logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۳۵۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

بیکاری 2500 نفر از جامعه ایثارگری زنجان/ ناکارآمدی بخش غیر دولتی در جذب فرزندان شاهد

بیکاری-2500-نفر-از-جامعه-ایثارگری-زنجان-ناکارآمدی-بخش-غیر-دولتی-در-جذب-فرزندان-شاهد

در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر از جامعه ایثارگری استان زنجان فاقد شغل بوده و به کارگیری نشده اند.

به گزارش موج رسا; یکی از وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال شهدا و ایثارگران توجه به اشتغال فرزندان این قشر از جامعه است.

در قانون جامع ایثارگری سهم اشتغال این قشر از جامعه دیده شده است و ضروری است دستگاه های اجرایی نیز به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

در حالی که آيين ‌نامه ساماندهي اشتغال فرزندان شاهد و ايثارگر و جانبازان 25درصد به بالا به رؤساي ادارات اشتغال و كارآفريني بنياد شهيد و امور ايثارگران سراسر كشور ابلاغ شده است اما هنوز توجهی به این آیین نامه به صورت جدی نشده است.

طبق آيين نامه‌ 11ماده‌ اي كه اسفند سال 88 از سوی دولت به تصويب رسیده است، اشتغال فرزندان جامعه ايثارگري ساماندهي می شود و براساس اين آيين‌ نامه تمام دستگاه‌ هاي مشمول ماده پنج قانون مديريت كشوري، مكلف هستند حداقل 25درصد سهميه استخدامي خود را به فرزندان شاهد و فرزندان جانباز 25درصد به بالا كه توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران به آنها معرفي مي‌شوند، اختصاص دهند.

 

*سالانه 40هزار فرصت شغلي باید برای جامعه ایثارگری فراهم شود

در این آیین نامه وظایف دستگاه های اجرایی بیان و دستورات لازم برای به کارگیری فرزندان شاهد و ایثارگر ارائه شده است و در ماده 7 آن نيز وزارت كار و امور اجتماعي موظف است سالانه 40هزار فرصت شغلي را با هماهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران ایجاد کند.

اگر چه اين آيين ‌نامه گام بلندي برای اشتغال جامعه ايثارگري به ویژه فارغ التحصيلان دانشگاهی است اما عدم رعایت آن موجب شده تا بیکاری در این قشر نیز دیده شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان یکی از اولویت های استان را رفع بیکاری در بین فرزندان شهدا و ایثارگران می داند و می گوید: با تلاش های صورت گرفته تسهیلات وام خوداشتغالی در دو بخش اشتغال روستایی و شهری پرداخت می‌ شود.

علی کاظمی ادامه می دهد: حمایت از خانواده ‌های شهدا و جانبازان و ایجاد اشتغال علاوه بر رفع مشکلات آن ‌ها به رونق اقتصادی کشور کمک می کند.

وی می گوید: تسهیلات وام خوداشتغالی در زمینه های کشاورزی، دامداری، زنبورداری، فروشندگی، قالیبافی، آرایشگری و بخش صنعت و خدمات ارائه شده است.

این مسئول معتقد است:استخدام فرزندان جامعه ایثارگری و شهدای استان از اولویت های بنیاد شهید بوده و باید دستگاه های اجرایی 30 درصد سهمیه های استخدامی خود را به این موضوع اختصاص دهند.

 

*عدم انتخاب رشته مناسب از سوی فرزندان شاهد و ایثارگر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه کارآفرینان این جامعه نیز  از تسهیلات اشتغالزایی بهره مند می شوند، می گوید: یکی از مشکلات در حوزه اشتغال اشتغال جامعه ایثارگری استان عدم انتخاب رشته مناسب از سوی فرزندان شاهد و ایثارگر است.

کاظمی هدایت تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر را از برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرده و می گوید: باید این قشر با انتخاب رشته های شغلی مرتبط با بازار کار ادامه تحصیل دهند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر در بخش دولتی 100 درصد اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر محقق شده است اما در بخش غیر دولتی توفیقات کمتر بوده است.

این مسئول می گوید: در آزمون استخدامی ترانسفوی زنجان  15 درصد از فرزندان شاهد و ایثارگر جذب شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان برضرورت حفظ سهمیه ایثارگران در معرفی فرصت های سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: باید در این فرصت به این قشر نیز توجه شود.

 

* 25درصد سهمیه های استخدامی برای فرزندان شاهد و ایثارگر

مشاور استاندار زنجان در امور ایثارگران نیز در گفت وگو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت:بر اساس ماده 21 قانون جامع ایثارگری 25 درصد سهمیه های استخدامی متعلق به فرزندان شهدا و جامعه ایثارگری است.

خدایی ادامه داد: دستگاه متولی - بنیاد شهید - این سهمیه را دریافت و بر اساس اولویت های موجود و برگزاری آزمون نیروها را به کارگیری می کند.

وی با بیان اینکه در صورت موفقیت در آزمون استخدامی فرزندان شاهد و ایثارگر استخدام می شوند، افزود: دستگاه های اجرایی نیز مشمول به کارگیری این قشر هستند.

این مسئول با اشاره به بیکاری 13 فرزند شهید در زنجان،گفت: 2 هزار و 500 نفر از جامعه ایثارگری زنجان در حال حاضر بیکار هستند.

مشاور امور ایثارگران استانداری زنجان برضرورت توجه دستگاه های اجرایی به سهم ۲۵ درصدی اشتغال ایثارگران تاکید کرد و گفت: بیکاری فرزندان شاهد باید رفع شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر