logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۲۰۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با برگزاری جشنواره ملی روستا رقم خورد؛

جشنواره ملی روستا فرصتی برای پاسداشت سنت های کهن

جشنواره-ملی-روستا-فرصتی-برای-پاسداشت-سنت-های-کهن

جشنواره ملی روستا فرصتی برای پاسداشت سنت ها و آئین های کهن در کشور محسوب می شود.

به گزارش موج رسا; روستا يک واحد توليدي، فرهنگي، خدماتي، سکونتي و قضايي است که در هر کشور طبق تعاريف قانوني جمعيت مشخصي را در بر مي­گيرد.

شناخت دقیق مسائل مربوط به روستاهای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد.

وجود روستا به عنوان يكي از مهمترين پايگاه‌هاي توليد مواد حياتي و رفع نيازهاي اساسي هر جامعه است،ضروری است.

برنامه‌های متعددی برای معرفی روستاها می‎توان پیش‎بینی کرد که یکی از این برنامه‎ها را استان زنجان با عنوان جشنواره ملی روستا برگزار کرده است.

این جشنواره با برپایی غرفه‌های روستائی کار خود را در محل مجموعه گردشگری ائل داغی زنجان از چند روز گذشته به منظور  پاس‌داشت سنت‌ها و آداب و رسوم و میراث معنوی روستاها آغاز به کار کرده است.

جشنواره روستا با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و گسترش مشاغل خانگی روستائی در زنجان برگزار شده است.  

دبیر جشنواره ملی روستا در زنجان با اشاره به اینکه جشنواره روستا در سه بخش برگزار می‎شود، ادامه داد: این جشنواره با جشنواره استانی روستایی آغاز می‌شود.

عبدی با بیان اینکه جشنواره استانی روستا از 13 تا 18 مرداد‌ماه برگزار می‌شود، افزود: دور دوم این جشنواره به صورت جشنواره ملی اقوام و عشایر برگزار می‎شود.

این مسئول ساعت بازدید از این جشنواره از ساعت 17 تا 23 شب اعلام کرد و گفت: در جریان جشنواره روستا میز خدمت دستگاه‌های اجرایی در محل جشنواره برپا می‎شود.

دبیر جشنواره ملی روستا در زنجان با اشاره به اینکه این تجربه برای نخستین بار در کشور در این حجم اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تاکنون مصداق عملی در هیچ استانی در راستای حقوق شهروندی مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی روستای استان زنجان میزبان دفاتر امور روستایی شوراهای استانداری‌های سراسر کشور است،افزود:نشست امور روستاها و شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور با حضور معاون امور روستاهای رئیس جمهور برگزار می‎شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در جشنواره روستا بالغ بر ۲۷۰ غرفه برای برپایی در نظر گرفته شده است که علاوه بر روستاها، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها نیز در غرفه‌های خود نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام خواهند کرد.

امیر پوریا مهر از شهرستان ماهنشان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،با اشاره به ارائه محصولات کشاورزی از جمله زردآلو، آلو، کشمش و میوه های تابستانی شهرستان ماهنشان در این جشنواره، افزود: داروهای گیاهی،عسل و صنایع دستی ماهنشان نیز در این جشنواره ارائه شده است.

وی برگزاری این جشنواره را موجب معرفی آداب و رسوم روستاها به یکدیگر عنوان کرد و گفت: با حضور در چنین جشنواره ای می توان با بازی های بومی و محلی،سنن،غذا، لباس های محلی و آداب و رسوم روستاهای مختلف استان آشنا شد.

وی گفت: این جشنواره موجب تبادل فرهنگی بین روستاهای مختلف می شود و می تواند موجب وحدت و همدلی بیشتری در بین مردم شود.

محمدی از شهرستان ایجرود نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا از ارائه محصولات و صنایع دستی این شهرستان در جشنواره ملی روستا خبرداد و گفت: تنورهای گلابر،فرش های بیدگینه،گلیم های اوش تپه و محصولات سیب و آلوچه روستای سفید کمر در این جشنواره ارائه شده است.

وی گفت: این جشنواره می تواند اخلاق، آداب و رسوم و محصولات روستاهای مختلف را در معرض نمایش دیگران قرار دهد.

حمیده مقدم از بانوان حاضر در این جشنواره نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: صنایع دستی از جمله زیر پایه ،گلیم را در این نمایشگاه عرضه کرده ام.

وی با اشاره به ارائه محصولات غذایی شهرستان خرم دره در این جشنواره، بیان داشت: این جشنواره موجب آشنایی فرهنگ ها می شود.

این هنرمند خرم دره ای گفت: خوشحالم که در این جشنواره شرکت کرده ام و از دست اندرکاران تشکر می کنم،این جشنواره موجب شده تا هنر دست هنرمندان دیده شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر