logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۴۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
بی برنامگی در حوزه کشاورزی؛

ظرفیت‌های کشاورزی طارم مغفول مانده است/ 14 درصد از اراضی کشاورزی طارم زیرکشت محصولات زراعی می‌رود

ظرفیت‌های-کشاورزی-طارم-مغفول-مانده-است-14-درصد-از-اراضی-کشاورزی-طارم-زیرکشت-محصولات-زراعی-می‌رود

طارم به قطب کشاورزی استان زنجان معرف است ولی از ظرفیت‌های این شهرستان استفاده 100 درصدی نمی‌شود و خیلی از ظرفیت‌های این شهرستان مغفول مانده است.

به گزارش موج رسا; در مجموع اراضی کشاورزی شهرستان طارم 46 هزار هکتار و وسعت کل اراضی زیر کشت32 هزار هکتار بوده که میزان اراضی زیر کشت طارم 14 درصد از مجموع کل مساحت شهرستان است.

سالانه در حدود 17 هزار هکتار از اراضی طارم به زیرکشت محصولات زراعی اختصاص داده می‌شود. بخشی از آن به صورت 2 یا 3 مرحله کشت می‌شود و 82 درصد اراضی شهرستان آبی و مابقی دیم بوده و میزان سطح باغات در این شهرستان نیز 18 هزار هکتار بوده و محصولات عمده این شهرستان سیر ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، گندم، جو، پیاز و کلزا است.

عمده محصولات باغی طارم زیتون، انار، انجیر، فندق، زردآلو، گیلاس است سطح زیر کشت باغات غیر بارور 4هزار و 760 هکتار و سطح زیر کشت باغات بارور هم 7 هزار و 640 هکتار است.

کشت پاییزه محصولات زراعی در طارم هر سال از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود و بخش زیادی از زمین‌های اراضی طارم زیر کشت محصولات زراعی می‌رود که سیر یکی از محصولات پاییزه طارم است که هر سال بخش زیادی از اراضی کشاورزی زیر کشت سیر می‌رود ولی در هر سال سیرکاران به دلیل عدم مدیریت بازار متضرر می‌شود.

سیر از جمله محصولات اصلي شهرستان طارم بوده و هر سال تعداد یک هزار و 100 نفر از بهره برداران شهرستان به كشت و كار اين محصول مشغول بوده و از این طریق امرار معاش دارند که امسال نیز یک هزار و 400 هکتار از اراضی طارم به کشت این محصول اختصاص یافته است.

براساس برآوردهای انجام شده توسط جهادکشاورزی طارم حدود 56 هزار تن محصول سير در سال آینده برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد که هر سال هم برداشت این محصول از اوايل ارديبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه انجام می‌شود.

عمده رقم مورد کشت شده سیر در شهرستان طارم سیر صورتی است و برداشت این محصول در طارم با توجه به كيفيت بالايي كه دارد، علاوه بر تامين نياز شهرستان و نیاز استان را نیز تامین می کند و توسط واسطه‌ها به برخی از استانها هم صادر می‌شود.

نوسانات شدید قیمت از مشکلات سیرکاران است که هر ساله کشاورزان با آن مواجه می‌شوند و هیچ كارگاه فرآوري صنعتي و بسته بندي در طارم وجود ندارد و ظرفیت طارم در این بخش نیز مغفول مانده است.//ع

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر