logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۱۹۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

تسهیلات اشتغالزایی دردی از مشکل اشتغال حل نکرد

تسهیلات-اشتغالزایی-دردی-از-مشکل-اشتغال-حل-نکرد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تسهیلات اشتغال محور در حالی که قرار بود باعث رونق و اشتغال شود به دلیل هدفمند نبودن دردی از مشکل اشتغال کشور را حل نکرد.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت:نتایج ارائه تسهیلات اشتغال محور در کشور کاملا ملموس بوده و نیازمند تحقیقات دانشگاهی نیست.

وی با بیان اینکه در قالب این تسهیلات، افراد مختلفی وام های کلان دریافت کرده اما در بخش مربوطه به کارگیری نکرده اند، افزود: همانگونه که وام های خود اشتغالی دولت هشتم نتایج مطلوبی نداشت، در دولت های نهم و دهم نیز تسهیلات زود بازده به درد ایجاد اشتغال نخورد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پرداخت 12 هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال 85،افزود: در نیمه دوم همان سال  18 هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی پرداخت شد که تا کنون نتایج آن ملموس نبوده است.

محمودی خاطرنشان کرد: متاسفانه این تسهیلات با وثیقه کم ارائه شد و در حالی که قرار بود باعث رونق و اشتغال شود به دلیل هدفمند نبودن به بخش دلالی آمد و التهاب زا شد.

وی برضرورت ارائه تسهیلات محوری در بحث تولید و ایجاد کسب و کار تاکید کرد و گفت: ما با ارائه این تسهیلات به زور خواستیم کارآفرین تولید کنیم در حالی که این افراد اصلا روحیه کارآفرینی نداشتند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جذابیت تسهیلات کم بهره موجب شد تا برخی از افراد از اینترنت طرح توجیهی آوردند و وام های کلانی گرفتند.

محمودی اصل با بیان اینکه در حال حاضر 86 هزار واحد تولیدی در کشور ثبت شده است که بخشی از این واحدها تعطیل هستند، افزود: یکی از دلایل تعطیلی این واحدهای تولیدی کارآفرین نبودن استفاده کنندگان تسهیلات بود.

بیشتر بخوانید

وی خاطرنشان کرد: افراد کارآفرین اول با منابع مالی موجود فعالیت های خود را آغاز می کنند و در فازهای بعدی به دنبال تسهیلات هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با پرداخت تسهیلات  اگرچه در شرایطی رونق تولید را شاهد بودیم اما به دلیل عدم بازگشت تسهیلات به تولید نتایج مطلوبی حاصل نشد.

محمودی اصل بیان داشت: چرخه معیوب نظام بانکی که در حال حاضر140 هزار میلیارد تومان معوقه دارد نیز با انبوهی از مشکلات سردر گریبان است.

وی افزود: بخشی از تسهیلات ارائه شده توسط دولت در تجارت خرج شد اگر چه این افراد با وجود توانایی مالی تسهیلات خود را پرداخت نمی کنند.

این استاد دانشگاه برضرورت مبارزه با فساد و این افراد تاکید کرد و گفت: باید تولید کنندگان واقعی حمایت شده و سره و ناسره جدا شود تا در توزیع تسهیلات موفق عمل شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ضروری است بر اساس تولید و صادرات مشوق های تسهیلاتی نیز درنظر گرفته شود، افزود:  درصد تسهیلات باید با افزایش تولید و صادرات کاهش یابد.

محمودی اصل عدم نظارت بر تسهیلات اشتغال را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه مکانیزم تایید تسهیلات و تعیین درصد آن بسیار نامناسب است و این موضوع موجب می شود تا تولید کنندگان دچار مشکلات بیشماری شوند.

و ی برضرورت به کارگیری مکانیزم شفاف برای قراردادها تاکید کرد و افزود: راه حل مشکلات کشور شفاف سازی حوزه اقتصادی است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر