logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۳۲۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس منابع طبیعی ایجرود خبرداد

تصرف 350 هکتار از اراضی ملی استان زنجان

تصرف-350-هکتار-از-اراضی-ملی-استان-زنجان

رئیس منابع طبیعی شهرستان ایجرود گفت: 350 هکتار از اراضی ملی استان در شهرستان ایجرود تصرف و مورد تجاوز قرار گرفته که با کمک مراجع قضایی 80 هکتار از آن خلع ید شده است.

به گزارش موج رسا; شرایط اقلیمی و بارندگی‌های مناسب شرایط را مستعد کشت گندم دیم کرده و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت مستمر در جهت حفظ و حراست از عرصه ملی مشغول گشت زنی و حفاظت بوده و در 6 ماهه سال جاری تنها در شهرستان ایجرود 30 نفر از متخلفین و متجاوزان به اراضی ملی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

سطح اراضی مورد تجاوز و تصرف در حدود350 هکتار بوده که با کمک مراجع قضایی80 هکتار از اراضی ملی خلع ید و همچنین حدود 4 هزار هکتار از تصرفات اراضی ملی پیشگیری شده است.

مساحت شهرستان ایجرود در حدود 180 هزار هکتار بوده که از این مقدار 84 هزار هکتار جزء مراتع شهرستان بوده و مابقی جزء مستثنیات است.

مجید محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایجرود به موج رسا گفت: در جهت اصلاح و احیای مراتع در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیز چسب (روستای چسب و قلقاطی) 200 هکتار عملیات بیولوژیکی، کپه کاری و بذرکاری انجام و 20 دستگاه آبشخوار جهت شرب بهداشتی دام به منظور جلوگیری از پیمایش بیش از حد دام در سطح مراتع تحویل روستائیان شد.

وی به منظور ایجاد فضای سبز و گسترش کشت گیاهان دارویی حدود 10 هکتار گل محمدی در سطح مراتع روستای چسب کاشته شده است و 30 هکتار از اراضی کم بازده روستای چسب و قلقاطی به کشت بذر یونجه اختصاص یافت.

محمدی عنوان کرد: در سال جاری با توجه به بارندگی های بهاره و افزایش پوشش گیاهی مراتع چند فقره آتش سوزی رخ داده که با کمک همکاران نسبت به اطفاء اقدام شد و در راستای جلوگیری از بروز حریق 2 دوره آموزشی اطفاء حریق برای دهیاران بخش مرکزی و بخش حلب برگزار شده است و کشیک اطفاء حریق در شهرستان همه روزه و با آمادگی کامل در شهرستان مستقر می باشند.

وی با بیان این که در سال جاری جهت استقرار بذور کاشته شده و جلوگیری از چرای دام، مناطق عملیاتی تحت قرق و حفاظت قرار گرفته است گفت: زمستان سال گذشته به منظور حمایت از دامداران 8 تن جو بین دامداران روستای چسب و قلقاطی تقسیم شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایجرود خاطر نشان کرد: طی بازدید انجام شده از طریق اعضای محترم هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان وضعیت اجرای عملیات مطلوب ارزیابی گردید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایجرود عنوان کرد: در سال جاری جهت ادامه پروژه‌های اصلاح مراتع 30  هکتار بذرپاشی، نصب 11 دستگاه آبشخوار و 50 هکتار تبدیل دیمزار پیش بینی شده است.

محمدی تاکید کرد که در جهت جلوگیری از بروز سیلاب های مخرب و ذخیره آب و تقویت آب های زیر زمینی 2 دستگاه بند چند منظوره سنگی ملاتی احداث گردید که بند روستای ارکوئین به بهره برداری رسیده و مابقی عملیات عمرانی (بند روستای چسب) در حال انجام می باشد ضمناً در هفته دولت سال جاری آغاز عملیات احداث 3 دستگاه بند در روستای قلقاطی و نکتو  توسط امام جمعه این شهرستان، نماینده مجلس و فرماندار شهرستان کلنگ زنی شد.

وی با اشاره به این که در راستای اجرای ماده 8 آیین نامه اجرایی تبصره 13 الحاقی ماده 9 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور این اداره همکاری حداکثری با اعضای کمیسیون رفع تداخلات کرده و تا روز جاری نقشه های 8 روستا مورد رسیدگی قرارگرفته است افزود: 15 پلاک اولویت دار جهت طرح در کمیسیون به امور اراضی معرفی شده است که با اجرای کامل این قانون اختلافات منابع طبیعی با روستائیان و زارعین حل خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایجرود خاطر نشان کرد: پروژه کاداستر اراضی در حدود 24 هزار هکتار از اراضی این شهرستان در سطح 14 روستا در حال اجرا است.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر