هشدار آیتالله دولابی نسبت به کسانی که در برابر دستور ولی خدا تمرّد منافقانه دارند/ولایتمداری مهمترین پایه دین است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمرّد منافقانه را مشکل جامعه اسلامی در طول تاریخ است، گفت: کسانی که امر ولی خدا را توجیه و تاويل میکنند با کسانی که خطوط قرمز را زیرپا میگذارند، دو روی يك سکه هستند.
به گزارش موج رسا; آیتالله محمد حاج ابوالقاسم دولابی شامگاه جمعه در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان ولایتمداری به مهمترین موضوعات ذکر شده در جلسات قبلی اشاره و اظهار کرد: وجود برخی شاخصهها و ویژگیها زندگی مومن را تحت تاثیر قرار میدهد، خداباوری، معادباوری، ایمان به غیب و دینمحوری از جمله این ویژگیها بوده که زندگی مومن را از زندگی غیرمومن متمایز کرده است.
وی ولایتمداری را از جمله ویژگیهایی دانست که زندگی مومن را با غیرمومن متمایز میکند، بیان کرد: در مکتب اهل بیت(ع) و زندگی ایمانی مفهومی آشنا به نام مسئله ولایتمداری وجود دارد یعنی سعی مومن در این است که همه کارهایش بر مدار و چارچوب ولایت و در جهت تامین خواسته اولیای الهی پیش برود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در توصیف اهیمت موضوع ولایتمداری به الگوهای قرآن کریم در خصوص ولایتمداری و تمرّد از ولایت نیز اشاه و خاطرنشان کرد: در آیه یکم سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» خداوند متعال میفرماید که بر خدا و، پیامبر او پیشی نگیرید.
آیتالله دولابی مومن را همواره دنبالهرو و همراه اولیای الهی دانست و به زیارت جامعه کبیره «الْمُتَقَدّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» نیز اشاره کرد و گفت: در این زیارتنامه آمده که هر كس از شما خاندان عصمت و طهارت جلو بيفتد يا عقب بماند، از حقّ جدا شده و رو به هلاك دائم ميرود. تنها كسي كه ملازم و همراه با شما باشد، در مسير حق بوده و رو به سعادت ابدي ميرود.
وی با اشاره به سوره شعراء و صراحت قرآن کریم در همراهی کردن ولی خدا که ۸ بار آیه شریفه فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ تکرار شده است، ابراز کرد: تمام پیامبران این جمله را تکرار کردهاند که از من اطاعت کنید.
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اضافه شدن "وَ أَطِيعُونِ" بعد از فَاتَّقُوا اللَّهَ به خاطر این است که مومن ولایتمدار بوده و پشت سر ولی خدا حرکت میکند، عنوان کرد: ولی خدا مسئول این است تا تشخیص دهد چه کاری تقوای الهی است.
وی با اشاره به روایات فراوان موجود در خصوص ولایت اضافه کرد: روایاتی تحت عنوان پایههای دین داریم که در قالب این روایات ستونهای دین پنج مورد معرفی شده است، در کتاب شریف اصول کافی از امام باقر(ع) نقل شده که میفرماید اسلام از پنج پایه نماز، زکات، حج، روزه و ولایت تشکیل شده است که آن حضرت ولایت را از پایههای دیگر مهمتر دانستهاند.
آیتالله حاج ابوالقاسم با ابراز اینکه کلید چهار پایه دیگر دین مسئله ولایت است، تصریح کرد: راهنمای درست این اعمال ولایت بوده و اگر ولایت نباشد نماز، زکات، حج و روزه ما دچار مشکل میشود و این ولی است که مشخص میکند چطور باید بندگی کرد.
وی با تصریح اینکه بندگی درست زیر سایه و چتر ولایت امکانپذیر است به آیه اَللهُ وَلىُّ الَّذینَ ءامَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور نیز اشاره و اظهار داشت: ولایت مراتبی دارد که نخستین و بالاترین مرتبه، ولایت خداوند متعال است.
عضو مجلس خبرگان رهبری دومین مرتبه ولایت را ولایت پیامبر گرامی اسلامی و ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: خداوند متعال انسان را به اطاعت از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) امر کرده است.
«إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» وی با اشاره به آیه ۵۵ سوره مائده به ویژگیهای ذکر شده به در این آیه نیز اشاره کرد و یادآور شد: مقصود از این آیه از نگاه شیعه و سنی امیرالمومنین علی(ع) است، یعنی ولی شما کسانی هستند كه در حالت رکوع زکات میدهند.
آیتالله حاج ابوالقاسم با بیان اینکه مومن ولایتمدار بوده و این ولایتمداری از خداوند آغاز و به پیامبر(ص)، ائمه معصومین و فقها منتهی میشود، خاطرنشان کرد: در عصر غیبت ولایت توسط فقها اعمال میشود.
وی با اشاره به روایت عمربن حنظله در کتاب اصول کافی در رابطه با رجوع دو تن از پیروان امام صادق(ع) به حاکمان وابسته به دربار طاغوت برای رفع اختلاف گفت: طبق این روایت، امام صادق(ع) میفرمایند اگر کسی برای گرفتن حقش به سراغ حاکمان طاغوت برود هرچه برای او حکم شود حرام است.
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تذکر اینکه رفتن به سراغ احادیث و فقهایی که سیره امامان معصوم را دنبال میکنند از طرف ائمه پیشنهاد شده است، اضافه کرد: امام صادق(ع) فرموده که مردم در صورت عدم دسترسی به امام معصوم(ع) به فقها مراجعه کنند و اگر فقیه بر اساس موازین شرعی و آن چیزی که از امامان به وی رسیده حکم داد و شخصی قبول نکرد حکم خداوند را سبک شمرده است.
وی با تصریح "کسی که فقها را رد کند اهل بیت را رد کرده است" افزود: طبق فرموده امام صادق(ع) کسی که اهل بیت را رد کند خداوند را رد کرده است.
آیتالله حاج ابوالقاسم با اشاره به نمونههای ذکر شده از ولایتمداران در قرآن کریم عنوان کرد: یکی از نمونههای شاخص در قرآن کریم حضرت ابراهیم است که طبق امر خداوند خانواده خود را به سرزمین لم یزرع میبرد و دین خداوند را به پا میدارد.
وی با بیان نمونه دیگر از ولایتمداری که به ولایت پیامبران مربوط است، گفت: حضرت ابراهیم(ع) هاجر و اسماعیل را به يك بیابان به نام مكه برد و هیچ گزارش تاریخی نقل نشده که این بانوی بزرگوار یک کلمه اعتراض کرده باشد، ولایتمداری هاجر سبب شد تا خداوند مسیر رفت و آمد وی که به صفا و مروه معروف است را به محلی تبدیل کند تا تمام اولیای الهی موظف شوند مثل هاجر بين صفا و مروه سعي کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هاجر نمونهای شاخص از ولایتمداری یک شخص نسبت به پیامبر خدا است، اظهار داشت: نمونه دیگر حضرت اسماعیل(ع) بود که در مقابل امر ولایت مبني بر بريدن سراطاعت محض داشت.
وی با اشاره به نمونهای از پذیرش ولایت امامان معصوم(ع) بیان کرد: ولایتمداری یعنی اینکه بدون چون و چرا امر ولایت را بپذیریم.
آیتالله حاج ابوالقاسم به نمونههایی از تمرّد از ولایت خداوند نیز اشاره و ابراز کرد: ابلیس نمونه شاخص تمرّد از ولایت خداوند است، ابلیس در اطاعت از امر خدا دچار تکبر و خودشیفتگی شد و خود را برتر از انسان دانست.
وی با بیان اینکه برخی به خاطر دنیا از همراهی ولی خدا جا میمانند، اضافه کرد: جنگ احد نمونهی تمرّد از ولایت پیامبر(ص) است که مسلمانان به طمع دنیا دستور پیامبر(ص) را زیرپا گذاشتند که سبب شکست شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه ولایتمداری رمز پیروزی جامعه ایمانی است، تصریح کرد: جامعه ایمانی باید متحد شده و انسجام پیدا کند و این انسجام در سایه ولایت اولیای الهی حاصل میشود.
وی تمرّد کنندگان از ولایت را چند دسته برشمرد و گفت: برخی به صورت مستقیم رودروی ولایت میایستند که اینها کافر بوده و تکلیفشان مشخص است.
آیتالله دولابی نوع دوم تمرد از ولایت را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: این نوع تمرّد منافقانه است یعنی در ظاهر اظهار همراهی با ولایت میکند و سنگ ولی خدا را بر سینه میزند اما در عمل کار خودش را میکند.
وی تمرّد از علی(ع) در جنگ صفین را نمونه بارز از تمرّد از ولایت توصیف و خاطرنشان کرد: در این جنگ امیرالمومنین علی(ع) را تحت فشار قرار داده و یک توافق نامه ذلتبار با معاویه را بر علي (ع) تحمیل کردند و بعدها تقصیر را متوجه ولی خدا میکردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از شیوههای تمرّد منافقانه این است که ولی خدا را تحت فشار قرار میدهند و او را مجبور میکنند تا خواسته آنها را بپذیرد.
وی نمونه دیگر تمرّد منافقانه را توجیه و تاويل کلمات ولی خدا دانست و یادآور شد: در طول تاریخ نمونههای فراوانی در این خصوص از جمله معرفی علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) دیده میشود که برخی دستور پیامبر را توجیه و تاويل میکردند.
آیتالله دولابی با تاکید بر اینکه تمرّد منافقانه بسیار خطرناکتر از تمرّد مستقیم و رودر رو است، عنوان کرد: مشکل جامعه اسلامی در طول تاریخ تمرّد منافقانه بوده است.
وی بیان کرد: کسانی که خطوط قرمز ولی خدا را زیرپا میگذارند با آنهایی که دستورات ولی را توجیه و تاويل میکنند دو لبه قیچی برای نابود کردن مقام ولایت و خانهنشین کردن ولی خدا هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: عدهای ولی خدا را تحت فشار قرار میدهند و خطوط ترسیمی را آرام آرام زیرپا میگذارند و عدهای دیگری نیز دست به توجیه و تاويل میزنند و میگویند شرایط عوض شده و يا اينكه فلان حرف فقط توصیه بوده است.
وی در پایان با تذکر اینکه باید مراقب بود که اینها دو روی یک سکه هستند، تاکید کرد: اگر در مسیر ولی خدا حرکت کنیم جامعه ما جامعه دینی خواهد شد و اگر در این مسیر نباشیم خسارتهای جبران ناپذیری خواهیم دید.
//س
انتهای خبر/