logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۲۷۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

پروتکل داروهای بهینه سازی شده، آماده ارائه به صنعت است/ فعالیت برای تولید مواد اولیه داروهای سرطان و بیماری های قلبی و عروقی ادامه دارد

پروتکل-داروهای-بهینه-سازی-شده،-آماده-ارائه-به-صنعت-است-فعالیت-برای-تولید-مواد-اولیه-داروهای-سرطان-و-بیماری-های-قلبی-و-عروقی-ادامه-دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: پروتکل داروهای بهینه سازی شده، اماده ارائه به صنعت است.

علی رمضانی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به جایگاه دانشگاه ها در نظام اسلامی و نیاز به نقش آفرینی تخصصی دانشگاه ها در چالش ها کشور، اظهار کرد: دانشگاه ها از قبل اقتصاد مقاومتی وظایفی را برعهده دارند که دانشگاه زنجان نیز در حد توان خود در این راستا قدم برمی دارد.

وی با اشاره به نیاز واردات دارو در کشور و تخصیص ارز برای واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو در کشور، ابراز کرد: سالانه 5 میلیارد یورو برای واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو در کشور هزینه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی کشور از 5 میلیارد یورو هزینه واردات دارو 3.5 میلیارد یورو به واردات مواد اولیه و مواد موثره مواد دارویی است، خاطر نشان کرد: با توجه به هزینه بالایی که واردات دارو برای کشور دارد نیاز به خود کفایی کاملا احساس می شود.

وی با اشاره به برنامه دانشگاه زنجان در حوزه مواد اولیه و مواد موثر دارویی، تصریح کرد: کارهای تحقیقاتی در دانشگاه زنجان در این حوزه شروع شده است.

رمضانی با بیان اینکه امیدواریم هر سال بتوانیم بخشی از دانشمندی این مواد اولیه و مواد موثر دارویی را به دست آوریم، افزود: بعد از کسب دانشمندی، تولید مواد اولیه و مواد موثر دارویی را در اختیار صنعت تولید دارو و صنعت های مرتبط قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با تولید مواد اولیه و مواد موثر دارویی در اقتصاد مقاومتی موثر باشیم، عنوان کرد: ایجاد اشتغال و خودکفایی کشور، در صنعت دارو مورد توجه دانشگاه زنجان است و ان شاا... اثر بخشی خوبی را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه مواد اولیه و مواد موثر دارویی مورد مطالعه دانشگاه زنجان عمدتا در حوزه بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، پوست و مو و... است، افزود: امسال اولویت مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه زنجان تولید مواد اولیه و مواد موثر دارویی بیماری های قلبی و عروقی و سرطان است.

وی با اشاره به وسعت بالای دارو در بازار ابراز کرد: حدود 4هزار نوع دارو در بازار وجود دارد و تقریبا 70درصد از این دارو ها منشاء شیمایی دارند.

رمضانی با اشاره به منشاء شیمیایی اکثر داروها در بازار خاطر نشان کرد: این دارو ها باید به روش های شیمیایی سنتز و تولید شوند و در دانشگاه زنجان برخی از این داروها بهینه سازی شده است.

وی با اشاره به بهیه سازی برخی از دارو ها در دانشگاه زنجان عنوان کرد: پروتکل داروهایی که در دانشگاه زنجان بهینه سازی شده، اماده ارائه به صنعت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به داروهای بهینه سازی شده توسط دانشجویان تحت نظر اساتید دانشگاه زنجان خاطر نشان کرد: برخی از مواد اولیه و مواد موثر دارویی بیماری های قلبی و عرقی و سرطان آماده ارائه به صنعت است.

وی با اشاره به پتانسیل های طرح های اقتصاد مقاومتی دانشگاه زنجان، افزود: این طرح بسیار طرح خوبی است و می تواند دانشگاه و دانشجویان را هدفمند کند و نیازهای جامعه را نیز مرتفع سازد.

رمضانی با اشاره به اینکه امیدواریم صنایع مرتبط بیشتر از ما حمایت کنند تصریح کرد: معانت علمی فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران سالانه حمایت هایی را دارند ولی امیدواریم بخش های اقتصاد مقاومتی هم بتوانند از ما حمایت کنند تا بتوانیم به دانشمندی این مواد برسیم.

وی با بیان اینکه حوزه دارو دانشمندی بسیار پیچیده ای دارد، عنوان کرد: صنعت دارو به دلیل دانشمندی پیچیده، ارزش افزوده بالایی را برای کشورها دارد و گرانقیمت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه دومین صنعت پر سود دنیا صنعت دارو است، ابراز کرد: اولین صنعت پر سود دنیا صنایع دفاعی و نظامی است.

وی با اشاره به گرانقیمت بودن برخی از مواد اولیه و مواد موثر دارویی مورد مطالعه دانشگاه زنجان، خاطر نشان کرد: برخی از این مواد چندین برابر قیمت طلا خالص ارزش ریالی دارند.

رمضانی با اشاره به اینکه نیاز کشور به برخی از این مواد اولیه و موثر دارویی کم است، تصریح کرد: نیاز کشور در برخی از مواد اولیه، با تجهیزات آزمایشگاهی قابل تولید است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر