logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۲۵۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

زنجان در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم است

زنجان-در-عاشورای-حسینی-غرق-در-عزا-و-ماتم-است

همزمان با عاشورای حسینی،پایتخت شور و شعور حسینی زنجان غرق در عزا و ماتم است.

به گزارش موج رسا; همزمان با عاشورای حسینی مساجد؛ هیأت‌‌های عزاداری؛ بقاع متبرکه عزادار سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان هستند.

 دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هر یک به نحوی ارادت و عشق خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند؛ امروز حال و هوای شهر بیشتر کربلایی شده و گویی همه شهر عزادار سرور و سالار شهیدان شده‌اند و هرچه می‌شنوی صدای یا حسین (ع) است.

امروز هزاران نفر از جای جای استان زنجان به خیابان‌ها آمده‌اند تا داغ اهل بیت (ع) را بار دیگر زنده کنند و در عزای سرور و سالار شهیدان اشک ماتم بریزند.

مراسم « تعزیه‌خوانی» که به «شبیه‎خوانی» نیز معروف است؛ از دیگر مراسماتی بوده که همراه با حرکت دستجات عزاداری در یکی از محلات شهر زنجان به صورت گسترده در حال برگزاری است.

برپایی خیمه‌های امام، اجرای تعزیه، مراسم زنجیرزنی و مراسم سینه‌زنی از جمله مراسم‌های عزاداری روز عاشورا در زنجان است. 

در روز عاشورا همه مساجد، تکایا، حسینیه‌ها مملو از عزاداران حسینی است که در رثای سرور و سالار شهیدان ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) به سوگواری و عزاداری می‌پردازند تا عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان دهند. 

استان زنجان در روزهای عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) حال و هوای خاصی دارد، سوگواران حسینی، بیرق‌ها و کتیبه‌های سرخ و سیاه را در خیابان‌ها، کوچه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به نشان حزن و ماتم به اهتزاز در می‌آورند و با رخت عزا به سوگ مصائب کربلا می‌نشینند. 

عشق و ارادت زنجانی‌ها به ائمه اطهار (ع) در عزاداری‌ها از گذشته‌های دور همچنان به سبک و سیاق سنتی به یادگار مانده است. 

یکی از بزرگترین نذری‌هایی که امروز در زنجان داده می‌شود، پخت حلوای 14 تنی است که  بین 14 هزار عزادار تقسیم خواهد شد. 

در یکی از مناطق استان (شهر ارمغانخانه) نیز در خانه‌های ساکنان به روی هیچکدام از عزاداران بسته نبوده و در همه خانه‌های این شهر سفره‌های نذری پهن شده است. 

مردم این شهر بنا به رسم هر سال، در روز عاشورا در خانه‌های خود را به روی عزاداران باز می‌گذارند و به اطعام عزاداران و مسافرانی که برای تماشای تعزیه ارمغان‌خانه آمده‌اند، می‌کنند. 

حال و هوای شهر امروز عوض شده، درست است که از اینجا تا کربلا فاصله بسیار بوده، اما شور و شعور حسینی و عشق به امام حسین (ع) باعث شده دلت بیشتر هوای کربلا کند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر