logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۲۰۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان:

خود تحریمی دست صادرکنندگان داخلی را بسته است/ دولت فشار حداکثری را از دوش صادرکنندگان بردارد

خود-تحریمی-دست-صادرکنندگان-داخلی-را-بسته-است-دولت-فشار-حداکثری-را-از-دوش-صادرکنندگان-بردارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به مشکل خود تحریمی گفت: مشکل خود تحریمی دست صادرکنندگان داخلی را بسته است.

مهدی رنگرونا در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; در خصوص وضعیت و مشکلات صادرکنندگان اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور حاکم است و عمدتا نیز مشکل تحریم‌های ظالمانه‌ای است که دچار آن هستیم و متناسب با این مشکل نیز صادرات ما نیز دچار افت و خیز شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این مشکلات سال گذشته شاهد صدور بخشنامه‌های مختلف در حوزه صادرات بودیم که برخی از بخشنامه‌ها به صورت کاملا غیرکارشناسی صورت گرفت و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی با توجه به شرایط کشور ابلاغ شد که این موضوع صادر کنندگان را دچار سردرگمی کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان عنوان کرد: بسیاری از صادر کنندگان در سال گذشته نتوانستند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند و این باعث ایجاد یک بدبینی در طرف خارجی و سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی شد و به تناسب آن باعث مواجه شدن صادر کنندگان با مشکلات شدند.

وی عنوان کرد: با این مشکلات با دو تحریم مواجه بودیم که یک تحریم داخلی بود که در حال حاضر نیز بخشی از این تحریم ادامه دارد و یکی از تحریم‌ها نیز در خارج از کشور توسط کشورهای دیگر اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

همه صادرات استان زنجان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

رنگرونا با اشاره به اینکه صادرکنندگان ما ثابت کردن که می‌توانند از سد تحریم‌های خارجی با راه‌های مختلف عبور کنند و کالاهای ایرانی را به دست مصرف کنندگان خارجی برسانند افزود: مشکل اساسی که در حال حال حاضر صادرکنندگان دارند خود تحریمی است که در داخل کشور با آن مواجه هستیم و این تحریم را دیگر نمی‌توان دور زد و این موضوع دست صادر کنندگان را بسته است.

وی عنوان کرد: با این مشکل صادرکننده واقعی و شناسنامه دار ملزم و مطیع قانون داخل کشور بوده هر آنچه که ابلاغ می‌شود را باید انجام دهند که این اقدام را نیز تا به امروز انجام دادند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان بیان کرد: اعلام کردند که صادر کننده باید ارز خود را برگرداند که این اتفاق افتاد یعنی یک صادر کننده واقعی نمی‌تواند ارز خود را برنگرداند چرا که اگر این ارز یک صادر کننده برنگردد چرخه صادرات آن مختل می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر صادر کننده‌ای ارز را برنگرداند چرخه متوقف می‌شود و عملا صادر کننده توان صادرات مجدد را نخواهد داشت.

رنگرونا افزود: در نتیجه صادر کنندگان واقعی شناسنامه‌دار ثابت کردند که سالیان سال تجربه صادراتی دارند از این موضوع تبعیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: هر بخشنامه‌ای که ابلاغ شده صادرکنندگان مو به مو انجام دادند هر چند که کمی با تاخیر انجام شد ولی این تاخیر نیز دلایلی داشت چون بخشنامه‌ها متعدد بود صادرکنندگان تکلیف خود را نمی‌دانستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به بحث برگرداندن ارز با مسائلی مختلفی مواجه شد و این اقدام صادرکنندگان را سردرگم کرد که این روند باعث شد صادرات کشور به ویژه استان با موج سردرگمی مواجه شود افزود: باید تکلیف صادرکننده به صورت شفاف مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از خردادماه بخشنامه حوزه صادرات تغییر پیدا نکرده و امیدواریم این اتفاق نیفتد چرا که با هر تغییری صادرکنندگان گرفتار می‌شوند.

رنگرونا بیان کرد: صادر کنندگان به عنوان سربازان اقتصادی دوشادوش نظامیان این کشور در حوزه اقتصاد حرکت می‌کنند تا چرخ اقتصاد کشور متوقف نشود.

وی با اشاره به اینکه صادر کنندگان نیز این وظیفه را دارند که در این شرایط دست به دست دولت دهند خاطر نشان کرد: انتظاری هم که از دولت داریم این است که فشار حداکثری را از دوش صادرکنندگان بردارد که در حال حاضر صادرکنندگان تحت فشار هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان افزود: تا 31 تیر ماه مهلت بود صادرکنندگان ارز خود را برگردانند این اقدام را انجام دادند و خیلی از صادرکنندگان توانستند ارز خود را برگردانند و به تکالیف خودشان انجام دادند و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد چرا که اهداف چرخه اقتصادی صادرکننده با بازگشت ارز ادامه پیدا می‌کند.

//ع

   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر