logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۳۲۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:

ملت در چهارچوب نظم سکولار هیچ جایگاهی ندارد/ چرا محور مقاومت در منطقه شکل گرفت؟

ملت-در-چهارچوب-نظم-سکولار-هیچ-جایگاهی-ندارد-چرا-محور-مقاومت-در-منطقه-شکل-گرفت؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه نظم سکولار فقط رابطه دولت ها بایگدیگر را بیان می کند گفت: در چهارچوب نظم سکولار ملت هیچ جایگاهی ندارد.

 فرشید جعفری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه قبل از پرداختن به محور مقاومت در غرب آسیا باید به این موضوع بپردازیم که این مقاومت در برابر چیست و طرف مقابل مقاومت در منطقه را مشخص نماییم و بر اساس این داده ها به تعریف محور مقاومت با محوریت نظام جمهوری اسلامی بپردازیم، اظهار کرد: این مقاومت در برابر روش و متد های استثمار گونه  و استعمار مسلک دولت های بزرگ غربی است.

وی با بیان اینکه برای فهم محور مقاومت ابتدا باید مفهم رابطه، مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: زمانی که صحبت از جایگاه دولت ها می شود دو معنا در ذهن شکل می گیرد؛ معنای اول به معنی تجارت دولت ها با هم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در روابط بین الملل معنای دوم رابطه بین دولت ها بیشتر مد نظر است، تصریح کرد: دولت ها و منافع دولت ها نسبت به دیگران و دولت ها و مناطق چه جایگاه و دیدگاهی دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که صحبت از جایگاه غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران در جهان می شود معانی دوم رابطه مد نظر قرار می گیرد، عنوان کرد: متاسفانه در طول تاریخ جایگاه و منافع دولت ها را در جهان قدرت های بزرگ غربی تایین کرده اند.

جعفری با اشاره به جایگاه قدرت های بزرگ غربی در سیاست بین الملل، خاطر نشان کرد: قدرت های بزرگ در جهان نیز معمولا بر اساس جنگ های بزرگی که بین دولت های غربی اتفاق افتاده است تایین می شد.

وی بیان کرد: از سال 1500 میلادی تا کنون، چهار قدرت برزگ اروپایی و یک دولت آمریکا در جهت منفعت خود سعی کرده اند در سیاست بین الملل نظم را ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به کشورهای پرتغال، انگلستان، هلند ابراز کرد: در طول 200 سال چهار کشور مذکور سعی در ایجاد نظم در سیاست بین الملل را داشته اند و بعد از جنگ جهانی دوم ایالات متحده آمریکا این نقش را خواسته ایفا کند.

وی با بیان اینکه نظام های قدرتمند جهان در طول سال ها سعی کرده اند که جهان را براساس نگاه سکولار خود مصادره کنند و دولت های دیگر رادر جهت منفعت خود هم سو کنند، ادامه داد: دولت های بزرگ غربی سعی کرده اند که اجازه ندهند که خود دولت ها جایگاهشان را تایین کنند.

جعفری با بیان اینکه نظمی که قدرت های بزرگ در جهان ایجاد کرده اند یک نظم کاملا سکولار است، خاطر نشان کرد: در این نظم هیچگونه اخلاق، ایمان و دین هیچ معنایی نداشته و ندارد.

وی با اشاره به تجاوزهای نظامی کشور های بزرگ به کشور ها و دولت های دیگر، ادامه داد: در این نوع کار، کشور ها هیچگونه وجدان، اخلاق و ایمان معنا پیدا نمی کند و به راحتی مردم را به قتل می رسانند و دست به خشونت می زنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه نظم سکولار رابطه ی دولت ها با یکدیگر را مطرح می کند و نه رابطه بین ملت ها با یکدیگر، تصریح کرد: ملت در چهارچوب نظم سکولار که دولت های غربی آن را تعریف کرده اند هیچ جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه دین و دین مداری در نظم سکولار جایگاهی ندارد، افزود: وجودان و اخلاق نیز در نظم سکولار هیچ جایگاهی ندارد.

جعفری با اشاره به اینکه از رنسانس به بعد غربی ها سیاست و فرهنگ و اجتماع را از اخلاق جداکردند، تصریح کرد: در غرب بعد از رنسانس اخلاق و ایمان و دین مداری را کنار گذاشتند.

وی با اشاره به پشتوانه فکری سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا، عنوان کرد: کتاب هانر جی مرگ ان تا در کتاب خودش صریحا تحت عنوان سیاست میان ملت ها می نویسد مبانی اخلاقی عام را نمی توان به شکل عام به رفتار دولت ها تامیم داد.

عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه اگر دین اخلاق و ایمان را در عرسه روابط بین دولت ها کنار بگزاریم، از دل این رفتار استثمار، استعمار و استکبار بیرون می آید، خاطر نشان کرد: دولت ایالات متحده آمریکا تجسم عینی یک دولت مستکبر به حساب می آید.

وی با بیان اینکه غرور و نحوه بیان و صحبت کردن رئیس جمهور آمریکا نشان دهند استکبار 500 ساله غرب است، ادامه داد: در طول 500 سال قدرت های غربی سعی کرده اند در هر منطقه یکی از دولت ها را به عنوان حامی خود در آن منطقه داشته باشند تا با آن کار های خود را در آن منطقه پیش ببرند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر