logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۲۵۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امروز انجام شد؛

پایتخت شور و شعور حسینی همنوا با بانوی کربلا

پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-همنوا-با-بانوی-کربلا

امروز در یازدهمین روز از ماه محرم،زنجان-پایتخت شور و شعور حسینی- با حضرت زینب(س)همنوا شد.

به گزارش موج رسا; ارادتمندان حسيني در يازدهمين روز از ماه محرم به ياد مصائب شیر زن دشت کربلا حضرت زینب (س) با حضور در دسته عزاداري زينبيه اعظم زنجان با این حضرت بیعت می بندند.

امروز مردم پایتخت شور و شعور حسینی  در قالب حرکت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان گوشه‌اي از ارادت خود را به اهل بيت(ع) به نمايش گذاشته و در سوگ شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفایش و مظلوميت خاندان سيد و سالار شهيدان عزاداري كنند.

 همچون سال های گذشته، عزاداران در همايش عظيم زينبيه اعظم زنجان، اتحاد شيعيان و عاشقان خط سرخ امام حسين (ع) و شهادت را به تصوير کشيده و جلوه‌اي از عشق و ارادت خود به پیام آور کربلا را به نمايش خواهند گذاشت.

در رابطه با تاريخچه مسجد زینبیه اعظم زنجان اسناد مكتوب زيادي در دست نيست ولي نقل قول‌هاي فراواني در خصوص اين مسجد، سينه به سينه گفته شده، اما به گفته برخي پيشكسوتان و همسايگان، محل ايجاد مسجد زينبيه اعظم زنجان ، قبلا باغي سرشار از گل هاي محمدي بوده است.
بنا به گفته مسئولان، وقفنامه و يا كتيبه‌اي در خصوص مسجد زينبيه اعظم زنجان در دست نيست، اما بر اساس مطالعات صورت گرفته بناي مسجد فعلي، قدمتي 130 ساله دارد و به عبارتي در سال 1300 هجري قمري احداث شده است .
مسجد زينبيه يكي از مساجد شبستان شهر زنجان و با قوس‌هاي يك مركزي است و سبك معماري اسلامي ، در آن بكار رفته و با پوسته سنتي از سازه مدرن ساخته شده است.
 
*دسته زینبیه زنجان نوای عاشقان حضرت زینب(س)
این مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر كشور و حتی خارج از كشور می شود و حاضرین در این مكان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به خصوص حضرت زینب (س)اعلام می كنند.
این دسته عزاداری که در یازده محرم به مناسبت شب سومین روز شهادت امام حسین (ع) به پا می شود نیمی از جمعیت آنرا بانوان تشکیل می دهند که آمده اند تا همراه حضرت زینب (س) در عزای امام حسین (ع) شرکت کنند.
همچنین هزار و ۲۰۰ خادم افتخاری در مسیر دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان در مسیر از مقابل مسجد زینبیه اعظم زنجان به سمت امامزاده سید ابراهیم(ع) فعالیت می کنند.
خادمین زینبیه اعظم زنجان در بخش های جمع آوری نذورات، انتظامات،صوت و بخش های دیگر فعالیت دارند.
اکیپ های ثابت و سیار نیز در جمع آوری نذورات در مسیر عزاداری زینبیه اعظم فعالیت می کنند و افرادی که تمایل دارند نذورات خود را به صورت تلفنی پرداخت کنند می توانند با شماره‌گیری #10*7*733* نذورات خود را واریز کنند.
همچنین شاه بیت دسته عزاداری زینبیه اعظم از سوی استاد حاج غلامرضا عینی فر زنجانی اعلام شد.
این شاه بیت زبان حال حضرت زینب(س)است.
کرب بلا دن گدرم یا حسین/بیرگون فاتح گلرم یا حسین ( از کربلا می روم و یک روز فاتح برمی گردم با حسین.
این مراسم پس از طی مسیر اعلام شده و همزمان با اذان مغرب پس از خواندن دعا در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان به پایان می رسد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر