logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۴۰۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

مرحله سرنوشت‌ساز تایید صلاحیت‌ها برای داوطلبین انتخابات مجلس/ چند درصد داوطلبین ثبت نامی در استان زنجان تایید می‌شوند؟

مرحله-سرنوشت‌ساز-تایید-صلاحیت‌ها-برای-داوطلبین-انتخابات-مجلس-چند-درصد-داوطلبین-ثبت-نامی-در-استان-زنجان-تایید-می‌شوند؟

با پایان مرحله ثبت نام داوطلبین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مرحله اخذ استعلام از مراجع چهارگانه و بررسی صلاحیت ها در هیئت‌های اجرایی آغاز شده است.

به گزارش موج رسا; طبق قانون انتخابات و بر اساس ماده 48 این قانون وزارت كشور و شوراي نگهبان پس از وصول مشخصات داوطلبان، روزانه ليست كامل آنها را تهيه و به منظور بررسي سوابق آنان در رابطه با صلاحيت هاي مذكور در اين قانون به وزارت اطلاعات، دادستاني كل، سازمان ثبت احوال كشور و اداره تشخيص هويت و پليس بين الملل در مركز ارسال مي دارد. مراكز مزبور موظفند ظرف پنج روز نتيجه بررسي را با دليل و سند به وزارت كشور و شوراي نگهبان اعلام نمايند.

هيئت‌هاي اجرايي نیز باید حداكثر ظرف ده روز پس از پايان مهلت ثبت نام با توجه به نتايج بدست آمده از بررسي هاي لازم در محل و با استفاده از نتايج اعلام شده توسط وزارت كشور صلاحيت داوطلبان در رابطه با صلاحيت هاي مذكور در اين قانون را مورد رسيدگي قرار داده و نتيجه را كلاً به هيئت هاي نظارت اعلام کنند.

فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه‌هاي انتخابيه مكلفند نظريه رد هيأت اجرائي انتخابات را با ذكر استناد قانوني ظرف يك روز به داوطلبان ابلاغ نموده و با سريعترين وسيله به ضميمه اسناد و مدارك به اطلاع هيأت نظارت استان برسانند و بر اساس تبصره آن، كساني كه صلاحيت آنان مورد تأييد قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاريخ ابلاغ به داوطلب، شكايت خود را مستدلاَ به هيئت نظارت استان اعلام کنند.

گزارش ها و شكايات واصله ظرف مدت هفت روز پس از پايان مهلت دريافت شكايت در جلسه هيئت نظارت استان رسيدگي و نتيجه صورت جلسه مي شود . چنانچه نظر هيأت اجرائي مبني بر رد صلاحيت داوطلب، مورد تأييد هيأت نظارت استان نيز باشد، هيأت نظارت مذكور موظف است در اين خصوص، نظر هيأت مركزي نظارت را نيز كسب کند. هيئت نظارت استان در مورد صلاحيت ساير داوطلبان نيز نظر خود را به هئأت مركزي نظارت اعلام می‌کند.

اما هيئت نظارت استان پس از كسب نظر هيئت مركزي نظارت، موظف است مراتب تأييد يا رد صلاحيت تمامی داوطلبان را با استناد قانوني طي صورت جلسه اي به فرماندار يا بخشدار مربوط اعلام کند و فرماندار يا بخشدار موظف است نظر هيئت مركزي نظارت، مبني بر تأييد يا رد صلاحيت داوطلبان را كه از هيئت نظارت استان دريافت کرده است، به نامبردگان ابلاغ کنند تا در صورت اعتراض به رد صلاحيت خود، كتباً به شوراي نگهبان شكايت کنند.

چنانچه شوراي نگهبان صلاحيت داوطلبي را كه در مراحل قبلي مورد تأييد قرار گرفته است رد کند، داوطلب مي‌تواند حداكثر ظرف سه روز از تاريخ ابلاغ شوراي نگهبان، در خواست رسيدگي مجدد کند، شوراي نگهبان بايد ظرف هفت روز رسيدگي‌ و اعلام‌ نتيجه‌ نمايد. رأي گيري در شوراي نگهبان نسبت به داوطلباني كه صلاحيت آنان در مراحل قبلي به تصويب رسيده، در مورد عدم ‌صلاحيت‌ خواهد بود.

ثبت نام 231 نفر در استان زنجان

برای انتخابات مجلس یازدهم در استان زنجان 231 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 139 نفر برای حوزه زنجان و طارم، 30 نفر برای  حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه، 23 نفر ماهنشان و ایجرود و 39 نفر برای خدابنده هستند.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان زنجان تعداد ثبت نام کنندگان این دوره نسبت به مجلس دهم 23 درصد افزایش یافته است، حال باید دید که تعداد تایید شدگان نیز به همین میزان یا بیشتر افزایش خواهد یافت یا نه.

دوره قبل برای مجلس دهم در استان زنجان 187 نفر ثبت نام کرده بودند که سهم حوزه زنجان و طارم 104 نفر، ماهنشان و ایجرود 20 نفر، ابهر، خرمدره و سلطانیه 36 نفر و خدابنده 27 نفر بود.

در مرحله تایید صلاحیت در دوره قبل(مجلس دهم) در حوزه زنجان و طارم 50 نفر، در حوزه خدابنده 19 نفر، در حوزه ابهر، خرمدره و سلطانیه 23 نفر و در حوزه ماهنشان و ایجرود 17 نفر تایید صلاحیت شدند.

حال که تعداد داوطلبین در استان زنجان 44 نفر افزایش داشته و در شهرستان زنجان از 104 داوطلب ثبت نامی به 139 نفر رسیده باید دید که وضعیت تایید شدگان به چه شکل خواهد بود.

عدم ثبت نام دو نماینده فعلی استان

نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، عدم ثبت نام دو تن از نمایندگان فعلی استان در انتخابات مجلس یازدهم است، فریدون احمدی و محمد عزیزی که پرونده‌هایشان در قضیه خودرو روی میز دستگاه قضا است، از ثبت نام دراین دوره از انتخابات خودداری کردند. شاید عدم ثبت نام این دو نماینده به نوعی راحت کردن کار برای شورای نگهبان بود.

به نظر می رسد از چهره هایی که در این دوره ثبت نام کرده اند نیز برخی نتوانند مهر تایید از شورای نگهبان بگیرند و باید در این مرحله از رقابتهای انتخاباتی میدان را خالی کنند.

ثبت نام برخی از نمایندگان ادوار مجلس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم نیز قابل توجه است که به فرض مثال در این میان رفعت بیات و داود حاجی ناصری دوباره حضور در بهارستان را در سرمی‌پرورانند.

پارسال دوست، امسال آشنا!

البته برخی چهره نیز هستند که در دوره‌های گذشته انتخابات حضور داشتند و هنوز هم برای رسیدن به بهارستان ناامید نیستند، شاید تحربه علی وقف‌چی بعد از سالها انتظار برای بهارستان آنها را برای ثبت نام در انتخابات مشتاق تر کرده است. و شاید بتوان گفت که پارسال دوست و امسال آشنا برای این افراد کاملا صدق می‌کند.

حضور برخی چهره‌ها جدید منتصب به هر دو جریان سیاسی نیز قابل توجه است، برخی نیز که خیالشان از پولهای جیب‌شان راحت است برای صندلی بهارستان برنامه چیده‌اند، هرچند سن و سالی هم نداشته باشند.

در بین ثبت نام کننده‌ها افرادی نیز به چشم می‌خورند که در تریبون های مختلف یکی از نمایندگان فعلی حوزه زنجان و طارم که در این دوره نیز ثبت نام کرده را در دوره قبل تبلیغ می‌کردند اما بعد از اینکه با این نماینده به اختلاف خوردند خود سودای بهارستان دارند.

ثبت نام از تهران تبلیغ در زنجان

در نگاه دیگر برخی که خود را ژنرال می‌دانند و از افتخار شرکت در حوزه انتخابیه زنجان را ندادند و از تهران نام نویسی کردند نیز سربازانی را برای رقابت با رقیب آماده کرده‌اند، همان هایی که وقتی جوابی برای مردم ندارند، هیچ یک از ناکامی‌های دولت مستقر و مورد حمایت خود را به گردن نمی‌گردند!

در یکی از شهرستانها خبر رسیده که یکی از ثبت نام کنندگان خط و نشانی جدی برای رقیبان کشیده و به نظر می‌رسد در صورت تایید صلاحیت شرایط سختی را برای رقیبان به وجود بیاورد.

هرچند که بیشتر داوطلبان ثبت نام کننده در ابتدای ثبت نام خود را مستقل دانسته و از وابستگی به جریانهای سیاسی را انکار کرده‌اند اما با نگاهی به اسامی ثبت نامی ها مشخص است که این افراد در کدام پازل سیاسی جای می‌گیرند.

شکست قابل تصور نمایندگان فعلی

داود حسنی، مصطفی طاهری، حجت اسلام مهدی باقری و اصغر حاتمی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند که بعدها روح الله حسنی نیز به این جمع اضافه شد. سیروس میانجی چهره شاخص دوره قبل که در دوره قبل رای خوبی از حوزه زنجان و طارم آورد اما موفق به رسیدن به بهارستان نشد نیز از حوزه ماهنشان و ایجرود ثبت نام کرده است.

با توجه به شرایطی که فضای انتخابات در استان نشان می‌دهد به نظر می‌رسد شکست سه نماینده فعلی استان دور از انتظار نباشد، هر چند که هر یک از این نمایندگان برنامه ویژه ای برای این دوره تدارک دیده‌اند، حتی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان نماینده تاجایی پیش رفته که صدای نهادهای نظارتی را هم درآورده است.

باتوجه به اینکه شکست اصلاح طلبان در تهران توسط خود اصلاح طلبان پیش بینی شده و در یکی از این پیش بینی ها یکی از چهره های اصلاح طلب شکست 30 بر صفر را پیش بینی کرده در استانها نیز این شرایط قابل پیش بینی است که با توجه به عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد اصلاح طلبان بزرگترین شکست خود در انتخابات مجلس را شاهد باشند به شرط اینکه رقیب گرفتار اختلافات درون حزبی نشود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر