logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۴۲۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون وزیر صمت:

25 درصد از صادرات غیرنفتی کشور در بخش معدن و صنایع معدنی است

25-درصد-از-صادرات-غیرنفتی-کشور-در-بخش-معدن-و-صنایع-معدنی-است

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه معادن فعال در سراسر کشور نیاز داخلی را به صورت کامل تامین می‌کنند گفت: 25 درصد از صادرات غیرنفتی کشور متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.

به گزارش موج رسا; جعفر سرقینی امروز در نشست تخصصی فعالان معادن و صنایع معدنی استان زنجان به مشکل مطرح شده توسط معدن‌داران در خصوص محدودیت منابع طبیعی در مناطق گون‌خیز اظهار کرد: این قانون در سال 1371 تصویب شده و قانون جدیدی نیست ولی اخیرا شورای عالی به این موضوع حساس شده است.

وی با بیان اینکه با درخواست اصلاح قانون این مشکل حل شدنی نیست تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برای رفع این مشکل توافقات لازم را داشته باشیم تا نیازی به ارائه درخواست برای اصلاح قانون نباشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد محدودیت صادرات مواد معدنی افزود: کنترل ورود و خروج مواد معدنی دست ما نیست ولی باید این اتفاق بیفتد اگر بنا باشد که هیچ کنترلی نباشد همه مواد معدنی از کشور خارج شده و نیاز واحدهای تولیدی کشور نیز تامین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دریافت 15 درصد حقوق دولتی به صوت کامل اتفاق نمی‌افتد افزود: پیش‌بینی شده امسال 6 درصد از عوارض وصولی به استانها برگردانده شود که تاکنون از این محل نزدیک به 38 میلیارد تومان در بین همه استانها توزیع شده است.

سرقینی 25 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی دانست و افزود: در حال حاضر معادن فعال در سطح کشور نیاز واحدهای داخلی را تامین می‌کنند.

وی از صادات 10 میلیارد دلاری مواد معدنی خبرداد و گفت: با برآوردهای انجام شده امسال شاهد افزایش صادرات 11 میلیارد تنی فولاد از کشور خواهیم بود.

نباید تصمیم‌گیریها پشت درهای بسته باشد

فتح الله حقیقی استاندار زنجان با تاکید براینکه همه باید با اتحاد آرامش را در جامعه ایجاد کنیم اظهار کرد: باید بپذیریم که تولید کننده٬ صادرکننده و سرمایه‌گذاران در ایجاد آرامش در جامعه نقش ویژه‌ای دارند.

وی با تاکید براینکه نباید تصمیم‌گیری‌ها در پشت درهای بسته اتفاق بیفتد تصریح کرد: باید از دیدگاه‌های بخش خصوصی نیز استفاده شود و این موضوع باید در اولویت ما مدیران قرار بگیرد.

استاندار زنجان گریزی به وضعیت صادرات زد و گفت: در حال حاضر 80 درصد صادرات در ارتباط با معدن است و 70 درصد شمش روی تولید شده نیز مازاد نیاز داخلی است که می‌تواند در ریل صادرات قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان شمش روی تضمین دادند که نیاز کشور را تامین کنند افزود: اتفاقی که در حال حاضر در حوزه صادرات می‌افتد این اسن که صادرات به موقع انجام نمی‌شود.

حقیقی با تاکید بر اینکه عدم توجه به صادرات به موقع باعث شده تولید کنندگان متضرر شوند ادامه داد: بی‌توجهی به این موضوع منجر به کاهش میزان سهم صادرات نسبت به سالهای گذشته شده است.

وی گفت: باید برای حل مشکلات حوزه صادرات تمهیدات لازم اتخاذ شود و آنچه که در اختیار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد باید به هنگام باشد.

استاندار زنجان به اختلاف بین ارگانهای دخیل در حوزه صادرات اشاره و بیان کرد: این اختلافات برای صادرکنندگان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه به موضوع دستورالعمل‌های قانون معدن اشاره و بیان کرد:  دستورالعمل‌های قانون معدن برای شرایط ویژه نبوده ولی در حال حاضر شرایط امروز کشور خاص است و در برخی مواقع این دستورالعمل‌ها باعث می‌شود که مدیران به تخلفات اداری معرفی شوند که این موضوع مشکل ساز شده است.

وی اخد طرح ارزیابی زیست محیطی برای فعالیت‌های معدنی را غیر قانونی عنوان کرد و افزود: این طرح برای معدنی که واحد فرآوری دارد قابل اجرا است متاسفانه در استان فعالیت‌های معدنی در قانون طرح ارزیابی زیست محیطی قرار می‌گیرد و در برخی موارد از ادامه فعالیت معدن مخالفت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی نیز در ادامه این جلسه گون‌ها را ممنوع‌القطع عنوان کرد و افزود: قطع گونه‌های گون خلاف قانون است و تنها راه حل مشکل اصلاح قانون است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر