logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۲۰۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

دامپزشکی استان زنجان در مورد ذبح دام‌ در ایام عید قربان هشدار داد/ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در زنجان مشاهده نشده است

دامپزشکی-استان-زنجان-در-مورد-ذبح-دام‌-در-ایام-عید-قربان-هشدار-داد-موردی-از-بیماری-تب-کریمه-کنگو-در-زنجان-مشاهده-نشده-است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به فعالیت دامپزشکان در مراکز عرضه دام گفت: 28 اکیپ ثابت و سیار در سطح استان برای خدمات رسانی در این ایام فعال شدند.

محمدباقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تبریک عید قربان از شهروندان درخواست کرد تا آنجایی که مقدور است دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه‌ها کشتار کنند اظهار کرد: در کشتارگاه‌ها اکیپ‌ها دامپزشکی حضور دارند و کار کشتار را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در این ایام همه اکیپ ها در حالت آماده باش هستند تصریح کرد: اگر هم دام از نظر بیماری‌ها مشکلی داشته باشد اطلاع داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌هایی که ممکن است در این فصل بین انسان و دام خطر آفرین باشد بیماری تب کریمه کنگو است افزود: این بیماری مشترک بین انسان و دام است و این بیمای از طریق ترشحات دام و اعم از خون می‌تواند به انسان منتقل شود.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه از مردم در خواست داریم مسائل بهداشتی کشتار دام‌ها در استان را رعایت کنند بیان کرد: در کشتار دام‌ها از دستکش و لباس مناسب استفاده کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید:

فعالیت بازار ماکیان در زنجان غیرقانونی است

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود با توجه به وجود بیماریهای مشترک بین دام و انسان و احتمال شیوع آن، مردم باید از لحاظ کنترل و پیشگیری از این بیماریها، نکات مورد نظر را رعایت کنند و در این زمینه با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، در این کشتارگاه‌ها ذبح به صورت سالم و بهداشتی انجام می‌شود و مردم نیز بهتر است ذبح را در کشتارگاه‌ها انجام دهند و در حین خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کرده و از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده بعد از نگهداری حداقل 24 ساعت در یخچال مورد استفاده قرار گیرد تا مشکلی در انتقال برخی از بیماریهای مشترکی که در دام زنده هیچ علائمی ندارد ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه یکی از بیماریهایی است که در دام لاشه هیچ علائمی ندارد افزود: اگر در صورت ذبح بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد بیماری به انسان انتقال می‌یابد.

حاج کاظمی عنوان کرد: وقتی گوشت 24 در یخچال نگهداری می‌شود فعل و انفعالات شیمیایی در آن ایجاد شده و گوشت اسیدی می‌شود و با این کار ویروس‌های احتمالی که اگر در دام وجود داشته باشد غیرفعال شده و از بین می‌روند.

وی افزود: اینکار در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و گوشت‌هایی که در سطح شهر توزیع می‌شود 24 ساعت در یخچال نگهداری می‌شوند و اگر این نگهداری انجام نشود از توزیع گوشت جلوگیری می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه اکیپ‌ها دامپزشکی در ایام عید قربان در سطح استان زنجان فعال شده و 14 اکیپ ثابت و 14 اکیپ سیار نیز در این ایام فعالیت خود را آغاز شدند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم برای اینکه به دیگر بیماری های دامهای کشتار شده پی ببرند می‌توانند با ارجاع و یا با تماس با شماره 1512 و مراجعه دامپزشکان ما از آن اطلاع بیابند.

حاج کاظمی در مورد احتمال وارد شدن دام زنده حامل بیماری به استان زنجان اظهار کرد: خوشبختانه استان زنجان جزو استانهای صادرکننده دام به سایر استانها بوده و احتمال ورود دام‌های بیمار به استان بسیار کم است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر