logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۴۱۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان خبر داد

رتبه نخست استان زنجان در کاهش جمعیت کیفری زندانها/ زندان محل نگهداری محکومان مالی نیست

رتبه-نخست-استان-زنجان-در-کاهش-جمعیت-کیفری-زندانها-زندان-محل-نگهداری-محکومان-مالی-نیست

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به کاهش 12 درصدی جمعیت کیفری زندان ها در کشور از کاهش 15 درصدی جمعیت کیفری زندان های زنجان خبر داد.

به گزارش موج رسا; حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان های استان زنجان، اظهار کرد: خدمت کردن برای رضای خدا به قشری که هیچ اختیاری را از خود ندارد در نزد خداوند بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد نظم عمومی و انتظام بخشی به جامعه اسلامی به زندان نیاز داریم، ابراز کرد: ما نمی توانیم بگوییم می خواهیم جامعه ای بی نیاز از زندان بسازیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به سیره حکومت رسول الله و امام علی (ع)، تصریح کرد: در زمان حکومت معصوم نیز زندان در جامعه وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه نگاه ها به زندان در جامعه اسلامی باید متفاوت باشد، افزود: هدف از مجازات در نگاه اسلامی در درجه نخست اصلاح و تربیت است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه کسی که یک اقدام خلاف انجام داده است صرف نظر از این که این فرد اصلاح شده باید مکافات عمل خود را تحمل کند، عنوان کرد: اصلاح وتربیت از اهدف تاسیس مجازات در اسلام است.

وی با اشاره به فلسفه سیاسی مجازات در اسلام، خاطرنشان کرد: زندان به قدر متیقن عمل کند و این سیاستی است که در سال های اخیر پر رنگ شده و امروز هم یکی از سیاست های اولویت دار ریاست محترم قوه قضاییه است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در سند تغییر و تحول، کاهش جمعیت کیفری زندان ها مطرح است، ادامه داد: همه دستگاه های مرتبط در این جهت باید قدم بردارند.

وی با اشاره به ابلاغ دستور العمل کاهش جمعیت کیفری زندان از سوی رئیس قوه قضاییه، ابراز کرد: خوشبختانه در سال های اخیر ما در این راستا حرکت کرده ایم و آمار ها نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

صادقی نیارکی با بیان اینکه در کشور آمار زندانیان 12 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در استان زنجان ما شاهد کاهش 15 درصدی جمعیت کیفری زندان های استان زنجان هستیم.

وی با بیان اینکه ما باید بازهم در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها قدم برداریم تا به فلسفه مجازات ها برسیم، خاطر نشان کرد: زمانی که می خواهیم فلسفه مجازت ها را در اندیشه دینی پیاده سازی کنیم با کثرت زندانی ممکن نیست.

رئیس کل داد گستری استان زنجان با بیان اینکه ما باید زندان ها را به کانون های اصلاح و تربیت تبدیل کنیم، عنوان کرد: اگر این گونه شد می توانیم بگوییم در زندانبانی توفیقات زیادی را داشته ایم.

وی با بیان اینکه اگر ورود افراد تکراری و سابقه دار به زندان کاهش پیدا کرد نشان دهنده موفقیت ما در حوزه اصلاح و تربیت است، افزود: اکنون ورود افراد تکراری در زندان ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تبدیل شدن زندان به کانون اصلاح و تریبت ابزار هایی نیاز دارد، خاطر نشان کرد: توجه به حوزه فرهنگ و قرآن یکی از این ابزارها است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در کاهش جمعیت کیفری زندان ها رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: ما در نصب پابندهای الکترونیک و مراقبت های الکترونیک رتبه نخست کشور را داریم.

وی با اشاره به اینکه مجازات های جایگزین حبس بسیار مهم است، تصریح کرد: استان زنجان در مجازات های جایگیزین حبس دربین 5 استان اول کشور قرار دارد.

صادقی نیارکی با بیان اینکه زندان محل نگهداری محکومان مالی نیست، ادامه داد: در زندان بودن محکوم مالی دردی را برای محکوم له دوا نمی کند و ما باید به همان میزانی که در احکام شرعی اعلام شده عمل کنیم.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه محکومان مالی در استان زنجان، افزود: امسال بیش از دو میلیارد و 400 میلیون تومان کمک های مردمی برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد جمع آوری شد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه درسال گذشته 130 محکوم مهریه در زندان های استان وجود داشت، تصریح کرد: امسال هیچ زندانی به دلیل مهریه در زندانهای استان وجود ندارد.

صادقی نیارکی با اشاره به طبقه بندی زندانیان تاکید کرد: برای اجرای درست و کامل طبقه بندی زندانیان باید ورودی زندان ها کاهش پیدا کند.

محمد جوادی با بیان اینکه امیدوارم خداوند متعال توفیق خدمت به ملت شهید پرور زنجان را عنایت کند، افزود: امیدوارم تمامی مسئولین بنده را در راستای اجرای سیاست های قوه قضاییه و سازمان زندان های کشور یاری کنند.

مدیرکل زندادن های استان زنجان با بیان اینکه توسعه اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، توسعه حمایت های مادی و معنوی از خانواده های زندانیان برای کاهش اجتماعی، برنامه های قرانی، اصلاح برنامه های زندان بانی و... باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: معتقد هستم قرآن بهترین راه و روش تربیت اصلاحی است.

در این مراسم علاء الدین کریمی تودیع و محمد جوادی معاون سلامت،اصلاح و تربیت زندانهای استان آذربایجان شرقی به عنوان مدیرکل جدید معارفه شد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر