logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۳۸۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
با وجود ظرفیت‌های بالا؛

ضعف تنوع فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان/ بخش کشاورزی در زنجان هنوز از سنتی بودن خارج نشده است

ضعف-تنوع-فرآوری-محصولات-کشاورزی-در-استان-زنجان-بخش-کشاورزی-در-زنجان-هنوز-از-سنتی-بودن-خارج-نشده-است

استان زنجان یکی از استانهایی است که در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد ولی خیلی از ظرفیت‌های این حوزه به دلیل به توجهی‌ها و عدم مدیریت‌های مناسب مغفول مانده است.

به گزارش موج رسا; احمد گلچین عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در مورد وضعیت صنایع فرآوری استان زنجان اظهار کرد: متاسفانه فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان ضعیف است و این موضوع به کمبود تنوع واحدهای فرآوری در استان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: بیشتر محصولاتی که در استان تولید می‌شود به هدر می‌رود تا اینکه مصرف شود و امسال نیز محصولات درختی خوبی در استان زنجان تولید شد ولی به دلیل نبود مدیریت مناسب خیلی از آنها در باغات رها شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: خیلی از سیب‌های درختی به دلیل کمبود سردخانه در باغات توسط کشاورزان رها شدند و زیر برف‌ها از بین رفتند در حالی که این سیب‌ها را می‌شد در انبار‌ها برای ایام عید ذخیره کرد.

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در استان زنجان نیاز به تقویت دارند افزود: استقرار صنایع تبدیلی محصولاتی که در استان ظرفیت تولید آن بالا است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

مصرف آب در بخش کشاورزی باید مدیریت شود

گلچین عنوان کرد: در حال حاضر خشک کردن انگور و تولید کشمش در استان زنجان به روش سنتی انجام می‌شود که خیلی از محصولات به دلیل روش‌های اشتباه در خشک کردن از بین می‌رود و غیرقابل مصرف می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در استان زنجان در بخش کشاورزی هنوز از سنتی بودن خارج نشدیم یعنی همچنان از صنعتی شدن در حوزه کشاورزی فاصله داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خاطر نشان کرد: استان زنجان در استقرار صنایع کشاورزی ظرفیت بالایی دارد که در حال حاضر این ظرفیت هنوز مغفول مانده و استان می‌تواند در حوزه صادرات محصولات کشاورزی جایگاه خوبی را داشته باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خشک کردن میوه‌ها و عرضه آن در بازار روش‌هایی خوبی است که در برخی از کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و استان زنجان نیز در این حوزه ظرفیت بسیار خوبی دارد.

گلچین عنوان کرد: میوه‌ها خشک با قیمت‌های بالایی در بازار عرضه می‌شود و توسعه این گونه صنایع در استان می‌تواند در بهبود اقتصاد استان کمک شایانی داشته باشد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر