logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
[ شناسه خبر : ۱۳۱۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان:

تامین آب 1600 هکتار از اراضی کشاورزی ابهر و خرمدره از سد کینه ورس/ 50 درصد آب شرب زنجان از سد تهم تامین می شود

تامین-آب-1600-هکتار-از-اراضی-کشاورزی-ابهر-و-خرمدره-از-سد-کینه-ورس-50-درصد-آب-شرب-زنجان-از-سد-تهم-تامین-می-شود

مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به تامین آب مورد نیاز اراضی پایین دست سد کینه ورس گفت: آب مورد نیاز 1600 هکتار از اراضی کشاورزی ابهر و خرمدره از سد کینه ورس تامین می شود.

علی عباسی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; در مورد تاثیر سدهای استان در جلوگیری از وقوع سیل های خطرناک اظهارکرد: اصلی ترین موانع در مسیر سیل و مدیریت سیلابها، سدها بوده که این موضوع اهمیت احداث این سازه ها را بارزتر می کند.

وی با اشاره به سیل روی داده در اوایل سالجاری در استانهای شمالی و جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: آنطوریکه همه دیدند آبی که از پشت سدهای کرخه و دز رها سازی شد،حدود یک سوم آب جاری حاصله از باران بود و اگر کل این آب در پایین دست جاری می شد، خدا می داند چه خسارتهایی به بار می آورد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان، گفت: با توجه به ورودی بالای سالجاری آب سد کینه ورس و رهاسازی به موقع آب از دریچه تحتانی این سد، توانستیم از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر عمدترین رسالت سدهای کشور و استان که با هدف ذخیره و تامین آب است اظهار کرد: آب ذخیره شده در پشت سدها در فصول گرم و خشک سال برای اراضی پایین دست و مصارف دیگر رهاسازی می شود.

بیشتر بخوانید:

کنتور هوشمند در همه چاه‌های آب کشاورزی نصب شود

عباسی گفت: دومین رسالت سدها برای اهداف زیست محیطی، گردشگری و پرورش ماهی است که برای رونق تولید استان مهم و حیاتی است.

وی افزود: سدهای کوچک که در استان اغلب توسط جهادکشاورزی، منابع طبیعی و شرکت آب منطقه ای زنجان احداث شده است، عمدتا با هدف جلوگیری از سیلاب، تغذیه مصنوعی یا آبزی پروری در نظر گرفته شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان سدهای بزرگ درحال بهره برداری استان را 3 سد تهم، گلابر و کینه ورس دانست و گفت: سد تهم عمدتا برای مصارف شرب در نظر گرفته شده، بطوریکه بیش از 50 درصد آب شرب شهر زنجان را تامین می کند.

عباسی به سد گلابر نیز اشاره کرد و گفت: این سد با هدف کشاورزی نزدیک به 2500 هکتار از اراضی منطقه را بصورت آبیاری مدرن تحت پوشش قرار داده و مابقی برای بحث گردشگری و زیست محیطی و آبزی پروری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص اهداف سد کینه ورس شهرستان ابهر اظهارکرد: تامین آب شرب شهرستانهای ابهر و خرمدره و رهاسازی آب برای اراضی پایین دست به میزان 1600 هکتار از اهداف این سد است و در همین راستا کمک شایانی به مسائل زیست محیطی می کند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر