logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۳
[ شناسه خبر : ۱۳۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

یارانه معیشت دهم و یارانه نقدی بیستم هر ماه واریز می‌شود

یارانه-معیشت-دهم-و-یارانه-نقدی-بیستم-هر-ماه-واریز-می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه لایحه بودجه کل کشور تا ۱۵ آذر به مجلس تقدیم شود، گفت: یارانه مربوط به حمایت معیشتی دهم هر ماه در حساب خانوار واریز می‌شود.

به گزارش موج رسا; محمدباقر نوبخت درباره پرداخت کمک هزینه معیشتی به مردم، گفت: براساس گزارشات رسیده تاکنون حدود ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار حمایت معیشتی دریافت کردند که مبلغی حدود ۲هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان در اجرای این طرح تاکنون پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه افرادی که تاکنون حمایت معیشتی را دریافت نکرده‌اند می‌توانند به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند، اضافه کرد: هر لیستی که این وزارتخانه به سازمان برنامه و بودجه دهد، سازمان هزینه معیشتی را به خانوار درون لیست  پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه شرکت فرآورده‌های نفتی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون در پرداخت حمایت معیشتی مسئول هستند، ادامه داد: ۲۴ تا ۲۵ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی تنها ۱۸ میلیون خانوار مشمول دریافت حمایت معیشتی می‌شوند بنابراین حدود ۶ میلیون خانوار هزینه معیشتی دریافت نمی‌کنند.

نوبخت ادامه داد: وزارت رفاه موظف است درخواست همه افراد متقاضی دریافت هزینه معیشتی را بررسی و به سازمان برنامه و بودجه نتیجه را اعلام کنند. در صورت شناسایی خانواده‌ای که مشمول دریافت هزینه معیشتی می‌شود تا ماه آینده و حتّی زودتر این مبلغ به آنها پرداخت خواهد شد.

یارانه نقدی از ماه جاری بیستم هرماه پرداخت می‌شود

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه ۳ پرداختی مهم در قالب حمایت معیشتی، یارانه نقدی و حقوق و دستمزد کارکنان در هر ماه دارد، گفت: مقرر شد دهم هر ماه کمک معیشتی خانوار، بیستم هر ماه یارانه نقدی و بیست و هشتم هر ماه حقوق کارمندان پرداخت شود.

پرداخت ۲۴۰۰ میلیارد تومان در قالب حمایت معیشتی

وی ادامه داد: تعداد خانواده‌های دریافت کننده حمایت معیشتی ۱۸ میلیون است که مبلغی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت می‌شود، یارانه نقدی مربوط به هدفمندی یارانه به ۷۸ میلیون نفر پرداخت شده که مبلغی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است و حدود ۲۰ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان ماهانه حقوق پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: اگرچه به دلیل بدخواهی دشمنان روزهای سختی سپری می‌کنیم اما منابع ما اندازه‌ای است که بتوان سال‌ها کشور را اداره کرد حتی دشمنان به این نتیجه رسیدند که تحریم موجب شد ایران از زمره کشورهای متّکی به درآمد نفتی خارج شود.

نوبخت اضافه کرد: علاوه بر اینکه در آمد سالانه کشور از فروش نفت حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال جاری و آینده پیش‌بینی شده است اما کشور ۴۵ میلیارد دلار نیز درآمد غیرنفتی دارد. به رغم آن که اصلاح ساختار بودجه به منظور مستقل شدن بودجه از درآمدهای نفتی انجام می‌گیرد تا اقتصاد بتواند بدون نفت نیز اداره شود اما در حال حاضر کشور می‌تواند از طریق فروش فرآورده‌های نفتی و ...نیز درآمد کسب کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۹۹ حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حمایت معیشتی در نظر گرفته شده، افزود: حدود ۳۰۲ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار برای سال آینده پیش‌بینی شده است که ۱۸۶ هزار میلیارد تومان آن به صورت نقدی و غیرنقدی میان خانواده‌ها توزیع می‌شود.

احتمال تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه برای تولید، اشتغال و گندم یارانه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری طی یک ابلاغیه‌ای خواستار اصلاح ساختار بودجه ۹۹ شدند، در این ابلاغیه تصریح شد اصلاحات در چارچوب و برنامه ویژه‌ای که به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی می‌رسد، انجام گیرد و تا تیر ماه سال ۹۸ برای اجرای آن مهلت در نظر گرفته شد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه از سوی دولت مأمور آماده کردن برنامه اصلاح ساختار بودجه شد و برای این منظور از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس و ... استفاده کرد. این برنامه تهیه شد و در وقت مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم و بخشی از آن تصویب شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه پیش از تصویب برنامه اصلاح ساختار بودجه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تلاش کرد تا اقدامات لازم برای اصلاحات مورد نظر در تدوین بودجه ۹۹ اعمال شود.

نوبخت با بیان اینکه هیأت وزیران از فردا رسیدگی به پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۹۹ را شروع می‌کند تا لایحه در ۱۵ آذر به مجلس تقدیم شود، اضافه کرد: ۴ محور اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال ۹۹ مورد توجه قرار گرفت؛ نخست آن که مشخص شد جایگزین نفت در لایحه بودجه ۹۹ چیست، دوم آن که بررسی شد آیا نمی‌توان هزینه‌های کشور را با اصلاح دستگاه‌ها، تغییر نظام اداری و تقلیل ردیف‌های بودجه و محدود کردن برخی مأموریت‌ها کاهش داد؟

وی به محور سوم اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۹۹ اشاره کرد و ادامه داد: باید مشخص شود چگونه در اقتصاد ثبات ایجاد و عدالت با توسعه همراه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: چهارمین محور اصلاح ساختار در نحوه تهیه، تنظیم و تصویب بودجه است، در سنوات گذشته دولت ابتدا بودجه را تهیه و تنظیم و به مجلس می‌فرستاد، مجلس پس از بررسی آن را تصویب می‌کرد سپس بودجه اجرا می‌شد و در آخرین مرحله دولت، مجلس و قوه قضائیه بر نحوه اجرای آن نظارت می‌کردند.

تغییر نظام بودجه‌ریزی، یکی از محورهای اصلاح ساختار بودجه

نوبخت با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور از سوی قوه قضائیه، دیوان محاسبات، از سوی مجلس و سازمان برنامه و بودجه، از سوی دولت بر اجرای قانون بودجه نظارت می‌کنند، افزود: چهارمین محور اصلاح ساختار بودجه تغییر در شیوه بودجه‌ریزی و اجرا است که اگر مجلس آن را تأیید کند علیرغم اصلاح ساختار بودجه، نظام بودجه‌ریزی نیز تغییر خواهد کرد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر