logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۲۳۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

بحران تامین مواد اولیه در قطب تولید روی کشور

بحران-تامین-مواد-اولیه-در-قطب-تولید-روی-کشور

بحران مواد اولیه در سال های اخیر گریبان بسیاری از صنایع از جمله روی را در زنجان گرفته است.

به گزارش موج رسا; روی عنصر فلزی براق به رنگ سفید مایل به آبی است. در دمای معمولی به حالت شکننده و کریستالی است اما در دمای بین 110 تا 150  C°خاصیت چکش خواری و تورق دارد.

مردم زنجان با روی بیشتر از هر فلز دیگری به واسطه حجم بسیار بالای وجود واحدهای تولیدی آشنا هستند.

شركت ميلاد روي در شهرك صنعتي تخصصي روي زنجان -واحدي كه 80 درصد محصول توليدي آن را شمش روي صادراتي به مقصد تركيه شكل مي دهد-، شركت خالص سازان روي که سال هاست مقام نخست واحد سبز استان زنجان را كسب کرده است و بزرگترین واحد تولیدی خاورمیانه محسوب می شود، تنها بخش کوچکی از واحدهای تولیدی روی در زنجان محسوب می شوند.  زنجان به واسطه وجود همین واحدهای تولیدی رتبه نخست صادرات صنعت روي كشور را دارد و به عنوان قطب روي كشور شناخته مي شود.

اما این روزها تامین مواد اولیه مانند سایر بخش های اقتصادی گریبان روی را نیز که 80 درصد مواد اوليه آن وارداتی است، گرفته است.   جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان زنجان عصر دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد و واحدهای تولیدی و بخش خصوصی در این جلسه به بیان مشکلات خود پرداختند.

یوسف مرادلو رئيس هئیت مدیره انجمن معادن و صنايع سرب و روي كشور نیز در این جلسه به بیان مشکلات واحدهای روی در زنجان اشاره کرد و مهمترین مشکل این بخش را تامین مواد اولیه عنوان کرد.

یوسف مرادلو گفت: برازنده نیست در سال رونق تولید،در چهار ماه اول سال ما مواد اولیه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: یک شرکت دولتی تنها تولید کننده مواد اولیه است که طی چهار ماه گذشته به ما مواد اولیه نداده است.

این کارآفرین از عرضه هفتصدتن شمش روی به صورت هفتگی در بورس خبرداد و گفت: این کار به تولیدکنندگان اجبار شده است.

رئيس هئیت مدیره انجمن معادن و صنايع سرب و روي كشور خاطرنشان کرد: خاک های خارجی که با ارز آزاد وارد می شود مجبور شدیم با عرض،طول و ارتفاعی که در بورس تعریف شده است، عرضه کنیم در حالی که در شش ماه گذشته که این عرضه انجام شده و هیچ تقاضایی وجود ندارد.

مرادلو عرضه شمش روی در بورس را آب در هاونگ کوبیدن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه کم داریم با 35 درصد ظرفیت کار می کنیم.

وی افزود: به دلیل کار با ظرفیت 35 درصد،60  درصد مازاد مصرف داریم این در حالی است که با وجود این مشکلات، برای صادرات هم ارائه در بورس را شرط گذاشته اند.

رئيس هئیت مدیره انجمن معادن و صنايع سرب و روي كشور با بیان اینکه ما تولید کنندگان مسائل تحریم را شکسته و برای محصولات خود بازار خرید و فروش پیدا کرده ایم،گفت: اما برای ورود مواد اولیه هم مشکلات گمرکی وجود دارد.

بیشتر بخوانید

همراهی واحدهای تولیدی و صنعتی با محیط زیست ضروری است

برخی واحدهای تولیدی با کمبود نقدیگی مواجه هستند

وی گفت: ضروری است از سوی مسئولان مکاتبه ای با استانداری آذربایجان غربی و محیط زیست انجام شود تا کارها انجام و ظرفیت خالی این صنعت پر شود چرا که ارز آوری خوبی برای کشور دارد.

به گزارش موج رسا،معدن سرب و روي انگوران نیز از پر عيارترين معادن روي جهان محسوب می شود که ميزان خلوص بالاي مواد معدني آن، منجر به افزايش خلوص مواد استحصال شده و شمش هاي سرب و روي در خاورميانه شده است.   واحدهاي صنعتي بسیاری در استان زنجان با مواد استخراج شده از معدن انگوران تغذيه مي كنند.   از سال 1301 عمليات استخراج در معدن انگوران آغاز شده است اما بهره برداري جدي و قابل قبول از آن به اوايل دهه 70 بر مي گردد.

به گفته مدير مجتمع سرب و روي انگوران سالانه به طور متوسط بيش از 700 هزار تن مواد معدني در انگوران توليد مي شود.//ن 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر