logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۴۴۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 22 دقیقه ]

همه چیز درباره ۲۲ فیلم «سودای سیمرغ»

همه-چیز-درباره-۲۲-فیلم-«سودای-سیمرغ»

فهرست ۲۲ فیلم پذیرفته‌شده برای رقابت در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر سرشار از نام‌ها و ایده‌های کنجکاوی برانگیز است؛ آیا واقعاً‌ جشنواره‌ای متفاوت در پیش است؟

به گزارش موج رسا; شب گذشته سرانجام اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش «سوادی سیمرغ» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد؛ اعلامی که البته با روال سال‌های گذشته تفاوت‌هایی داشت؛ چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر در بدعتی که خودش به راه انداخته بود، اسامی فیلم‌های بخش‌های مختلف را طی نشستی رسانه‌ای با حضور دبیر این رویداد و اهالی رسانه اعلام می‌کرد و در همان نشست به سوالات خبرنگاران درباره فیلم‌ها پاسخ داده می‌شد، امسال اما روال در این بخش تغییر کرد.

حوالی ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بدون هیچ مقدمه و موخره‌ای به ناگهان بر آنتن زنده شبکه خبر ظاهر شد و اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش سوادی سیمرغ را خواند و تمام!

ابراهیم داروغه‌زاده در این پخش زنده اعلام کرد که ۲۲ فیلم توانسته‌اند به این بخش از جشنواره راه پیدا کنند و پنج فیلم هم به‌عنوان فیلم‌های رزرو در نوبت انتظار قرار گرفته‌اند.

فارغ از کیفیت اعلام اما در میان اسامی فیلم‌های اعلام شده، آثار کنجکاوی‌برانگیز کم نیست. در این گزارش، به مانند گزارشی که پیش‌تر درباره فیلم‌های بخش «نگاه نو» داشتیم، نگاهی به آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت؛

آبادان یازده ۶۰/ مهرداد خوشبخت

مهرداد خوشبخت را شاید بیشتر با سریال‌های تلویزیونی‌اش بشناسید؛ او همان کسی است که «آچمز»، «گشت پلیس»، «غیرعلنی» و… را در قاب تلویزیون به تصویر کشیده است. البته او دست به ساخت فیلم سینمایی هم زده است؛ مثل پروژه فاخر «عقاب صحرا» در سال ۹۱ که البته هنوز رنگ اکران به خود ندیده است.

خوشبخت در تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام» نیز ابراهیم حاتمی‌کیا را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر یاری داده بود و حالا با فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ فیلمی که حتی نامش شما را به یاد سال‌های جنگ می‌اندازد.

این فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و در آن بازیگرانی همچون علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان و نادر سلیمانی ایفای نقش می‌کنند.

خوشبخت خود درباره این تجربه‌اش گفته است: «من در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساخته‌ام ولی همیشه دلم می‌خواست دِینم را به مردم آبادان و مهم‌تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده ۶۰» به نوعی بخش کوچکی از دِین من و در واقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی‌های عزیز است.»

این فیلم محصول سازمان اوج است که در سال‌های اخیر به یکی از ارگان‌های مهم فیلمسازی در ایران تبدیل شده و در همین جشنواره سه فیلم دیگر به جز «آبادان یازده ۶۰» را هم در ویترین فجر دارد.

آتابای / نیکی کریمی

«آتابای» فیلمی به زبان ترکی به کارگردانی نیکی کریمی است که پیش از این «شیفت شب» را در مقام کارگردان به سی و سومین جشنواره فیلم فجر در مقام کارگردان آورده بود و در سال ۹۵ هم به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده «آذر» را به کارگردانی محمد حمزه‌ای در این رویداد سینمایی داشت. به نظر می‌رسد نیکی کریمی در این سال‌ها علاوه بر بازیگری علاقه‌مند به کسب تجربه در بدنه سینما و چرخه تولید و کارگردانی هم شده‌است.

اما شاید هنوز هم که هنوز است عده‌ای او را با فیلم «عروس» بشناسند، روزگاری که نامش تیتر یک رسانه‌ها و تصویرش چهره برتر سردر سینماها بود. حالا باید دید «آتابای» به عنوان پنجمین تجربه او در زمینه کارگردانی باز هم نام او را بر سر زبان‌ها می‌اندازد به گونه‌ای که با آوردن نام نیکی کریمی اولین فیلمی که از او به یادمان می‌آید «آتابای» باشد؟

از نکات جالب درباره «آتابای» این است که با ترکیب اعلام‌شده فیلم‌ها، نیکی کریمی امسال تنها فیلمساز زنی است که در مقام کارگردان باید در این جشنواره با سایرین به رقابت بپردازد و شاید این کمترین سهم حضور کارگردانان زن در چند سال اخیر در جشنواره فیلم فجر بوده است.

فیلمنامه این فیلم هم به قلم هادی حجازی‌فر و بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته شده و در شهر خوی فیلمبرداری شده است.

هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

در خبرهایی که از «آتابای» منتشر شده از آن به عنوان یک فیلم اجتماعی یاد شده است اما باید دید این فیلم ارتباطی با زندگی سرلشکر هادی آتابای از نظامیان دوران رضاشاه دارد یا نه.

آن شب / کوروش آهاری

کوروش آهاری حتی برای اهالی رسانه هم کارگردان ناشناخته‌ای است اما فیلمش با نام «آن شب» در همین جشنواره در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور دارد. کارگردانی که گویا استعدادهای فیلمسازی‌اش به چشم هر دو گروه هیأت انتخاب آمده است.

فیلمنامه این فیلم سینمایی توسط کوروش آهاری و میلاد جرموز نوشته شده و داستان آن درباره یک زوج ایرانی در آمریکا است که در یک هتل محبوس شده‌اند در حالی که نیروهای بیگانه‌ای آن‌ها را وادار می‌کنند که با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند.

شهاب حسینی که این روزها نامش با فیلم سینمایی «مست عشق» حسن فتحی گره خورده، در «آن شب» به ایفای نقش پرداخته و اساساً فیلم در آمریکا جلوی دوربین رفته است و دو تهیه‌کننده خارجی هم دارد اما این روزها با نام محمد درمنش به ماراتن فجر پا گذاشته است.

در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لی‌لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مو را حضور دارند.
آخرین حضور مجید برزگر در جشنواره فیلم فجر به دوره سی و چهارم آن با فیلم «ممیرو» در کسوت تهیه‌کننده و البته فیلم «یک شهروند کاملاً معمولی» در همان دوره اما این بار با کارگردانی و تهیه‌کنندگی توأمانش برمی‌گردد.

ابر بارانش گرفته / مجید برزگر

مجید برزگر بعد از پنج سال این بار با «ابر بارانش گرفته» به جشنواره فیلم فجر آمده و گویا طی یک سالی که مشغول ساخت آن بوده، دوست نداشته خبری از آن را منتشر کند و ترجیح داده است این فیلم را در سکوت خبری بسازد.

برزگر خود گفته است فیلمش هنرمند نام آشنایی ندارد، نقش اول آن را نازنین احمدی ایفا کرده و اتفاقاً یک فیلم آرام، بی ادعا و جمع و جور است.

مجید برزگر سه فیلم اخیرش در مدیوم سینما را با حال و هوای تجربی جلوی دوربین برده و ساخته‌هایش نشان داده اساساً کارگردانی است که دوست دارد مدام در این بخش تجربه کسب کند. حالا به نظر می‌رسد «ابر بارانش گرفته» هم در همین فضا ساخته شده است.

پوست / بهمن و بهرام ارک

بهمن و بهرام ارک در یکی دوسال گذشته از پرچمداران دریافت جایزه از جشنواره‌های خارجی با فیلم کوتاه و فرم گرای «حیوان» بوده‌اند. دو برادر دوقلوی تبریزی که فیلم کوتاهشان اقبال بلندی در جشنواره‌های داخلی هم داشته و توانسته جوایز زیادی کسب کند.

«پوست» که به زبان ترکی در ژانر وحشت یکی از مهجورترین ژانرهای سینمای ایران ساخته شده در بخش نگاه نو این رویداد سینمایی هم حضور دارد.

موضوع فیلم «پوست» عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این فیلم درباره فضای داستانی آن گفته است: «فیلم «پوست» که یک داستان عاشقانه را با الهام از افسانه‌های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌کند تلاش کرده تا عجایب نگاری داشته باشد. این فیلم بدون استفاده از اسامی و چهره‌های شناخته شده، جذابیت‌های زیادی برای مخاطبان دارد و پیشنهادهای جدیدی برای مسیر آتی سینمای ایران ارائه می‌دهد. من معتقدم فیلم «پوست» شروعی برای دوری از انحصار سینمای بدنه و ورود به فضای هنری است.»

این فیلم بازیگر سرشناسی ندارد و از بازیگران بومی تبریز در آن استفاده شده، به نظر هم می‌رسد «پوست» هم مانند «حیوان» فضای فرم گرایی داشته باشد.

تومان / مرتضی فرشباف

مرتضی فرشباف پیش از «سوگ» را ساخته که اتفاقاً توانسته بود جوایز اصلی جشنواره فیلم پوسان را به خود اختصاص دهد. فرشباف اما با دومین فیلمش با نام «بهمن» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین جلوه‌های ویژه بصری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

هر دو فیلم اخیر او هم در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش درآمد. او حالا «تومان» را ساخته و دور از انتظار نیست که همین اثرش هم فیلمی تجربه‌گرا باشد.

فرشباف البته پیش از این عنوان کرده بود که قصد دارد فیلمش را به جشنواره فیلم برلین هم ارسال کند.

در «تومان» میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم «تومان» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته شده البته پیش از این عنوان شده بود که سعید ملکان هم یکی از تهیه‌کنندگان آن است اما حالا تنها نام سعید سعدی در فهرست عوامل این فیلم به چشم می‌خورد.

خروج / ابراهیم حاتمی‌کیا

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین‏ های‏شان را سیل از بین برده است.

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است.

در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

خوب‌، بد، جلف ۲؛ ارتش سری / پیمان قاسم‌خانی

«خوب بد جلف ۲ ارتش سری» احتمالاً تنها فیلم کمدی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است که پیمان قاسم‌خانی نخستین قسمت آن را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برده بود؛ فیلمی که بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد و باعث شد پیمان قاسم خانی دنباله‌ای برای آن بسازد.

فیلم از همین امروز یکی از شانس‌های اصلی شکار سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره است.

پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، امیرمهدی ژوله، مارال فرجاد و شکیب شجره ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهد؛ فیلمی که در ابتدا خبرهایی از اکران آن در پاییز امسال به گوش می‌رسید اما صاحبانش ترجیح دادند آن را به ماراتن فجر برسانند.

پیمان قاسم‌خانی از پرقدرت‌ترین نویسندگان آثار کمدی به شمار می‌آید این را می‌شود از آثار موفق او همچون «سن پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع» و… فهمید.

در روزگاری که کمدی‌های دست چندم با شوخی‌های اروتیک به یکی از آفت‌های سینما تبدیل شده‌اند، باید دید «خوب بد جلف ۲ ارتش سری» می‌تواند بازگشتی به کمدی‌هایی با موقعیت طنز باشد یا نه.

خورشید / مجید مجیدی

چندی پیش بود که عوامل تولید فیلم سینمایی «خورشید» با انتشار فراخوانی اعلام کردند نیاز به یک نوجوان برای ایفای نقش اصلی این فیلم سینمایی را دارند که متعاقب با آن مشخص شد مجید مجیدی قصد دارد دهمین فیلم سینمایی خود را در چندماه آینده جلوی دوربین ببرد.

مجیدی بعد از پروژه عظیم «محمد رسول‌الله (ص)» این‌بار به سراغ فیلمی با موضوع کودکان کار رفته است و عمده نقش‌های فیلم جدیدش را کودکان ایفا می‌کنند.

فیلمنامه «خورشید» را مجید مجیدی با همراهی نیما جاویدی نوشته است؛ فیلمساز جوانی که سال قبل فیلم تحسین شده «سرخپوست» را در ویترین جشنواره فجر داشت.

سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «خورشید» را مجید مجیدی و امیربنان برعهده دارند.

در این فیلم جواد عزتی نقش اصلی را ایفا کرده است.

مجید مجیدی یادآور فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «آواز گنجشک ها» و… است که اتفاقاً کودکان همیشه در آثارش نقش محوری را داشته‌اند.

گفته می‌شود مراحل ساخت این فیلم سینمایی که اتفاقاً مجید مجیدی دوست داشت آن را در سکوت خبری بسازد، تمام نشده است اما با قرارگیری این فیلم در فهرست آثار سودای سیمرغ گروه در چند روز باقی مانده به کارهایشان سرعت بیشتری می‌دهند.

خون شد / مسعود کیمیایی

چهار سالی می‌شود که مسعود کیمیایی از سینمای ایران دور شده است، آخرین بار در جشنواره سی و پنجم فیلم «قاتل اهلی» را با دعواهای فراوان با تهیه‌کننده‌اش (منصور لشکری قوچانی) را به نمایش گذاشت و آن نشست ملتهب را بعد از اتمام فیلم در سالن رسانه پشت سر گذاشت.

«خون شد» ابتدا «عدالت شوم» نام داشت و عده‌ای عنوان می‌کردند این فیلم، قیصری دیگر است، خلاصه داستانش اما چنین هم نشان می‌داد؛ «خون شد» درباره‏ مردی است که برمی‏‌گردد و می‏‌بیند خانه‏‌اش فروپاشیده و دست به کار می‏‌شود تا همه‏‌چیز را درست کند و سرجای قبلی‏‌اش برگرداند و مجبور است با کلی آدم دربیفتد و خون بریزد و خون بدهد. همین خلاصه داستان چند خطی نشان می‌دهد که کیمیایی هنوز نتوانسته از ماجراهای سی چهل سال پیش دل بردارد.

روی این فیلم محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذاری کرده‌است که در یکی دوسال گذشته به یکی از پرخبرترین چهره‌های سینما تبدیل شده چراکه پیش از این سبقه‌ای در سینما نداشته و به واسطه جیب پرپولش به سینما ورود پیدا کرده است.

سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری و … گروه بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی را تشکیل می‌دهند.

کیمیایی پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: داستان «خون شد» به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.

درخت گردو / محمدحسین مهدویان

«درخت گردو» عنوان تازه فیلم محمدحسین مهدویان است، کارگردانی که نشان داده است به تاریخ معاصر تسلطی خوب دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

این پنجمین حضور پی در پی او در ماراتن فجر است که البته رکوردی از یک کارگردان به شمار می‌آید.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز رد خون» آثاری هستند که نام او را در سینمای ایران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گیشه را تجربه کند و هم طیفی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

بعد از «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد، فشارهای مختلف از سوی همکارانش و البته سازمان‌های مختلف باعث شد او این تصمیم را بگیرد.
محمدحسین مهدویان بارها اعلام کرده خط قرمزش «مخاطب» است و تنها چیزی که می‌تواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد، نظر مخاطبان است، همین است که باعث می‌شود بارها با مخاطبان فیلم‌هایش را ببیند و خود را ارزیابی کند و در طول ساخت فیلم هم مدام خود را جای آنها بگذارد و متوجه شود که اشکال کارش کجاست.

«درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای او محسوب می‌شود؛ فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری این بار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌اند.

دوزیست / برزو نیک‌نژاد

برزو نیک نژاد که در سال‌های اخیر فروشی ویژه را با «لونه زنبور» تجربه کرده پیش از این با «زاپاس» مهمان جشنواره فیلم فجر شده بود. او همان کارگردان مجموعه‌های پر طرفدار «دردسرهای عظیم ۱و ۲» است.

اما این بار ترجیح داده از گیشه فیلم‌های کمدی دل بکند و فیلمی اجتماعی بسازد و «دوزیست» را راهی «فجر ۳۸» کند.

تا به این جای کار هم این سومین فیلم جواد عزتی در جشنواره فیلم فجر است.

علاوه‌بر جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، لیلی فرهادپوری، الهام اخوان، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی جمع بازیگران «دوزیست» را تشکیل می‌دهند.

«دوزیست» دومین همکاری سعید خانی و برزو نیک‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان بعد از فیلم «لونه زنبور» است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است «حمید: دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه.»

روز صفر / سعید ملکان

«روز صفر» از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره سی‌وهشتم است که علاوه‌بر بخش «سوادی سیمرغ» پیش از این در بخش «نگاه نو» نیز نامش ثبت شد بود. اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی، مرتبط با سوژه‌ای ملتهب است و به همین دلیل مراحل تولید آن در سکوت خبری سپری شده است.

سعید ملکان پیش از این به‌عنوان تهیه‌کننده و چهره‌پردازی شاخص در سینمای ایران شناخته شده بود. او که بالغ بر ۵۰ فیلم سینمایی را در مقام چهره‌پرداز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، تهیه‌کنندگی سینما را از سال ۹۱ و با فیلم سینمایی «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگردانی بهرام توکلی آغاز کرد. او در دهه ۹۰ همکاری مستمری با توکلی داشته و در دو پروژه موفق و تحسین‌شده اخیر این فیلم ساز یعنی «تنگه ابوقریب» و «تختی» هم به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته است.

«روز صفر» یکی از پروژه‌های مهم سینمای ایران در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود که تلاش بسیاری شد فرآیند ساخت آن در سکوت خبری طی شود. فیلم روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است و اعلام شد تصویربرداری آن در ایران و چند کشور خارجی پیگیری خواهد شد.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آن‌ها چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر هنرنمایی می‌کنند.

سه کام حبس / سامان سالور

«ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه تنهایی تهران»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹» و «تمشک» از ساخته‌های پیشین سامان سالور است. فیلمسازی که حالا «سه کام حبس» را به جشنواره سی‌وهشتم رسانده است.

محسن تنابنده و پری‌ناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

سینما شهر قصه / کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری

کیوان علیمحمدی را تا پیش از این همواره در همراهی‌اش با امید بنکدار به یاد می‌آوردیم؛ دو فیلمسازی که به صورت مشترک فیلم‌های «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گیلدا» را کارگردانی کرده بودند و جنس خاصی از سینما را پیگیری می‌کردند که البته مخاطبان خاص خود را هم داشت.

حالا علیمحمدی در اولین تجربه مستقل کارگردانی‌اش از یار همیشگی، با همراهی علی‌اکبر حیدری «سینما شهر قصه» را کارگردانی و تهیه کرده است.

این فیلم از آثار کمتر رسانه‌ای شده جشنواره است که به‌طور کامل در سکوت خبری ساخته شده و اطلاعات چندانی درباره محتوا و ساختار آن هنوز رسانه‌ای نشده است.

شنای پروانه / محمد کارت

«در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند»؛ این خلاصه داستان رسمی منتشر شده از اولین تجربه فیلم‌سازی بلند محمد کارت است. فیلمسازی که سال قبل و با فیلم کوتاه «بچه‌خور» توانمندی خود در فضاسازی در جنوب شهر تهران را به اثبات رسانده بود.

جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و آبان عسکری بازیگران این پروژه هستند.

تهیه‌کنندگی این فیلم را رسول صدرعاملی برعهده دارد و از آثاری است که علاوه‌بر بخش «سودای سیمرغ» در بخش «نگاه نو» نیز روی پرده می‌رود و داوری می‌شود.

عامه پسند / سهیل بیرقی

فیلم «من» یکی از پدیده‌های جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر بود؛ فیلم اول فیلمساز جوانی که پیش‌تر تجربه دستیاری کارگردان در فیلم‌های عبدالرضا کاهانی را در کارنامه داشت اما در اولین تجربه کارگردانی خود یک ایده بلندپروازانه را برای روایت انتخاب کرد.

او در دومین تجربه خود یعنی «عرق سرد» بازهم سراغ یک کاراکتر زن رفت اما نتوانست موفقیت فیلم اول را تکرار کند و فضای شعارزده فیلم دوم بر امتیازات روایی و ساختاری آن سایه انداخت.

حالا فیلمنامه «عامه پسند» را هم بیرقی همچون دو اثر قبلی خودش نوشته است و می‌گوید فضای آن نسبت به فیلم‌های «من» و «عرق سرد» متفاوت است.

«عامه پسند» اما از منظر کاراکتر اصلی می‌تواند تکمیل سه‌گانه سهیل بیرقی درباره زنان باشد که فاطمه معتمد آریا، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران اصلی آن هستند.

شخصیت‌های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز را لیلا حاتمی و باران کوثری بازی می‌کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند، حالا پرسوناژ اصلی فیلم «عامه پسند»، نماینده‌ی زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمد آریا نقش او را به عهده دارد.

قصیده گاو سفید / بهتاش صناعی‌ها

«احتمال باران اسیدی» آنقدر برای کارگردان جوانش شهرت به همراه داشت که بهتاش صناعی‌ها خیلی زود تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده در محافل سینمایی و رسانه‌ای شد. صناعی‌ها که با روایت شاعرانه خود در فیلم اولش توانست طیفی از مخاطبان علاقمند به این جنس سینما را با خود همراه کند حالا با دومین فیلمش به جشنواره سی‌وهشتم آمده است.

مریم مقدم مانند فیلم اول، ایفاگر نقش اصلی زن فیلم «قصیده گاو سفید» است و پوریا رحیمی سام نقش مقابل او را ایفا می‌کند.

لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش و آوین پوررئوفی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

تهیه‌کنندگی «قصیده گاو سفید» را سیدغلامرضا موسوی برعهده دارد.

مردن در آب مطهر / نوید محمودی

این چهارمین همکاری مشترک برادران محمودی در سینمای ایران در مقام تهیه‌کننده و کارگردان است. نوید و جمشید محمودی پیش از این فیلم‌های «چند متر مکعب عشق»، «رفتن» و «شکستن همزمان بیست استخوان» را با محوریت مسائل و مصائب مهاجران افغانستانی در ایران کارگردانی کرده بودند.

«مردن در آب مطهر» هم فیلمی دیگر در ادامه دغدغه‌های این دو برادر فیلمساز مهاجر است که قطعاً می‌تواند زنجیره توفیقات آن‌ها در جشنواره‌های سینمایی داخل و خارج از کشور را تکمیل کند.

علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری و سوگل خلیق علیرضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران بازیگران این فیلم هستند.

عاشقانه تازه برادران محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: ««رونا: حامد، از دریا نترسی یا، از هر چی بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی‌ترسم..»

مغز استخوان / حمیدرضا قربانی

بعد از تجربه نه‌چندان پرسروصدای «سه‌ماهی»، نام حمیدرضا قربانی با فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» در محافل سینمایی بر سر زبان‌ها افتاد. فیلمساز جوانی که پیش از ورود به عرصه کارگردانی تجربه دستیاری و برنامه‌ریزی اصغر فرهادی در آثار شاخصی همچون «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» را در کارنامه داشته است.

فیلمبرداری این فیلم با بازی پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، بهروز شعیبی، نوید پورفرج و جواد عزتی در تهران انجام شده و فیلم از نظر ترکیب بازیگران از کارهای ویژه جشنواره امسال محسوب می‌شود.

«مغزِ استخوان» دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با فیلمنامه‌ای از علی زرنگار با مضمونی اجتماعی آماده و پیش‌بینی می‌شود که اولین نمایش آن در جشنواره فجر ۳۸ باشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «الان مسئله شما چیهمی‌خواین بگین قانونی نیست!؟ یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته!؟ هممون درستیم!؟ هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا!؟»

من می‌ترسم / بهنام بهزادی

بهنام بهزادی را هنوز هم بسیاری از سینمادوستان با فیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» می‌شناسند؛ اولین فیلم این فیلمساز که در زمان رونمایی در جشنواره فجر، تبدیل به فیلم مورد علاقه طیفی از منتقدان و سینمادوستان شد.

بهزادی در ادامه مسیر فیلم‌سازی خود «قاعده تصادف» و «وارونگی» را هم کارگردانی کرد که هرچند توفیق فیلم اولش در جشنواره فجر را تکرار نکرد، در رویدادهای بین‌المللی حضوری پررنگ داشتند و جایگاه بهزادی را به‌عنوان یکی از فیلمسازان تأثیرگذار در نسل جدید سینمای ایران تثبیت کردند.

در خلاصه داستان، چهارمین فیلم بلند سینمایی بهنام بهزادی، آمده است: «بدیش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه…ولی بدترش اینه که صدبرابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم.»

الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیرجعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری بازیگران «من می‌ترسم» هستند./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر