logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۳۵۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سوال تامل برانگیز اهالی روستای میرجان از استاندار زنجان:

آیا این حق ما روستاییان نیست ،! ما نباید آب سالم بنوشیم؟!

آیا-این-حق-ما-روستاییان-نیست-،!-ما-نباید-آب-سالم-بنوشیم؟!-

دهیار روستای میرجان گفت: وجود فسفات بالا در آب چاههای روستا موجب بروز امراض گوناگون و حتی لاعلاج در برخی از اهالی روستا شده است.

به گزارش موج رسا; ،روستای میرجان از توابع نیک پی در شهرستان زنجان است . روستایی زیبا در دل کوهستان که در 80 کیلومتری شهر زنجان واقع شده، روستایی با مردمانی صبور و زحمت کش که با کشاورزی روزگار میگذرانند، مردمانی همچون کوهستان ساکت و آرام و سربلند، مردمانی رنج دیده اما امیدوار به آینده. روستایی با جوانانی به قد و قامت چون جوانان کربلا ،روستایی با 12 شهید در راه اسلام و انقلاب، نمونه ای است از کوهستانهای زنجان که در دامان خود چه شیر مردانی پرورده است . امروز دهدار میرجان میهمان ما در عصر زنجان بود . آقای صیدی میگوید : روستای ما آب سالم لوله کشی ندارد ، گاز هم ندارد .

گفتم در عوض چشمه پر آبی دارید ! گفت بله چشمه داریم ولی بسیاری از مردم روستا به علت نوشیدن آب آلوده چشمه دچار بیماریهای لاعلاج شده اند . بله چشمه داریم ولی زمستانهای کوهستان ناجوانمردانه سرد است . مادران و زنانی که هر سال در راه چشمه دست و پا و سرشان میشکند هم زیاد داریم . زمستان است و گاهی راهها هم بسته میشود و  استخوان شکسته های در راه چشمه هم باید تا میتوانند در کوهستان فریاد بکشند تا انعکاس صدایشان حداقل برایشان تسکین باشد. او گفت و من سرم را پایین انداختم تا شرمندگی ام را نبیند.

مدیران محترم استان زنجان و خیرین محترم زنجان .  زمستان است و هوای کوهستان سرد ، حرف از نا امیدی هم نیست ، بخش بزرگی از کار تامین آب شرب روستای میرجان انجام شده است . یک یا علی دیگر مانده است . فقط 7 کیلومتر لوله گذاری تا روستا و 7 کیلومتر هم داخل روستا مانده است ، اگر امروز برای تامین آن اقدام شود ، حتما تا سختی زمستان امسال مادران و خواهرانمان در روستای میرجان خطر شکستن استخوانهایشان و ترس از خطر حمله حیوانات وحشی را نخواهند داشت . یا علی

متن  مصاحبه با دهیار روستای میرجان شهرستان زنجان: محمد علی صیدی امروز در گفتگو با خبرنگار عصر زنجان با بیان اینکه روستای میرجان در بخش نیک پی و در شهرستان زنجان واقع است، افزود : این روستا به صورت ثابت دارای 386 خانوار است که با افزوده شدن خانوارهایی که به  صورت فصلی ییلاق و قشلاق میکنند تعداد ساکنین به  450 خانوار افزون می شود.

وی با اشاره به جمعیت 32 نفری دانشجویان این روستا خبر از تحصیل تعداد  180 دانش آموز در مقاطع مختلف را داد و عنوان کرد: متاسفانه روستای میرجان از بدو تاسیس فاقد آب آشامیدنی سالم بوده است و اهالی برای تامین آب شرب مورد نیاز از چشمه ها ، قناتها و چاههای حفاری شده برای کشاورزی اقدام می کنند.

دهیار روستای میرجان با بیان اینکه  وجود املاح بیش از حد مجاز در چاهها و چشمه روستا  بزرگترین خطر  برای سلامتی اهالی است، تصریح کرد: وجود فسفات بالا در آب چاههای روستا موجب بروز امراز گوناگون و حتی لاعلاج در برخی از اهالی روستا شده است .

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان مرکز بهداشت زنجان آزمایش های مورد نیاز را از آب شرب روستا انجام داده اند و با قطعیت غیر غابل شرب بودن آن را تایید و گزارش کرده اند، یادآور شد: متاسفانه تا اوایل سال 97 هیچ اقدام انجام نگرفته بود و چاههای حفاری شده توسط آب و فاضلاب روستایی هم که در فاصله هفت کیلومتری روستا برای شرب حفر گردیده بلا استفاده مانده است.

صیدی با اشاره به اینکه از چند ماه پیش سپاه ناحیه زنجان با کمک خیرین ، ماشین آلالت سنگین و تجهیزات سپاه برای حفاری و آماده سازی وارد میدان شده اند، افزود: با وجود کوهستانی بودن و سختی زمین که کار حفاری را سخت میکرد توانستیم  محل استقرار منبع و همینطور منبع ذخیره را  را نصب کنیم و پس از آن نیز اتاق فرمان ، تجهیز چاه و سیستم پمپاژ با موفقیت احداث شده است.

وی با بیان اینکه که تا کنون بجز ماشین آلات 270 میلیون تومان از طرف دهیاری خیرین و سپاه  برای این پروژه هزینه شده است ،افزود: ولی متاسفانه کار با وجود نزدیک شدن به فصل سرما تنها به علت نبود هفت کیلومتر لوله گذاری تا روستا و هفت کیلومتر لوله گذاری داخل روستا نا تمام مانده است.

دهیار روستای میرجان با اشاره به اینکه با وجود پیگیری های مکرر از آب  فاضلاب زنجان و با وجود قولهایی که داده بودند هنوز اقدامی برای لوله گذاری صورت نپذیرفته است، خاطرنشان ساخت: اگر مسولان دست به دست هم دهند این مشکل به سرعت حل مشود.

 صیدی خطاب به مسئولان استان زنجان گفت: مسؤلان محترم ما هم انسان هستیم و حق داریم از آب شرب سالم استفاده کنیم . ما امکانات شهر را نمیخواهیم و فرزندان و مادران و همسران ما در زمستان هم باید منتظر نفت سفید برای گرمایش خانه هایمان باشند و هم در راه آوردن آب ، بسیاری از مردم ما در فصل زمستان در راه چشمه با دبه ها و گالنهای سنگین بر زمین می افتند و دچار شکستگی می شوند .

وی با بیان اینکه استخوان شکسته ها و سرما خورگان نه خانه بهداشتی دارند و نه هیچ امکانات دیگری، از مسئولان خواست کرد: مسؤلان تا زمان هست اقدام به تامین منابع برای این 14 کیلومتر لوله انتقال را فراموش نکنند.

منبع: عصر زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر