logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
[ شناسه خبر : ۱۲۴۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

تشریح تاریخچه 500 ساله حسینه اعظم زنجان/ وقتی از اهل سنت هم در یوم العباس زنجانیها نذری می‌دهند/ چطور در دومین قربانگاه جهان اسلام قربانی دهیم؟

تشریح-تاریخچه-500-ساله-حسینه-اعظم-زنجان-وقتی-از-اهل-سنت-هم-در-یوم-العباس-زنجانیها-نذری-می‌دهند-چطور-در-دومین-قربانگاه-جهان-اسلام-قربانی-دهیم؟

مسئولان حسینیه اعظم زنجان گوشه‌ای از تاریچه 500 ساله حسینیه اعظم زنجان را تشریح کردند.

به گزارش موج رسا; مجتبی شهامی امروز در بازدید خبرنگاران از مجموعه حسینیه اعظم زنجان با اشاره به تاریخچه حسینیه و عزاداری در آن اظهار کرد: در مورد تاریخچه چند سند داریم که طبق این اسناد حسینیه اعظم زنجان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه حسینیه اعظم آخرین بار دهه ۴۰ بازسازی شده است، ابراز کرد: شبستان فعلی قبلا حیات و تکیه حسینیه بوده در قدیم پارچه بزرگی را آماده می‌کردند و مردان آن را برپا میکردند و عزاداری ها در خیمه به پا می شد.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه علم موجود در حسینیه به ۱۲۲۱ قمری برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: روی کتیبه  نیز که مربوط به بازسازی است، سال 1261 قید شده است.

وی با بیان اینکه علم ها نشانی از علمداری حضرت ابوالفضل(ع) است، افزود: دو طرف این علم دهان مار و مار نشان سلامتی و درمان است که دور نام اهل بیت آورده که نشان می دهد اهل بیت برای ما شفا هستند.

شهامی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۸۰ باب منزل با نذورات مردمی تملک شده است، گفت: طرح توسعه شروع شده و فضای ۵۰۰ متری اولیه به ۲۰ هزار مترمربع تبدیل شده است

وی با اشاره به شبستان حضرت زینب(س) بیان کرد: حسینیه اعظم از تحویل سال تا پایان سال برنامه های فرهنگی دارد و در طول رمضان جمع خوانی قرآن برگزار می‌شود و در کل ۱۱۷ برنامه در طول یک سال برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه لوستر نصب شده در حسینیه را یک فرد کویتی هدیه کرده که ۲.۵ تن وزن دارد، اظهار کرد: ۱۵ هزار نفر ظرفیت شبستان های مسقف است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه های تربیتی آموزشی یکی از شبستانها تبدیل به کلاس می‌شود، گفت: کسانی که از لحاظ اقتصادی پایین هستند می توانند از این کلاسها استفاده کنند.

شهامی با بیان اینکه حسینیه اعظم زنجان به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است، عنوان کرد: حدود نیم میلیون نفر در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شرکت می‌کنند

وی با بیان اینکه دسته عزاداری حسینیه اعظم۷۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: غروب دسته عزاداری به شب و یوم العباس  معروف شده که مردم در این روز  بیشتر به حضرت ابوالفضل توسل می‌کنند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه این مراسم دومین قربانگاه جهان اسلامی و اولین قربانگاه جهان تشیع است، ابراز کرد: این حجم از قربانی بی نظیر است و اهل بیت نگاه ویژه ای به آن دارند.

وی با اشاره به ذبح ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ قربانی نذری در این مراسم بیان کرد:۸۰۰ خادم در کار قربانی ذبح و بسته بندی فعالیت دارند و ۵۰ هزار بسته بهداشتی و تبرک آماده و درب منازل توزیع می‌شود و یک سهم هم برای کسانی است که قربانی داشتند.

شهامی با تاکید بر اینکه ویژگی بارز مراسم سادگی آن است، افزود:  جلوه مراسم به حضور ساده مردم و دل های شکسته و چشمان گریانشان است و شعری پرمهر و پیام دار در مراسم استفاده می شود.

محمدجواد غم‌پرور، رئیس هیئت امنای حیسنیه اعظم زنجان نیز در بازدید خبرنگاران از موسسه کشت و صنعت(محل جمع آوری قربانی) اظهار کرد: بحث فروش احشام چند سالی در خیام بود که از نظر زیست محیطی بهداشتی و ترافیک مشکلاتی داشت که به همین خاطر به این محل(جاده بیجار پشت پلیس راه و 5 کیلومتری جاده دندی) منتقل شده است.

وی با بیان اینکه با نصب بنرهایی در ورودی شهر و جاده محل جمع آوری احشام علامت گذاری شده است، عنوان کرد: این محل آماده دریافت نذر قربانی مردم است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سخنرانان مختلفی از جمله رئیس قوه قضاییه امام جمعه زنجان و نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری در حسینیه حضور خواهند داشت، عنون کرد: مراسم شیرخوارگان نیز روز تاسوعا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها تا صبح روز عاشورا تا نماز ظهر ادامه خواهد داشت، گفت: برای یوم العباس نیز مقدمات فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قریب ۵۰۰ نفر از استان های دیگر برای قربانی نیابت دادند، اضافه کرد: ۴۰۰ نفر هم از همشهریان زنجانی، گوسفندان خود را به ما تحویل دادند که ما در کشتارگاه ذبح کردیم.

غم پرور بیان کرد: با توجه به گرمای تابستان و دوری مسیر از کشتارگاه از مردم عزیز خواهش داریم که نیابت را به ما بدهند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰۰ نفر شب سال گذشته اسکان دادیم، اظهار کرد: امسال از از ظرفیت حسینیه ثارالله مصلی و سالن های ورزشی استفاده کردیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه از مردم عزیز هم دعوت میکنم دست ما را بگیرند، افزود:  برای جذب گردشگر مذهبی در ایام محرم پتانسیل‌های بسیاری در استان وجود دارد که اگر همه کمک کنند رونق اقتصاد استان نیز کمک خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای مهمانمان خارجی هم تیم‌های مشخص شده وظایف خود را انجام می‌دهند، افزود: دنبال سرمایه گذاری برای پشتیبانی از حسینیه و اشتغالزایی هستیم.

غم پرور با بیان اینکه حتی سال گذشته اهل تسنن به حسینیه اعظم نذری دادند، خاطرنشان کرد: مداحان حسینیه دلی کار میکنند بر اساس تعداد شب دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند که در اصل جنبه تبرک دارد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر