logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۴۱۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
بازار ماهی ماهنشان در دست دلالان؛

نوسان شدید قیمت‌ ماهی در بازار زنجان/ خوراک ماهی با قیمت واقعی به دست پرورش دهندگان نمی‌رسد

نوسان-شدید-قیمت‌-ماهی-در-بازار-زنجان-خوراک-ماهی-با-قیمت-واقعی-به-دست-پرورش-دهندگان-نمی‌رسد

قطب پرورش ماهی شمالغرب کشور امروز با مشکلات زیادی مواجه است که هرج و مرج بودن بازار ماهی منجر شده بازار ماهی ماهنشان محلی برای جولان دلالان باشد.

به گزارش موج رسا; شهرستان ماهنشان به عنوان قطب پرورش آبزیان در شمالغرب کشور مطرح است اما هرج مرج بودن بازار ماهی در این شهرستان باعث جولان دلالان در این بازار شود و در این بازار نابسامان سود پرورش دهندگان به جیب دلالان می‌رود.

نبود کارخانه تولید خوراک ماهی و عدم فعالیت کارخانه فرآوری در این شهرستان باعث شده ظرفیت های این شهرستان مغفول بماند و نبود این واحدها در ماهنشان مشکلات زیادی را برای پرورش دهندگان ایجاد کرده است.

محبتعلی عجملو مدیرجهادکشاورزی ماهنشان در خصوص عدم استفاده از ظرفیت ایجاد شده در حوزه پرورش آبزیان و تکمیل زنجیره آن به موج رسا گفت: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار در حوزه آبزیان با ظرفیت 5 هزار تن در سال به دنبال مجوز بهره برداری آن در شهرستان است.

وی عنوان کرد: این سرمایه‌گذار به دنبال ایجاد واحد فرآوری و بسته بندی ماهی در سطح ماهنشان بوده که با فعال شده این واحد باز هم ظرفیت زیادی در این حوزه وجود دارد.

تولید سالانه 9500 تن ماهی در ماهنشان

مدیرجهادکشاورزی ماهنشان با اشاره به اینکه میزان تولید ماهی در شهرستان ماهنشان در سال 9 هزار و 500 تن است افزود: ظرفیت فعالیت این واحد 5 هزار تن پیش‌بینی شده و معلوم نیست که آیا می تواند با ظرفیت 100 درصدی فعالیت داشته باشد یانه؟.

وی با بیان اینکه یک سرمایه‌گذار دیگر به دنبال ایجاد واحد فرآوری در این حوزه با ظرفیت 200 تن در سال است افزود: این واحد نیز در شرف تکمیل و بهره برداری است.

عجملو از فعالیت یک واحد تولید خوراک ماهی در ماهنشان با ظرفیت 5 هزار تن در سال خبرداد و گفت: این واحد در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت در شهرک صنعتی ماهنشان فعالیت می‌کند.

وی عنوان کرد: یک سرمایه‌گذار نیز به دنبال ایجاد یک واحد تولید خوراک ماهی با 20 هزار تن در سال است که با مشکلات بانکی مواجه است و به دلیل بالا بودن میزان تسهیلات با مشکل تضامین بانکی مواجه است.

مدیرجهادکشاورزی ماهنشان با اشاره به اینکه با احداث این واحد نیاز همه مزارع پرورش ماهی به خوراک باز هم تامین نمی‌شود عنوان کرد: به طور متوسط در سال نیاز شهرستان به خوراک ماهی 9 هزار 500 تن است و گاها این میزان به بالای 9500 تن نیز می‌رسد.

آماری از میزان صادرات ماهی نداریم

وی با بیان اینکه متاسفانه زنجیره تولید در حوزه پرورش ماهی در ماهنشان اتفاق نیفتاده است افزود: همچنین در حوزه صادرات نیز آماری نداریم و مشخص نیست که چقدر از آبزیان تولیدی شهرستان صادر می‌شود.

عجملو در مورد فعالیت اتحادیه پرورش دهندگان ماهی نیز عنوان کرد: این اتحادیه اسما در شهرستان وجود دارد ولی رسما در حوزه آبزی پروری و زنجیره تولید فعالیت خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه در واقع تاجری در زمینه فعالیت ماهی در ماهنشان وجود ندارد عنوان کرد: مجوز صادراتی و یا استقرار نماینده‌ای از گمرک در شهرستان ماهنشان جهت تسهیل صادرات مستقیم ماهی به خارج از کشور اتفاق نیفتاده است.

مدیرجهادکشاورزی ماهنشان با اشاره به اینکه این موارد جزو نیاز‌ها و مشکلات شهرستان ماهنشان است عنوان کرد: این مشکلات باعث شده آبزی پروران در ماهنشان سردرگم بوده و قیمت ها نیز همیشه در نوسان باشد.

جولان دلالان در بازار ماهی

وی به حضور دلالان در بازار پرورش ماهی افزود: دلالان در بازار ماهی جولان می‌دهند و این دلالان هستند که قیمت ماهی را تعیین می‌کنند و تولید کننده و یا اتحادیه‌ای باشد که قیمت‌ها براساس کشش بازار تعیین شود وجود ندارد. 

عجملو عنوان کرد: آماری از صادرات ماهی در ماهنشان در دست نیست و از طریق گمرک نیز پیگیری می‌کنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم که این موضوع برای شهرستان نقص محسوب می‌شود و ما امتیاز خود را از دست می‌دهیم.

وی بیان کرد: در تعیین قیمت ماهی ما دچار مشکل هستیم و قیمت‌ در بازار نوسان دارد و حتی در خوراک ماهی نیز مشکلاتی وجود دارد و خوراک با قیمت واقعی در بین پرورش دهندگان توزیع نمی‌شود و چون کارخانه‌ای در ماهشنان وجود ندارد این کار توسط واسطه‌ها اتفاق می‌افتد.

خوراک ماهی با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی رسد

وی با بیان اینکه این موضوع را به سازمان ارجاع دادیم تا طریق استان نیز به وزارتخانه ارجاع شود که کارخانه‌های تولید خوراک ماهی در کشور پایش شوند که اگر از طریق ارز نیمایی وارد می‌شود، کارخانه‌ها هم باید در قیمت‌ها آن را لحاظ کنند.

عجملو افزود: قیمتی که در تنظیم بازار برای خوراک ماهی مشخص شده تا واقعا با همان قیمت به دست پرورش دهنده برسد اتفاق نمی‌افتد و ما در این حوزه در شهرستان با مشکل مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: در شهرستان تاجر محلی و یا اتحادیه‌ای در خصوص متعادل سازی قیمت ها وجود ندارد تا تولید کننده نیز از آن تبعیت کند و این مشکل باعث شده تولیدکنندگان در تامین خوراک ماهی با مشکل مواجه شوند. 

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر