logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۲۳۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

آمادگی پایتخت شور و شعور حسینی برای ورود به محرم

آمادگی-پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-برای-ورود-به-محرم

مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان همچون سال های گذشته برای ورود به ماه محرم برنامه های ویژه ای را برگزار می کنند.

به گزارش موج رسا; حال و هوای این روزهای شهر زنجان نشان از ورود به ماه محرم دارد،هئیت های عزاداری در هر کوچه و خیابانی که فعالیت می کنند، پرچم های عزا را برافراشته و در روزهای آخر ماه ذی الحجه مساجد بزرگ زنجان از جمله حسینیه،زینبیه،باب الحوائج،احمدیه،فیضیه و بسیاری دیگر از این مساجد با برگزاری مراسم اعلان عزا و تشت گذاری به استقبال ماه محرم می روند.

 

*برگزاری آیین غبارروبی مساجد در آستانه محرم

همزمان با آغاز ماه محرم مراسم غبار روبی و عطر افشانی مسجد استان زنجان برگزار شد.   خادمین افتخاری مسجد و مردم در آیین غبارروبی مساجد شرکت کرده و مساجد را برای ورود به ماه محرم آماده می کنند.

*اعلان عزا در پایتخت شور و شعور حسینی

آیین اعلان عزا یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های مردم زنجانی‌ هاست که برای ورود به عزاداری‌های محرم  و صفر برگزار می شود، در این مراسم با حضور پرشور جوانان و با گوش سپردن به فداکاری ‌های قمر بنی هاشم برگزار می شود.

 ذکر مصائب اهل بیت عصمتو طهارت (ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) با نجوای خبردار، ای عزاداران حسینین یاسی باشلاندی/ اولونسیون عالمه اعلان  حسنین یاسی باشلاندی" از مهمترین برنامه های اعلان عزا در زنجان است.

 

*برگزاری آیین طشت گذاری برای ورود به محرم

همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم آیین طشت گذاری به عنوان یکی از سنت های دیرینه مردم زنجان برگزار می شود.

آیین طشت ‌گذاری یکی از قدیمی ‌ترین سنتهای زنجانی ها است که دلایل مختلفی برای برگزاری آن اعلام می شود.

هرچند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در دو سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و برخی استانهای همجوار چون آذربایجان شرقی و غربی و زنجان، بناب، تالش و… نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بعد از قرار گرفتن طشتها در سکوهای مخصوص و در میان حزن و اندوه حاضران، دعای مخصوص خوانده می شود و از آب تشت به عنوان تبرک، اکثریت حاضران و عزاداران استفاده می ‌کنند.

بر اساس متن کامل و قدیمی دعای طشت گذاری که به صورت تلفیقی با استفاده از سه زبان فارسی، ترکی و عربی نوشته شده، می ‌توان حدس زد آیین طشت گذاری ریشه در عصر صفویه( که امرای آن ترک زبان و شیعه بودند) داشته باشد.

این‏ آیین سه روز مانده به محرم برگزار و در آن عزاداران در داخل طشت‌های پر از آب دست می‏زنند که این آئین، نوعی بیعت با امام حسین‏(ع‏) ‏و حمایت از عباس‏(ع‏) است؛ مردم نیز آب طشت‌ها را در ‏ظروفی برای شفا و تبرک برمی‏دارند.

 

*اعزام 900 مبلغ در محرم به مناطق مختلف زنجان

"حجت الاسلام سعید احمدی" مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان از اعزام ۹۰۰ نفر از مبلغین و مبلغات در ماه محرم به مناطق مختلف استان زنجان خبر داد و گفت: در راستای فعالیت مبلغین دو همایش طلایه‌داران تبلیغ و همایش علمداران بصیرت حسینی در زنجان برگزار شد.

وی افزود: مهم‌ترین عملیات تبلیغات اسلامی در محرم مقاومت و تبیین جایگاه خانواده  است، در ماه محرم ۱۲ شب برنامه ویژه پیش‌بینی شده است. 

 

*برگزاری طرح بصیرت عاشورایی در زنجان

"حجت الاسلام جعفر جنتی" مدیرکل اوقاف و مور خیریه استان زنجان نیز از برگزاری طرح «بصیرت عاشورایی» در بیش از ۵۰ بقعه متبرکه و امامزاده استان زنجان خبرداد و گفت: هدف از اجرای این طرح تبیین قیام عاشورا و فلسفه این روز بسیار مهم است. 

وی گفت: همچنین در دهه اول ماه محرم به مدت ۱۰ روز در ۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه استان برنامه های مختلفی برگزار می شود. 

این مسئول خاطرنشان کرد:  اوج برنامه عزاداری استان زنجان از هشتم تا دوازدهم محرم اسـت و طبق سنوات گذشته امسال هم بقاع متبرکه و امامزادگان استان برای پذیرایی مسافران فراهم می‌شود. 

وی از برگزاری خیمه‌های معرفت در جوار بقاع شاخص استان زنجان خبرداد و بیان داشت:همایش رهروان زینبی هم در بقاع متبرکه استان برگزار می شود.

 

*اعزام سفیران انفال در ماه محرم

"حجت الاسلام سیدمجتبی حسینی" مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهادکشاورزی استان گفت: امسال در ماه‌های محرم و صفر ۱۵ طلاب در ۴۰ روستای تحت پوشش این طرح با تبلیغ و تبیین حراست از منابع‌طبیعی رسالت تیلیغی خود را انجام خواهند داد.

وی گفت: حفاظت از آب، خاک، و جنگل از جمله وظایف این سفیران است.

حسینی با اشاره به استفاده از ظرفیت سفیران انفال در زمینه ترویج عدم قطع درختان و آتش‌سوزی در مراتع و اراضی ملی ،بیان داشت: برای جلوگیری از تخریب منابع الهی نباید از ظرفیت سفیران انفال غافل شد.

وی خاطرنشان کرد: سفیران انفال با اعزام به روستاهای استان با فرهنگ‌سازی و تبیین مسائل انفال می‌توانند گام های مهمی در اجرایی شدن بیانات مقام معظم رهبری بردارند.

 

 *برگزاری همایش علمداران بصیرت حسینی در زنجان

یکی از برنامه های مهم زنجانی ها که هر ساله در آستانه ماه محرم برگزار می شود،همایش «علمداران بصیرت حسینی» است که امسال "میرحسین بانکی پور" عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان سخنران ویژه این مراسم بود.

وی یکی از ویژگی‌های مجالس امام حسین (ع)  دژ محکم برای نجات خطرات و بلاها و سقوط‌ها عنوان و افزود: امام حسین (ع) کشتی نجاتی است که ما را از سقوط نهایی نجات می‌دهد.

بانکی پور خانواده را محفل انتقال دین اعلام کرد و گفت: دشمن درصدد از بین بردن دین در خانواده‌ها است و اگر دل در گرو امام حسین (ع) داریم به خاطر خانواده است. 

وی با بیان اینکه باید هیئت‌های مذهبی حمایت از خانواده را مورد تأکید خود قرار دهند،افزود: هیئت‌های مذهبی باید از تمام ظرفیت‌ها برای این بحث مهم استفاده کنند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: باید روابط خانوادگی محبت‌آمیز بوده و شیوه درست زندگی و روابط خانوادگی اهل‌بیت به مردم ارائه شود.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر