logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۴۵۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
پدر "غنیمت اژدری" از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی:

اشتبا‌هی رخ داده و هیچ‌گونه عمدی هم نبوده است/ ما این اشتباه‌ را می‌بخشیم

اشتبا‌هی-رخ-داده-و-هیچ‌گونه-عمدی-هم-نبوده-است-ما-این-اشتباه‌-را-می‌بخشیم

پدر یکی از جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: ما قشقایی عشایر زاده هستیم، زمان‌هایی که به کوه و شکار می‌رفتیم امکان داشت یک فشنگ به اشتباه از تفنگ شلیک شود، بعضی اشتباهات انسانی است و جلو آن را نمی‌توان گرفت.

به گزارش موج رسا; به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت VR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز خود را آغاز کرد که پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک، در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود. بیش از ۳۱ دانش‌آموخته دانشگاه‌ های مختلف کشور ازجمله صنعتی شریف، امیرکبیر، ‌ علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی در این حادثه جان خود را از دست دادند.
صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است؛ این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
 
پس از آن رییس جمهوری ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، در بیانیه‌ای اعلام داشت: مسببان این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.
 
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای تکرار نشدن چنین سانحه‌ای کردند.
 
به دنبال انتشار این بیانیه و توضیحات فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص و پذیرفتن مسوولیت این اشتباه جمعی از دانشجویان به یاد جان باختگان این حادثه با حضور محل دانشگاه های خود در شهرهای مختلف شمع روشن کردند و خواستار برخورد قاطع با مسببان شدند.
 
 با گذشت چندروز از حادثه سقوط بوئینگ 737 خطوط هواپیمایی اوکراین هنوز بحث بر سر چگونگی این ماجرا داغ است و از سوی دیگر اجساد سرنشینان هواپیما در پزشکی قانونی در صف انجام آزمایش ژنتیک و تعیین هویت است تا به خانواده هایشان تحویل شود.
طی این مدت مردم در شهرهای مختلف با حضور در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها به یاد جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شمع روشن کرده و با خانواده آنها ابراز همدردی کرده اند.


 
 غنیمت اژدری؛ دختر ایل
غنیمت اژدری فعال محیط زیست و دانشجوی مقطع دکترای محیط زیست، اصالتاً از ایل قشقایی و متولد شیراز، که در دانشگاه‌ کانادا مشغول به تحصیل شده بود.
وی همچنین از خبرنگاران حوزه محیط‌ زیست و از فعالان این حوزه بود. اژدری سالها برای حقوق ایلات و عشایر در مناطق مختلف تلاش می کرد. 
 غنیمت اژدری یکی از مسافران پرواز اوکراین بود که متاسفانه در روز چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ بر سقوط جان خود را از دست داد.
 
او برای پروژه ها و انجام تحقیقات درباره حفاظت از تنوع زیستی کشورش به ایران زیاد سفر می کرد. او در پرونده آشوراده همراه سازمان‌های مردم‌ نهاد و در کنفرانس‌ های بین‌المللی نماینده‌ای از سازمان‌های مردم‌ نهاد ایران بود. غنیمت خودش قشقایی بود و بارها با لباس و ظاهر مختص ایل قشقایی در مجامع و مراسم شرکت می کرد.
خانواده اش در شیراز زندگی میکنند و برای دیدنشان به ایران سفر کرده بود.
 
دانشجوی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران از جان باختن دو نفر از دانش‌آموختگان این دانشگاه در سقوط هواپیمای اوکراینی که چهارشنبه ۱۸ دی ماه دقایقی پس از پرواز سقوط کرد خبر داد.

روابط عمومی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اعلام کرد: متاسفانه باخبر شدیم دونفر از دانشجویان سال‌های نه چندان دور پردیس کشاورزی و منابع طبیعی زنده یاد فرید آراسته دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی باغبانی و زنده یاد غنیمت اژدری دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی مرتع و آبخیزداری که در مقطع دکتری در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل بودند در میان جانباختگان سانحه هوایی بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین بودند.
 
غیرت قشقایی ها
به دنبال این اتفاق ناگوار روز گذشته استاندار فارس به همراه مدیران استان با خانواده غنیمت اژدری از شهدای سانحه هوایی هواپیمای مسافربری اوکراین دیدار کرد.
رحیمی استاندار فارس در این دیدار گفت: مقام این جانباختگان، مقام شهدا هست چرا که در راه علم آموزی جان خود را از دست دادند.
وی افزود: فرزندان شما نخبگان یک ملت بودند و دل همه ملت ایران با این حادثه تلخ به درد آمده است.
محمد رضا اژدری پدر غنیمت اژدری هم در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی و حضور استاندار و جمعی از مسؤلان استان گفت: به هر حال اشتبا‌هی رخ داده است و هیچ گونه عمدی هم نبوده است و ما این اشتباه‌ را می بخشیم و نادیده می‌گیریم و از حضور شما تشکر می‌کنیم.
 

وی افزود: ما قشقایی عشایر زاده هستیم، زمان‌هایی که به کوه و شکار می‌رفتیم امکان داشت یک فشنگ به اشتباه از تفنگ شلیک شود، بعضی اشتباهات انسانی است و جلو آن را نمی‌توان گرفت.
محمد رضا اژدری بیان کرد: حضور شما نشانه همدردی ما هست و باعث آرامش ما شد.
 
درد و رنج ها و مصیبت ها در طول تاریخ با زندگی عشایری گره خورده است، آن ها حادثه ها را به جان می خریدند و این سختی ها از عشایر مردمانی با غیرت، شکور در برابر مصیبت ها و قوی ساخت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر