینکه این حضور یک رزمایش بی نظیر نظامی و مردمی در امتداد اربعین حسینی بود، گفت: این همایش یک رفراندوم بزرگ بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود ان شالله گام‌های بعدی انتقام سخت هم برداشته خواهد شد و به حضور نامشروع آمریکایی‌ها پایان داده خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: دشمنان به دنبال بحران آفرینی در منطقه و ایران هستند و نقشه و توطئه اصلی آنها جنگ نرم و هیاهوی رسانه‌ای است.

در روزهای اخیر شاهد حوادث تلخ و غمبار دیگری از جمله حادثه جان‌باختن شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهدا در کرمان و همچنین عروج شهادت گونه مسافران پرواز اوکراین بودیم و به خانواده‌های این عزیزان و اتباع خارجی این پروازها تسلیت می‌گویم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: این عزیزان به ویژه جانباختگان و شهدای حادثه سقوط هواپیما از ما و خانواده ما و هموطن ما بودند و تعدادی هم میهمان جمهوری اسلامی بودند. داغدار این فاجعه ما هستیم نه دیگران وآمریکا و انگلیس که نقش خونخواری و نه خون خواهی را ایفا می‌کنند. می‌دانیم اینان دلسوز ایران و ایرانیان نیستند اینها کسانی هستند که در سیل فروردین ۹۸ از رساندن کمک‌های مردمی و نهادی‌های بین المللی به مردم سیل زده ایران ممانعت کردند اگر دوست دار ایران و ایرانی بودند این جنایت را رقم نمی‌زدند.

امروز موضوع مهم جامعه ما امداد رسانی و کمک به سیل زدگان استان‌های جنوبی است

سخنگوی قوه قضائیه به سیل روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: امروز موضوع مهم جامعه ما امداد رسانی و کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان و استان‌های جنوبی کشور است همه ما وظیفه داریم با همه توان به کمک هموطنان سیل زده بشتابیم. با ابلاغ رئیس قوه قضائیه دستگاه‌های قضائی هم مأمور به کمک و نظارت بر نحوه کمک رسانی شدند. امیدواریم با این تلاش و مجاهدت هر چه سریع‌تر گرفتاری‌های مردم سیل زده ما هم بر طرف شود.

وی در خصوص واکنش قوه قضائیه به حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات اخیر گفت: بین اقدام اعتراضی و مغایر با امنیت ملی کشور تفاوت قائل هستیم و از امنیت کشور کوتاهی نمی‌کنیم. در این موضوع مأموریت ما تأمین امنیت شهروندانمان است و تعارفی با هیچکس حتی کسی که مدعی مصونیت دیپلماتیک باشد، نداریم. البته به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم اما احترام به کنوانسیون‌های بین المللی یک طرفه نیست.

اسماعیلی ادامه داد: طبق قانون باید قوانین کشور پذیرنده را بپذیرند. اینکه سفارت ایران داخل کشور و سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام انگلیسی در کشور در تجمع غیر قانونی حضور یافته و فیلم و عکس بگیرد و تشویق بکند قابل قبول نیست.

سفیر انگلیس یک عنصر نامطلوب است

وی افزود: حتی این فرد ابتدا خودش را معرفی نکرد و وقتی دید در شرف بازداشت است خودش را معرفی کرد. شیطنت و دروغ گویی از این بالاتر را از یک شخصیت دیپلماتیک را می‌توان شاهد بود؟ اگر شخصی در کشور پذیرنده چه دیپلمات و چه غیر دیپلمات باشد، اگر عنصر غیر مطلوب باشد. هم انتظار مردم اخراج است و هم قواعد بین المللی این انتظار را دارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: امروز انتظار مردم ما این است و قواعد بین المللی ایجاب می‌کند که از کشور اخراج بشود البته وزارت امور خارجه متولی است. ما به عنوان جامعه حقوقی برداشت مان این است که این فرد عنصر نامطلوب است.

اسماعیلی ادامه داد: طبق قانون باید قوانین کشور پذیرنده را بپذیرند. اینکه سفارت ایران داخل کشور و سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام انگلیسی در کشور در تجمع غیر قانونی حضور یافته و فیلم و عکس بگیرد و تشویق بکند قابل قبول نیست.

بررسی قضائی همه جانبه حادثه سقوط هواپیما

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که در رابطه با سقوط هواپیما کسی بازداشت است؟ گفت: جای تقدیر و تشکر از ستاد نیروهای مسلح و عزیزان‌مان در هوافضا دارد که خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند و آنچه باعث این حادثه شد را به مردم گزارش دادند. در این رابطه ابتدا کمیسیون‌های تخصصی در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل و ابعاد موضوع در حال بررسی است. شاید ابتدا باید اعلام می‌شد که چنین کمیسیون‌هایی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: سازمان قضائی نیروهای مسلح مأمور شده که با بررسی ابعاد مختلف و بهره گیری از کارشناسان متخصص حوزه سایبری و جنگ الکترونیک و اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما و جمع آوری همه اطلاعات موضوع بررسی شود و از تعداد زیادی از افرادی که در این موضوع بودند تحقیقات شده است. هر شب تیم‌های ما از سازمان قضائی نیروهای مسلح تا ساعت ۱۱ شب مشغول تحقیق هستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این بررسی‌ها چند نکته را مورد بررسی قرار دادیم. نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده‌هایشان است و ما مطالبه گر و اقدام کننده برای استیفای حقوق این خانواده‌ها هستیم. محور دوم ما کشف حقیقت است تا کنون نظریات مختلفی مطرح است و ما با بررسی همه آنها به نتیجه خواهیم رسید. محور سوم اجرای عدالت در این رسیدگی است.

وی ادامه داد: تأثیر سبب و تأثیر مباشر را بررسی خواهیم کرد. در این قصه بررسی خواهیم کرد که جنگ افروزی آمریکا به عنوان سبب این حادثه چه میزان نقش داشته است. افرادی بازداشت شدند و رسیدگی ادامه دارد.

پانزده سال حبس برای مهم اصلی پرونده سکه ثامن

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: با پیگیری‌های انجام شد و پرونده به دادگاه آمد و حکم صادر شده اما قطعی نیست. متهم اصلی این پرونده به چند فقره محکومیت یعنی پانزده سال حبس تعزیری و رد مال محکوم شده است.

وی همچنین به جزایر نقدی محکوم شده است. در رابطه با پولشویی هم به جزای نقدی به مبلغ ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون محکوم شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری عناصر ضدانقلاب در ماجرای حمله به کلانتری در اهواز گفت: در یکی از حملات تروریستی که چندی قبل به یکی از کلانتری‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از کشور و جزو گروه‌های معاند بودند که منجر به شهادت دو تن از مأموران و مجروحیت یکی از سربازان شده بود؛ بنا داشتند از این عملیات فیلم بگیرند و به رسانه‌های خارج از کشور بفرستند که با تلاش‌های انجام شده این متهمان شناسایی و دستگیر و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروریستی به اعدام و سایر متهمان به حبس‌های ۱۵ و ۱۰ سال و یک نفر نیز با تخفیف به ۵ سال حبس محکوم شده است.

سه مرجع کیفری برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی

وی در خصوص رسیدگی قضائی به ترور سپهبد سلیمانی گفت: ترامپ و دولت او رسماً اقرار کردند که این اقدام تروریستی توسط آنها انجام شده است. ما معتقدیم در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد مرجع اول دادگاه‌های کیفری جمهوری اسلامی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: فردی غیر ایرانی در خارج از قلمروی جمهوری اسلامی ایران اقدامی را علیه شهروندان انجام داده ما معتقدیم صالح به رسیدگی هستیم. مرجع دوم کشور عراق به لحاظ محل وقوع جرم است.

اسماعیلی تصریح کرد: مرجع سوم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه است. بنای ما این است که هم در جمهوری اسلامی و عراق و در لاهه علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم.
چه بسا شاید بعد از دوران ریاست جمهوری ترامپ بتوان او را فراخواند.

تعدادی از نمایندگان فعلی پرونده قضائی دارند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تا کنون چه میزان تخلفات انتخاباتی به قوه قضائیه ارسال شده است؟ همچنین تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شدند که گفته شده برخی از آنها به خاطر محکومیت‌های مالی سلب صلاحیت شدند آیا این محکومیت‌ها قطعی است؟ گفت: در ارتباط با رد صلاحیت‌ها مرجع بررسی صلاحیت‌ها مشخص شده و عزیزانمان در شورای نگهبان به موجب قانون عهده دار این مسئولیت هستند، همچنین فرایند رسیدگی‌ها به اتمام نرسیده و هنوز فرصت اعتراض وجود دارد.

وی افزود: تعدادی از نمایندگان پرونده در مراجع قضائی دارند البته عدد آنها بالا نیست تعدادی از رد صلاحیت شدگان هم پرونده قضائی ندارند. دو نکته را می‌گویم آمادگی داریم با وصول گزارشات برابر قوانین و مقررات رسیدگی کنیم. بارها اعلام کردم جرمی که رخ می‌دهد را بررسی می‌کنیم.
وی افزود: وظیفه ما است به گزارشات جرایم مالی رسیدگی کنیم بعد از رسیدگی می‌گوئیم فرد مجرم هست یا خیر.

اسماعیلی ادامه داد بین شائبه‌های مالی و جرم و فساد مالی تفاوت هست. در مجموع خودمان این داریم یک موضوع جرم داریم و یک موضوع صلاحیت قاضی هست. ممکن است یک قاضی با یکی از اصحاب پرونده مراودات مالی داشته باشد و می‌خواهد خودرویی بخرد و این محکومیت کیفری ندارد اما ما آن را سلب صلاحیت قضائی ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: گزارشاتی که به ما واصل شود رسیدگی می‌کنیم. در مورد صلاحیت‌ها شورای نگهبان از ما استعلام می‌گیرد. اگر شورای نگهبان جرمی را اعلام کند قطعاً رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در جریان رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی آیا وضعیت پرونده معاون سابق نظارت بانک مرکزی مشخص شد یا خیر گفت: این پرونده به لحاظ اینکه هنوز بین دادسرا و دادگاه در کش و قوس است و قرار است رفع نقص‌هایی انجام شود، بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی می‌شود.

رسیدگی به پرونده ۱۸ میلیاردی

اسماعیلی در خصوص پرونده موسوم به ۱۸ میلیاردی گفت: این پرونده خوب تبیین نشد یکبار گفتند پرونده ۱۸ میلیارد گم شده و یکبارهم گفتند ۱۸ میلیارد گم نشده است. با این حال برخی هم از بر باد رفتن این میزان تعبیر کردند و در این حوزه بخش‌هایی را بررسی کردیم.‌

وی افزود: بررسی کردیم چه میزان تعهدات ارزی رفع شده است. یک بخشی هم مربوط به مسئولان بانک مرکزی است که در حال رسیدگی هستیم. در آن زمان خیلی‌ها سفرهای خارجی با همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ رفتند البته بخشی از تخصیص‌ها درست بود و واقعاً کالا وارد شده بود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که دو ماه از اغتشاشات آبان می‌گذرد اما چرا آمار بازداشتی‌ها و کشته شدگان اعلام نمی‌شود گفت: در رابطه با بازداشت شدگان ما مسئول هستیم و عدد را هم اعلام کرده بودیم. عدد هم رفته رفته به دلیل تفاوتی که بین اعتراض گر و اغتشاش گر بود کاهش یافت. در رابطه با جان باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و بخشهای از قوه قضائیه که مربوط به این قضیه است آمار داده است.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی و مشایی گفت: آقایان مشایی و بقایی بارها اعلام شده که به پرونده آنها رسیدگی و محکوم شدند و محکومیت آنها در حال اجرا است و چه در رابطه با مرخصی و غیره مانند سایر زندانیان هستند و هر زندانی که نیاز به درمان خارج از زندان دارد مطابق آن امکان آن را فراهم می‌کنیم. آزادی به معنای پایان محکومیت برای آنها اتفاق نیفتاده و برابر قانون از مرخصی استفاده می‌کنند.

آخرین وضعیت پرونده کیک‌های آلوده به قرص

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین پیگیری‌ها در رابطه با کیک‌های آلوده به قرص گفت: بررسی‌های زیادی انجام شده و تا به امروز واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند. این مطالعات هنوز ادامه دارد اما بیشتر نشان می‌دهد که بیانگر توطئه بوده است و بیش از پنجاه برند آلوده شده بودند. با هدف آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شدن است و هر چه موردی هست این بود که فردی اعلام کرده است به این معنی که حتی یک مورد و نمونه باز شده از سوی مسئولان امنیتی و غیره آلوده نبوده است و تمامی نمونه‌ها باز شده است با این حال بررسی‌ها ادامه دارد.‌

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از اعلام عمومی قصور در سقوط هواپیما آیا قوه قضائیه در جریان این موضوع بوده است؟ گفت: آنچه که به قوه قضائیه اعلام شده بود چند ساعت پیش از اعلام عمومی بود و رئیس قوه قضائیه عضو شورای عالی امنیت ملی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا تبعه خارجی به جز سفیر انگلیس در اغتشاشات اخیر بازداشت شدند؟ گفت: به غیر از سفیر انگلیس گزارشی از بازداشت تبعه خارجی نداشتیم. در حوادث اخیر هم باید بگویم اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در حوادث اخیر شاهد اطهار نظرها و اقداماتی بودیم صد درصد مغایر با امنیت ملی کشور و طبیعی است و حتی اعلام کردیم که با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخوردی نمی‌کنیم. البته نباید بدون مجوز قانونی باشد. با این حال اینجا هم مسالمت آمیز رفتار می‌کنیم. در حوادث اخیر عدد دقیق بازداشتی‌ها را نداشتم. عدد اولیه حدود سی نفر بودند اما عدد نهایی نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سلبریتی هم در بین بازداشتی‌ها بوده است؟ گفت: برای ما وصف مجرمانه مهم است و شخص مجرم برای ما مهم نیست. تعدادی آزاد شدند اما اکنون عدد بازداشتی‌ها را ندارم./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر