logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۲۸۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

آموزش و پرورش استان زنجان با چه کمبودهایی مواجه است؟/ از کمبود ‏8600 معلم تا نیازهای سخت‌افزاری

آموزش-و-پرورش-استان-زنجان-با-چه-کمبودهایی-مواجه-است؟-از-کمبود-‏8600-معلم-تا-نیازهای-سخت‌افزاری

آموزش و پرورش استان زنجان در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز کرده که با مشکلات زیادی مواجه است که برخی از این مشکلات سیستم آموزشی را رنج می‌دهد.

به گزارش موج رسا; یکی ازمهم ترین نهاد ها و سازمان های تمامی کشور ها نهادهای آموزشی و تربیتی آن کشور ها است. آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد آموزشی که کودکان با آن سرو کار دارند جزو پیشرو ترین نهاد های آموزشی کشور یا به تعبیری تنها ترین نهاد آموزشی کشور برای کودکان و نوجوانان است.

سیاست های آموزش و پرورش نشان از نگاه مسئولین کشوری و استانی این نهاد آموزشی به امر مهم آموزش دارد که در این بین نوع تجهیز امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این نهاد نشان از نگاه دولت ها به این امر مهم دارد.

آموزش و پرورش استان زنجان نیز به فراخور سیاست های نهاد بالا دستی خود در استان اقدام به اجرای سیاست های دولت ها و به ویژه دولت فعلی کرده است.

امکانات سخت افزاری مدارس

امکانات سخت افزاری در امر آموزش اگرچه اصل نیست، ولی تاثیر به سزایی در این امر مهم و خطیر دارد به گونه ای که نمی توان آثار سوء و مثبت آن را در یادگیری کودکان بی نتیجه یا کم تاثیر دانست.

امکانات سخت افزاری در امر آموزش به مثابه سخت افزار در یک سیستم الکترونیکی است به گونه ای که اگر سیستم سخت افزاری وجود نداشته باشد نمی توان سیستم نرم افزاری آن را پیاده کرد.

متاسفانه در دولت های مختلف و به خصوص بعد از دولت سازندگی توجه  خاصی به این امر مهم نشد و به مرور با کاهش کیفت سخت افزار های آموزشی کشور و به فراخور آن استان زنجان موجب بروز آثار منفی این سیاست در امر مهم آموزش و پرورش شد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان 888 مدرسه ازبین 3هزار و 517 مدرسه استان نیاز به مقاوم سازی دارند یا جرء مدارس تخریبی استان هستند. بر اساس آمار های ارائه شده توسط مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان تقریبا 25 درصد از مدارس استان زنجان نیاز به مقاوم سازی یا خروج از چرخه آموزشی دارند.

وجود 101 کانکس در 89 فضای آموزشی و به طور کلی برگزاری 89 کلاس در کانکس نشان از بی توجهی دولت ها برای جمع آوری هرچه سریعتر و ساخت مدارس با استاندار های آموزشی برای دانش آموزان حاشیه شهر یا روستایی دارد.

البته ناگفته نماند که به گفته مسئولان اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، تلاش مسئولان این اداره در جهت حذف مدارس کانکسی، کپری و خشت و گلی است. در راستای کاهش تعداد مدارس کانکسی و خشت و گلی نباید نقش خیرین مدرسه ساز که بار اصلی ساخت و تجهیز مدارس را به دوش می کشند در نظر نگرفت. در همین راستا مدیر کل آداره آموزش و پرورش استان زنجان گفت: امسال هیچ مدرسه خشت و گلی در استان وجود ندارد.

مسائل بهداشتی از الزامات یک نهاد آموزشی است چرا که با سلامت تعداد بالایی از دانش آموزان ارتباط دارد. در استان زنجان علی رغم وجود بیش از 3 هزار مدرسه سالم و قابل استفاده در استان 7 مدرسه در استان وجود دارد که اداره نوسازی و تجهیز مدارس هیچ توجهی در طول سالیان گذشته به عدم وجود سرویس بهداشتی در این مدارس نداشته است و این دانش آموزان با مشکلات بسیاری مواجه بوده اند.

از مشکلات دیگر مدارس استان زنجان وجود بخاریهای نفتی در مدارس است که به گفته مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان بیش از 3300 کلاس وجود داشت که بخاری نفتی و گازی غیراستاندارد داشت که از سال 91-92 جهت استاندارد سازی سیستم گرمایشی آنها اقدام شد و نتیجه این اقدامات انجام شده این بوده است که تاکنون حدود 2 هزار و 340 مدرسه استاندارد سازی شده است و تعداد 917 مدرسه وجود دارد که نیاز به استاندارد سازی دارد تا این بخاری‌های نفتی و گازی غیراستاندارد برچیده شود. صفری در خصوص برنامه اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای حذف بخاری از مدارس گفت: در سال جاری تعداد 80 مدرسه در برنامه  اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است که از استانداردسازی شود و بخاری‌های نفتی آنها به شکل بخاری استاندارد یا سیستم گرمایشی موتورخانه تبدیل شود.

امکانات نرم افزاری و معلمان

در آموزش و پرورش آنچه مهم تر از امکانات سخت افزاری است امکانات نرم افزاری و معلمانی است که در این نهاد مشغول به ارائه خدمت هستند. امکانات نرم افزاری و معلمان اولین اولیویت این نهاد آموزشی باید باشند که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در کل کشور و در سطح مسئولین کشوری مشکلات زیادی را برای این نهاد آموزشی پدید آورده اند.

طی چند سال اخیر آنچه در صدر اخبار آموزش و پرورش خود نمایی کرده است کمبود معلم است که به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به درخواست اداره کل آموزش و پروش استان ها برای جذب معلم، بخشی از درخواست آنها را اجابت می کند و بخشی از این درخواست ها بی پاسخ می ماند که به مرور زمان این تعداد رقم بالایی می شود. به گفته معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان امسال به 8600معلم در سطح استان نیاز است و این نیاز ها توسط اضافه کاری معلمان رسمی اداره آموزش و پرورش و 4هزار معلم حق التدیرس تامین شده است.

دانشگاه فرهنگیان به عنوان اولین متولی تربیت معلم در کشور، وظیفه تامین نیاز معلمان وزارت آموزش و پرورش را به عهده دارد ولی با توجه به کمبود 8600 معلم در زنجان تا به امروز که این آمار در سال ها آینده به مرور بیشتر نیز خواهد شد؛ سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان زنجان فقط 259 دانشجو معلم بوده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با اشاره به اینکه با این سهمیه ها هرگز نمی توان معلم مورد نیاز استان را تامین کرد افزود: با توجه به بی توجهی های صورت گرفته در خصوص دانشگاه فرهنگیان ظرفیت این دانشگاه متناسب با نیاز های کشور نیست و در کل امکان تربیت معلم مورد نیاز کشور از طریق دانشگاه های فرهنگیان در کشور ممکن نیست.

با توجه به مواردی که ذکر شد و نیاز های روز افزون کشور به معلم های متعهد و متخصص این نیاز ها هرچه سریعتر باید رفع شود تا جامعه آموزشی به یک آرامش نسبی دست یابد.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر