logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
[ شناسه خبر : ۱۴۴۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
با وجود ظرفیت‌ها؛

عملکرد ضعیف مسئولان برای رونق گردشگری زمستانی در استان زنجان

عملکرد-ضعیف-مسئولان-برای-رونق-گردشگری-زمستانی-در-استان-زنجان

استان زنجان دارای ظرفیت های مطلوبی در حوزه گردشگری زمستانی است که عدم توجه به این نوع گردشگری موجب رونق کم آن شده است.

به گزارش موج رسا; زنجان استانی کوهستانی است که از آن به عنوان فلات نیز یاد می شود، این شهر در بخش مرکزی و شمال غرب کشور قرار گرفته و دارای وسعت حدودا ۲۲  هزار و ۱۶۴ کیلومتر مربع است، این استان کوهستانی دارای ظرفیت های متفاوتی بوده و به دلیل نزدیکی به استان هایی همچون خلخال،گیلان، قزوین، همدان و میانه اهمیت آن بیشتر آشکار می شود.

سفر به استان زنجان در اردیبهشت ماه و شرکت در جشنواره بین المللی غذای اکو و سفر در فصل گرم تابستان و شرکت در جشنواره ملی آش ایرانی تنها بخش کوچکی از ظرفیت های گردشگری این استان محسوب می شود که مسافران از هوای مطبوع اردیبهشت ماه و هوای خنک تابستان در این استان بهره مند می شوند.

*زمستان برفی، جاذبه ای که نادیده گرفته می شود

اما سفر در فصل زمستان نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری زمستانی و استفاده از هوای سرد و برفی از دیگر جاذبه هایی است که زنجان را استانی استثنایی در جاذبه های گردشگری می کند، زنجان به دلیل قرار گرفتن در مناطق سردسیر برفی دارای جاذبه گردشگری زمستانی بوده و گردشگران می توانند با حضور در این استان از این جاذبه های طبیعی نیز بهره مند شوند.

گردشگری زمستانی اگر چه در زنجان رونق چندانی ندارد اما این موضوع موجب نمی شود تا ظرفیت های آن نادیده گرفته شود،ورزش‌ های زمستانی با بارش برف در زنجان رواج می یابد و مردم با حضور در مناطق کوهستانی به ورزش های زمستانی می پردازند.

یکی از ظرفیت های مهم گردشگری زمستانی زنجان پیست اسکی پایایی است که علاقه مندان بیشماری را از مناطق مختلف کشور به زنجان جذب می کند، امسال نیز در همین چند روز گذشته این پیست آماده راه اندازی شده و گردشگران می توانند از این جاذبه زمستانی زنجان استفاده کنند.

این پیست اسکی در 3 کیلومتری شهرستان ایجرود قرار داد که  تنها پیست اسکی استاندارد استان زنجان بوده و با600 متر طول و 2150 متر ارتفاع به وسعت 22 هکتار دارای مدرسه اسکی، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، سوئیت و تله اسکی است.

 مدرسه اسکی این پیست نیز توسط مربیان فعال بوده و با اولین بارش برف زمستانی علاقه مندان می توانند با یادگیری این ورزش مفرح، در پیست اسکی به ورزش بپردازند.

طبیعت منحصر به فرد روستاهای استان زنجان از دیگر جاذبه های گردشگری استان زنجان است که در چند سال گذشته مورد غفلت واقع شده است اگر چه با احداث خانه های بوم گردی گام های کوچکی برای جذب گردشگر زمستانی برداشته شده است اما هنوز این اقامتگاه ها به کارکردهای اصلی خود نزدیک نشده است.

*بوم گردی های کم رونق در زمستان

روستاهای زنجان دارای ارزش ‌های معماری، تاریخی و فرهنگی و بوم گردی هستند که توسعه این اقامتگاه ها می تواند گردشگران را به روستاهای منحصر به فرد و تاریخی استان بکشاند.

طبیعت زیبای زنجان از دیگر ظرفیت های گردشگری استان است که هنوز به این موضوع پرداخته نشده است،مناطق بکر و دیدنی در روستاهای هدف گردشگری و برخی روستاهای ناشناخته زنجان وجود دارد که می تواند به رونق گردشگری زمستانی در زنجان کمک کند.

اگرچه در چند سال گذشته اقدامات موقتی از جمله برگزاری جشنواره تندیس های یخی به مدت سه سال در منطقه گاوازنگ زنجان برگزار شد اما این برنامه ها نیز ادامه نیافت و همچنان گردشگران، زنجان زیبا را نشناختند.

درآمد بالای این نوع گردشگری می تواند سرمایه گذاران را به این سو جلب کند اما به نظر می رسد در جذب سرمایه گذار نیز در این زمینه اقدامی در زنجان انجام نشده و از تجریبات کشورهای موفق نیز برای تامین زیرساخت های گردشگری زمستانی استفاده نشده است.

به نظر می رسد زنجان ظرفیت های لازم را برای توسعه  گردشگری زمستانی دارد که این امر نیازمند توجه جدی مسئولان برای شناسایی و استفاده از این ظرفیت ها است چرا که رونق این نوع سفر موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی به رشد و توسعه استان محسوب می شود.

*پیست اسکی پایایی ظرفیت گردشگری زنجان

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه معتقد است، گردشگری زمستانی همه ساله در ایام زمستان و با آغاز بارش برف در پیست اسکی پایایی زنجان رونق می گیرد.

امیر ارجمند با بیان اینکه پیست اسکی پایایی مورد استنقبال هموطمنان و همشهریان قرار می گیرد،ادامه داد: این پیست قابلیت خوبی  در زمینه گردشگری و رونق ورزش های زمستانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت های لازم در حوزه  جذب گردشگر و توریست می تواند موجب رونق گردشگری زمستانی شود که هنوز اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است.

این مسئول از جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری زمستانی خبرداد و گفت: پکیچ های گردشگری زمستانی می تواند در اختیار سرمایه گذاران برای رونق این نوع گردشگری قرار گیرد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان در این زمینه معتقد است، جاذبه گردشگری زمستانی اساسا بایستی دارای زیرساخت صحیح اصولی منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی باشد تا بتوان برای جذب گردشگر اقدام کرد که این امر نیازمند برنامه ریزی کوتاه،میان و بلند مدت است.

اویس کیانی با بیان اینکه در طول سال تقریبا دو ماه از سال را در استان و بعضا حتی در برخی نقاط چهار ماه سال را ما پتانسیل جذب گردشگر را در این حوزه  دارا هستیم،افزود: باقی سال هم پتانسیل جذب گردشگر در بخش های فرهنگی،ورزشی و تاریخی وجود دارد.

*چهار فصل بودن ایران، گنج پنهان

وی برضرورت استفاده از ظرفیت های چهار فصلی بودن ایران برای جذ گردشگر تاکید کرد و گفت: این موضوع گنج پنهانی  برای ایران محسوب می شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان با طرح این سئوال که چند استان در کشور داریم که توانایی بالقوه جذب مسافر در ۱۲ ماه سال را با این تنوع دارد؟ و استان ما در کجای مدار گردشگری است و ما چه کرده ایم؟،گفت: ما ظرفیت استانی در زمینه گردشگری داریم که باید از این ظرفیت استفاده شود.

کیانی ادامه داد: شناخت توسعه پایدار در گردشگری به مثابه ابزاری برای انتفاع از اقتصاد گردشگری است که این نوع سیاست بعضا در خیلی از صنایع دیگر دیده می شود و  قابلیت اجرایی در این صنعت را دارد.

وی گفت: گردشگری زمستانی در زنجان به معنای واقعی از این سبک معرفی نشده است و نیاز به برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت مناسب برای عرضه دارد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان ادامه داد: آنچه که ما از گردشگری زمستانی در صنعت گردشگری می شناسیم با آنچه در فضای فعلی استانی قرارداد مقدار زیادی فاصله دارد و اساسا گردشگری زمستانی نیاز به یک مطالعه دقیق از پتانسیل های طبیعی و فرعی دارد.

کیانی با بیان اینکه استان زنجان دارای کوه های بسیار زیاد و برف گیر است که می توان به منطقه پاپایی اشاره کرد،گفت: این منطقه به عنوان پیست اسکی جا افتاده است.

وی گفت: آنچه که مطالعات علمی و صنعتی در حوزه گردشگری نشان می ‌دهد گواه بر این ادعا نیست و نمیتوان پاپایی را از نظر یک جاذبه گردشگری زمستانی مناسب برای جذب گردشگر به استان دانست چرا که عدم توجه به رشد صنعتی این محل مغفول مانده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان بیان داشت: ابتدا بایستی گردشگری زمستانی را به شکل حقیقی و علمی تعریف کنیم سپس با شناخت و مطالعه پتانسیل های موجود در استان و نقطه گذاری های موجود،برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم تا بتوانیم ادعا کنیم در مسیر صحیحی حرکت می ‌کنیم.

وی گفت: وقتی تقاضای بالفعل شده در استان از سوی شهروندان وجود دارد چرا ما به فکر یک حرکت جدی در زمینه سازی حرفه ای و صحیح برای استفاده از این منطقه نیستیم؟

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان ادامه داد: جاذبه های بسیار زیادی در زنجان وجود دارد که از منظر زمین شناسی و ژئومورفولوژی ارزش آفرین هستند در عرصه گردشگری استان می توانیم از آنها به نفع اقتصاد جوامع محلی و استان بهره مند شویم.

رئیس هیأت اسکی استان زنجان نیز با اشاره به قدمت 60 ساله پیست پایایی زنجان، اظهار داشت: تجهیزات این پیست متناسب با روز بوده اما از نظر امکانات رفاهی دچار کمبود است.

*زیرساخت های اسکی در ایران قدیمی است

اژدری با بیان اینکه امکانات پیست های اسکی نسبت به سایر اماکن باید بیشتر باشد،افزود: در کل ایران زیرساخت های اسکی به عنوان ورزشی مفرح و جذاب برای گردشگر قدیمی است.

وی خاطرنشان کرد: دولت و بخش خصوصی می تواند با ورود به این نوع گردشگری موجب رونق آن شود چرا که حاشیه اسکی در آمد زا بوده و می تواند موجب جذب گردشگر شود.

این ورزشکار زنجانی ادامه داد: امکانات پیست های اسکی در ایران ضعیف بوده  و به روز نیست اگر چه در زنجان این ورزش دارای قدمت بوده و زنجانی ها به صورت خانوادگی از این ورزش استقبال می کنند.

رئیس هیأت اسکی استان زنجان با اشاره به حضور علاقه مندانی از استان های خوزستان، خراسان، قزوین،کردستان،همدان، تبریز و رشت برای آموزش در پیست اسکی پایایی زنجان، گفت: پیست اسکی زنجان در دسترس بوده و ارزانتر است.

گردشگری زمستان نمونه ای از هزاران دلیل جذاب بودن زنجان برای گردشگران است که معرفی ظرفیت های آن می تواند این نوع گردشگری را از سال های آینده در زنجان رونق بخشد.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر