logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۳۶۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

راه‌اندازی مرغداری جدید در مناطق پرخطر زنجان ممنوع شد/ معدوم‌سازی 47 هزار قطعه مرغ آلوده به نیوکاسل

راه‌اندازی-مرغداری-جدید-در-مناطق-پرخطر-زنجان-ممنوع-شد-معدوم‌سازی-47-هزار-قطعه-مرغ-آلوده-به-نیوکاسل

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از ممنوعیت صدور مجوز راه اندازی مرغداری جدید در مناطق پرخطر زنجان خبر داد.

محمدباقر حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; بابیان اینکه بیماری نیوکاسل در بین پرندگان بسیار شایع است و بسیاری ازپرندگان  به این بیماری حساس هستند، تصریح کرد: در برخی مواقع که دقت های لازم صورت نمیگیرد مرغ های موجود در مرغداری‌ها به این بیماری دچار می‌شوند. 

وی بابیان اینکه این بیماری میزبان  های زیادی دارد و کنترل این بیمار ی راحت نیست ابراز کرد: مرغداران به دلیل نگرانی که از این بابت دارند معمولا قرنطینه داخلی وخارجی  و سایر موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند. 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره اقدامات پیشگیرانه که توسط مرغداری‌ها انجام می‌شود تا این واحد ها دچار بیماری نیوکاسل نشود، تصریح کرد: ضدعفونی کردن محیط و واکسیناسیون مرتباً توسط مرغداران انجام می‌شود. 

وی بابیان اینکه دو مرغ داری در استان زنجان در اردیبهشت و خرداد به بیماری نیوکاسل مبتلا شدند، خاطرنشان کرد: معدوم‌سازی 47هزار قطعه مرغ در این مرغداری‌ها انجام گرفت تا بیماری به سایر پرندگان و مرغداری‌ها سرایت نکند. 

حاج کاظمی با اشاره به وضعیت بیماری نیوکاسل در طیور استان زنجان، ابراز کرد: وضعیت بیماری نیوکاسل در استان مشابه سال‌های گذشته بوده و وضعیت عادی است. 

وی با اشاره به اینکه ویروس این بیماری معمولا در محیط وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به شروع فصل سرما  مرغداران باید حساس بوده و واکسیناسیون  و سایر اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای را جدی تر فصول گذشته انجام دهند. 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان بابیان اینکه واکسیناسیون در مرغ‌های بومی در روستاهای نزدیک به مرغداری‌ها و مجاور با راه‌های مواصلاتی انجام می‌شود، تصریح کرد: این طرح تا آخر آبان ماه ادامه دارد. 

وی با اشاره  به اینکه در قسما هایی شهرستان های ابهر، سلطانیه و زنجان تراکم مرغ داری بالا است، خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم بالا مرغداری‌ها این شهرستان‌ها جزو مناطق پرخطر بیماری نیوکاسل هستند. 

حاج کاظمی با اشاره به تصمیمات اخذشده در کمیسیون صدور مجوزها، عنوان کرد: در مناطق پرخطر مجوز مرغداری جدید صادر نخواهد شد. 

وی بابیان اینکه فقط در این مناطق مجوز افزایش ظرفیت صادر خواهد شد، بیان کرد: مجوز افزایش ظرفیت نیز تحت شرایطی خاص که امکانات لازم را داشته باشند صادر می شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر