logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۲۴۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
عضو مجلس خبرگان رهبری:

تضعیف ولایت اصلی‌ترین منکر در جامعه اسلامی است

تضعیف-ولایت-اصلی‌ترین-منکر-در-جامعه-اسلامی-است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم تقویت جایگاه ولایت گفت: تضعیف ولایت اصلی‌ترین منکر در جامعه است.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی در مراسم عزاداری هیئت عاشقان ثارالله با بیان اینکه اصل سخن در این شب ها تبیین واقعه عاشورا و انقلاب آنها و ادامه آن تا انقلاب اسلامی است اظهار کرد: ما مطلعیم که انقلاب اسلامی جلوه ای از جلوه های امام حسین (ع) و شهدا است.

وی با بیان اینکه یکی از عناصر این قیام و یکی از زیباترین جلوه های این حرکت انسجام ایمانی حول محور ولی خدا است ابراز کرد: در کربلا 72 نفر حول اراده ولی خدا جمع شدند و یک صحنه زیبای ولایتمداری را ترسیم کردند که نتیجه آن انسجام، اتحاد، همدلی و قوت روز افزون و در نهایت پیروزی نهایی شد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره لزوم اتحاد و انسجام حول محور ولی خدا در قرآن کریم بیان کرد: قرآن کریم می فرماید ما پیامبرانی را که به سوی مردم می فرستیم به صورت تشریفاتی نیست و پیامبری که می فرستیم به عنوان یک نصیحتگر صرف نمی فرستیم، پیامبر را می فرستیم که محور انسجام جامعه انسانی باشد.

وی با بیان اینکه انسان ها هر کاری را که انجام می دهند متاثر از اراده آنها است خاطر نشان کرد: اراده انسان ها با یکدیگر تفاوت دارد و اگر جامعه بخواهد به اتحاد و انسجام برسد باید اراده افراد در آن جامعه تحت اراده ولی خدا و رهبر قرار گیرد. در این جامعه رهبر و لی خدا اراده می کند و سایر اراده ها هماهنگ با آن اراده می شوند و اطاعت یعنی همین.

آیت‌الله دولابی با اشاره به اینکه اطاعت یعنی انجام دادن کار از روی میل و رغبت افزود: اطاعت یعنی اراده من با اراده رهبر و امام یکی باشد و همانی را بخواهم که رهبرم می خواهد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که اراده و محبت مردم منطبق با اراده ولی خدا باشد انسجام اجتماعی در جامعه حاکم خواهد شد بیان کرد: زمانی که اراد ولی خدا بر جامعه حاکم شد جامعه، جامعه مقتدری خواهد شد و هیچ کس نمی تواند این جامعه را شکست دهد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به جامعه ای که در آن تشدد و عدم انطباق اداره ها با اراده ولی خدا، و حاکم بودن میل و اراده تک تک افراد در جامعه ابراز کرد: کشمش بین اراده ها و خواستن حاکم شدن اراد خود در جامعه، جامعه را دچار تزلزل ، عیب و سستی و در نهایت ضعف می کند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: در قرآن کریم آمده است مطیع خدا و رسول باشید و دچار کشمکش نشوید و اگر دچار کشمکش شدید اقتدار شما ازبین می رود و دچار سستی می شوید.

آیت‌الله دولابی با بیان اینکه شرح دو جنگ احد و بدر در قرآن آمده است و این دوجنگ بسیار مهم و درس آموز است و 200 آیه قرآن را این دوجنگ به خود اختصاص داده اند خاطرنشان کرد: علت پیروزی مسلمانان در جنگ بدر این بود که در این جنگ مردم اراده خد را با اراده ولی خدا هماهنگ کردند ولی دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد این است که مردم حول اراده ولی متحد نشدند و مردم به دنبال حاکم کردن اراده خود بودند.

وی با اشاره به اینکه بعد از مدتی برخی مسلمانان آلوده به دنیا شدند و دنیا طلبی در بین برخی از مسلمانان رایج شد افزود: دنیا طلب شخصی است که خواسته اش دنیا است و اراده آن به سمت دنیا جهت پیدا می کند ولی پیامبر خدا اراده اش به سمت دنیا نیست و اراده ایشان اراده ملکوتی است و به دنبال این است که سعادت دنیوی و اخروی برای مسلمانان شامل شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ناهماهنگی اراده برخی از افراد با ادراه ولی خدا ابراز کرد: زمانی که مردم دنیا طلب شوند و اراده آنها لذت دنیایی باشد اراده شان با اراده ولی خدا ناهماهنگ خواهد شد چرا که ولی خدا به دنبال سعادت دنیا و آخرت مسلمانان است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در سایه انسجام اراده ها حول محور ولی خدا ممکن است خاطر نشان کرد: خداوند در سوره آل عمران می فرماید ای مسلمانان به ریسمان الهی چنگ بزنید و از هم فاصله نگیرید، به یاد بیاورید زمانی را که شما باهم دشمن بودید و همدیگر را می کشتید. خداوند بین دلهای شما الفت و مهربانی قرار داد. و بعد از اینها خداوند می فرماید شما عهده دار امر به معروف و نهی از منکر شوید.

آیت‌الله دولابی با اشاره به اصلی ترین محوری که حول آن باید امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد ایجاد انسجا و اتحاد بین مسلمانان است ابراز کرد: افرادی که باعث می شوند مردم از دور ولی خدا پراکنده شوند اینها اصلی ترین افرادی هستند که باید امر به معروف و نهی از منکر شوند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد اتحاد در بین مردم باید یک اراده ای فوق همه اراده ها باشد که آن اراده اراده ولی خدا است بیان کرد: اتحاد و انسجام فقط حول اراده ولی خدا شکل می گیرد و امامت برای ایجا اتحاد است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به خطبه حضرت زهرا (س) خاطر نشان کرد: حضرت زهرا (س) می فرمایند خداوند اطاعت ما را واجب کرده است تا جامعه به یک نظم اجتماعی برسد و برای اینکه از تفرقه و جدایی نجات پیدا کنند اطاعت ما لازم است.

وی با اشاره به مدل اتحاد اسلام در جامعه افزود: مدل معرفی شده اسلام برای اتحاد، اتحاد حول محوری اراده ولی خدا است.

دولابی با بیان اینکه بزرگترین منکری که در جامعه ممکن است اتفاق بیفتد  آن است که مردم از اطاعت و اتحاد حول اراده ولی خدا بازشته شوند خاطر نشان کرد: ایه امر به معروف و نهی از منکر بعد از آیات اتحاد حول محور اراده ولی خدا آمده است.

وی با بیان اینکه شاید از این مقدمه فهمید که آن منکری که امام حسین (ع) را به قیام واداشت چه بود ابراز کرد: مردم باید از زیر یوغ حاکم دنیا طلبی که دارد اراده مردم را در مقابل اراده ولی خدا قرار می دهد نجات پیدا کنند اصلی ترین منکری که امام حسین (ع) دارد با آن مبارزه می کرد منکر سیاسی بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مبارزه امام حسین (ع) با منکری در حوزه قدرت بود، افزود: باید با منکری که منجر می شود امام حق در جامعه مظلوم بماند و منکری که باعث می شود راه رسول خدا در جامعه کمرنگ شود مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه منکرات فقط اینها نیستند و منکرات دیگری نیز در جامعه وجود دارد خاطر نشان کرد: منکرات در حوزه فرهنگ و اقتصاد و .. داریم ولی اصلی ترین منکرات این است که کسی ولایت را تضعیف کند.

دولابی بیان کرد: اصلی ترین منکر آن است که ولی خدا خطوط قرمزی را مشخص کند و کسی پا روی این خطوط قرمز بگذارد؛ خطمشی را مشخص کند و کسانی بگویند شما نمی فهمید و ما می فهمیم این منکر بالا ترین منکر قابل تصور است. نهی از منکر نهی کردن چنین افرادی است.

وی با بیان اینکه اگر چند صدایی در جامعه باعث شود که صدای ولی خدا که حق است شنیده نشود، گفت: باید با این منکر مقابله شود و در جایی که ولی خدا نظری ندارد و کار را به مردم وگذار کرده است برای جمع بندی به ولی خدا ارائه شود، اگر در مسئله ای دچار اختلاف شدید اختلاف را به محضر پیامبر ببرید و او بین شما حکم کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی از افراد در چند سال گذشته در انتخابات می گفتند ما نظام را قبول نداریم و سازمان ملل باید بر انتخابات ما نظارت کند ابراز کرد: این افراد از نگاه قرآن مومن نیستند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر