logo
امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۱۷۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]
رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه:

تبیین 10 راهبرد رسانه ای جبهه انقلاب در دهه پنجم

تبیین-10-راهبرد-رسانه-ای-جبهه-انقلاب-در-دهه-پنجم

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه با اشاره به اینکه مردم به دلیل القای رسانه‌ای دشمن به سراغ شبکه های اجتماعی داخلی نمی‌روند، گفت: این در حالی است که مردم ما سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان پول بابت اینترنت هزینه می کنند و باید این را متوجه شوند اگر شبکه ملی اطلاعات، محقق شود، استفاده از اینترنت تقریبا رایگان خواهد شد. مردم این نکته را هم باید متوجه شوند که وزیری که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی نمی‌کند، مقصر این ماجراست.

به گزارش موج رسا; به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا معاف، رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ظهر امروز در هشتمین گردهمایی مدیران مراکز فضای مجازی سپاه‌های استانی سراسر کشور در مشهد مقدس، اظهار کرد: برای حضور موفق و فعال رسانه ای در دهه پنجم انقلاب باید راهبردها و استراتژیهای خود را ترسیم کنیم تا بر اساس این راهبردها کنش عملیاتی داشته باشیم. در یک برآورد کلی می توان 10 استراتژی رسانه ای برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دهه پنجم ترسیم کرد.

درک قواعد جنگ هوشمند؛ اولین راهبرد رسانه ای جبهه انقلاب

این استاد دانشگاه درک قواعد جنگ هوشمند را اولین راهبرد برای فعالیت رسانه ای برشمرد و عنوان کرد: ما از ادبیات جنگ نرم هم عبور کرده ایم و امروز  دنیا درگیر ادبیات جنگ هوشمند است که این جنگ مبتنی بر تولید فشار شبکه‌ای است؛ یعنی مجموعه ای از فشارهای سخت و نیمه سخت و نرم که یک هدف مشترک را دنبال می کنند.

وی با اشاره به اینکه تهدید مردم به جنگ سخت نیز باید ذیل جنگ هوشمند درک شود، تاکید کرد: القای جنگ نظامی و تهدید به جنگ سخت برای این است که در جنگ رسانه‌ای یا اقتصادی، مردم حرف دشمن را باور کنند. بنابراین اگر کسی بدون شناخت از جنگ هوشمند فعالیت رسانه‌ای کند دچار اختلال در محاسبه و تخیص صحیح می‌شود.

دومین راهبرد؛ درک نبرد اصلی

معاف در تشریح دومین راهبرد رسانه ای جبهه انقلاب گفت: دومین راهبرد و شاید مهمترین راهبرد رسانه ای، درک نبرد اصلی در کشور است. 

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی سپاه در تببین این نبرد گفت: ما امروز دو روایت راجع به شرایط انقلاب و نظام اسلامی و شرایط کشور داریم. هر دو روایت گذشته شناسی و گذشته پژوهی، اکنون شناسی و اکنون پژوهی و آینده شناسی و آینده پژوهی خود را ارائه می دهند. روایت اول می گوید گذشته ما نابسامان و اکنون ما هم نابسامان است و آینده سیاهی نیز پیش روی ماست. غربگرایان غربزده غرب پرست و غرب اندیش که به این روایت قائل هستند معتقدند در این چهل سال سرافکنده و خجلت زده شدیم و گذشته و اکنون ما قابل افتخار نیست، اکنون تلخ و آینده تلخ تر است. 

معاف ادامه داد: این جریان با تمام ابزارهای رسانه ای، گفتمانی، ساختاری، تئوریک و اندیشه ای خود این روایت را در انواع و اقسام رسانه ها و قالبهای رسانه ای به صورت مستمر بازتولید و بازنمایی می کنند. این روایت پرهیاهو و پرسر و صدا همه جا در حال تکرارشدن است و حتی در میان مسئولین ارشد کشور معتقدان جدی دارد. 

این استاد دانشگاه افزود: اما یک روایت دوم از شرایط کشور وجود دارد که می گوید در عین حالی که مشکل، چالش، نگرانی و مساله در کشور وجود دارد اما بحران و بن بست وجود ندارد؛ راه طی شده پر افتخار است، مسائل اکنون راه حل دارد و آینده هم روشن است. این یک ادعای شعاری و رسانه ای نیست؛ حرفی است کاملا قابل اثبات و عینی. 

معاف تاکید کرد: این دو روایت الان در حال نبرد با هم هستند و به نوعی جنگ روایتها در میان است و اگر یک فعال رسانه ای در میانه میدان کار رسانه ای، مختصات این دو روایت را نشناسد بازی خواهد خورد. یک روایت می گوید کشور در شرایط انسدادی است اما روایت مقابل می گوید کشور در شرایط انبساط است.

وی افزود: اگر یک فعال رسانه ای جبهه انقلاب قائل به فضای نشاط و امید و بن بست شکنی و در واقع روایت دوم است حتما در فضای رسانه ای موفق خواهد بود. چرا که رهبر انقلاب نگاه حزئی نگر و خرد نگر به شرایط را سم کار رسانه ای و گفتمانی برای کشور می دانند و در مقابل در نگاه ایشان داشتن یک نگاه کلان و کل نگر که از مختصات قائلین به روایت امیدوارانه دوم است، در کار رسانه ای بسیار پیش برنده است.

راهبرد سوم توانایی تولید ادراک مثبت

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی سپاه با ذکر «توانایی تولید ادراک مثبت» به عنوان سومین راهبرد رسانه ای، تشریح کرد: تولید ادراک مثبت یعنی اینکه در فهم شرایط کشور این نکته را بتوانیم به مخاطب منتقل کنیم که می شود و می توانیم چون قبلا شده است و توانسته ایم.

وی با تشریح مفهوم مارپپیچ سکوت در علوم ارتباطات گفت: در کشور ما در فضای رسانه ای با یک مارپیچ سکوت روبرو هستیم و کسی که فعالیت رسانه ای می کند باید بتواند این مارپیچ سکوت را بشکند تا موفق شود. وقتی فرد یا جریان مقابل در رسانه ها یک موضع را به عنوان موضع دقیق، همراه با اغواگری رسانه ای القا می کنند، بقیه اگر با او همراهی نکنند، با یک سکوت او را تایید کرده و قدرت واکنش رسانه ای را از دست می دهند؛ طبیعی است که در این فضا نمی توان ادراک مثبت تولید کرد.

امیدآفرینی و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن؛ ضروری ترین اقدام رسانه ای

معاف با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر انقلاب رکن اصلی این بیانیه را مبتنی بر تولید ادراک مثبت دانست و افزود: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب هفت توصیه فرموده اند اما فرای این هفت توصیه یک توصیه هست که ایشان می فرمایند اولین و ریشه ای ترین تکلیف جوانان انقلابی در عمل به مفاد بیانیه این توصیه است و آن امید آفرینی است.

وی افزود: رهبر انقلاب در متن بیانیه تاکید کرده اند بدون ایجاد امید هیچ کاری نتیجه نمی دهد. ایشان امید آفرینی را هم تفسیر کرده اند و توضیح داده اند که باید شکستن محاصره تبلیغاتی رخ دهد. یعنی اگر محاصره تبلیغاتی و همان مارپیچ سکوتی که عرض شد نشکند عملا امید ایجاد نخواهد شد. اگر امید ایجاد نشود سایر کارها هم محقق نمی‌شود.

معاف تاکید کرد: تولید ادراک مثبت و امیدآفرینی را را باید به عملیاتهای رسانه ای تبدیل کنید و گرنه امید تبدیل می شود به گفتاردرمانی و عملیات لفظی بی خاصیت. نق زدن کار سختی نیست، باید با نگاه جریانی در راستای تولید ادراک مثبت و امیدآفرینی گام برداریم.

4 راه امیدآفرینی

عضو هیئت علمی دانشگاه در تشریح راههای امید آفرینی گفت: امید از 4 طریق ایجاد می شود؛ تغییر رویکرد، تغییر مقیاس نگاه، تحول معرفتی، رفع توهمات ذهنی

وی در توضیح هر یک از این راهها گفت: تغییر رویکرد یعنی تغییر نگاه به غرب؛ تا وقتی مردم و خواص و نخبگان فکر می کنند که غرب مدینه فاضله است و ما باید غربی شویم امید ایجاد نمی شود. ما در کار رسانه ای باید واقعیات غرب را تبیین کنیم تا این تغییر رویکرد ایجاد شود. باید نشان دهیم که مسیر وابستگی به غرب بن بست است.

معاف افزود: مقیاس نگاه هم باید تغییر کند؛ تا وقتی خرد و جزئی نگاه کنیم امید ایجاد نمی شود انسانهایی که بزرگ اندیش هستند ناامید نمی شوند. تحول معرفتی هم باید در ما ایجاد شود. تا وقتی ما خودمان را در مسیر بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور را درک نکنیم امید ایجاد نمی شود. توهمات ذهنی را نیز باید کنار بگذاریم و مهمترین توهم ذهنی توهم رهاشدگی انقلاب است که باید آن را کنار بگذاریم تا امید ایجاد شود. 

 

وی اضافه کرد: اگر فرد در سبک زندگی و اندیشه اش غرب پرست شود سرور دینی اش از دست می‌رود و نمی‌تواند به دیگران امید دهد. چرا که خودش ناامید است. طبق بیان امیرالمومنین ناامیدی از صفات منافقین است. امیرالمومنین در نهج البلاغه یکی از صفات منافق را اینگونه توضیح می دهند که هر جا امید وجود دارد او حرف از ناامیدی می زند و القاء یأس می کند.

 

معاف در جمع بندی این بخش از سخنانش بار دیگر به مساله تفاوت تحلیلها از شرایط موجود در میان فعالان رسانه ای جبهه انقلاب تا قبل از صدور بیانیه گام دوم اشاره کرد و گفت: بعد از بیانیه گام دوم دیگر در تحلیل گذشته و اکنون و آینده کشور دیگر همداستان هستیم و رهبر انقلاب نظریه خود را ارائه کرده اند و در آن می فرمانید ریشه ای ترین تکلیف شما شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن است. بنابرلاین ابتدا باید خودمان امید وار باشیم تا بتوانیم امید آفرینی کنیم

 

راهبرد چهارم؛ روانشناسی مخاطب

 

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی سپاه با بیان ضرورت روانشناسی مخاطب به عنوان راهبرد چهارم در فعالیت رسانه ای گفت: به عنوان اولین مولفه کار رسانه‌ای باید از نقطه پذیرش و تمایل مخاطب آغاز شود. مثلا مفهوم گفتمانی عبرت گرفتن از اعتماد به غرب را اگر در زمان مرگ مرسی در دادگاه به مخاطب منتقل کنیم، راحت تر و بهتر مورد پذیرش قرار می گیرد.  

 

معاف در بیان دومین مولفه روانشناسی مخاطب بر مخاطبه به اندازه فهم مخاطب و قدر عقول مردم اشاره کرد و گفت: به اصطلاح قرآن باید به لسان قوم با مردم حرف بزنیم. مولفه مهم بعدی تفکیک اشتباهات افراد و جریانات از خود آنهاست. اولویت دادن به مخاطب جوان و نوجوان و طراحی های گفتمانی در نقاط نزاع گفتمانی هم از دیگر  مولفه های مهم در روانشناسی مخاطب هستند.

 

این استاد دانشگاه تقویت عقل درایه را به عنوان راهبرد پنجم بیان کرد و توضیح داد: باید عقل درایه مردم را تقویت کنیم. امیرالمومنین می فرمایند وقتی خبری را می شنوید تعقل کنید با عقل درایه نه عقل روایت؛ کسانی که روایت کنند زیاد هستند اما کسانی که در آن تعقل کنند و فکر کنند کم هستند. یعنی باید وقتی خبری می شنویم در آن تعقل و تعمق کنیم. نباید هر خبری را به بهانه اینکه سریع واکنش دهیم منتشر کنیم باید تعقل کنیم تبیین کنیم احراز کنیم بعد عمل کنیم. تاکید روی کلیک بیشتر همان تکاثر و تفاخر و در جهت تضعیف عقل درایه است که در جبهه انقلاب معنا ندارد.

 

وی از عدالت و تقوای رسانه ای هم به عنوان راهبرد ششم نام برد و گفت: اگر تقوا نداریم باید از رسانه و کار رسانه ای بیرون برویم.

 

راهبرد هفتم؛ درک تفصیلی شرایط کشور

 

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی سپاه تاکید کرد: هفتمین راهبرد رسانه ای درک تفصیلی شرایط کشور است نه فقط درک روزنامه ای ژورنالیستی؛ بلکه یک درک دقیق و عمیق.

 

معاف در توضیح این مطلب گفت: در درک تفصیلی شرایط باید به دو نکته دقت کنیم؛ اول عبرت پژوهی و توجه به روش عبرت اندوزانه است؛ باید بدانیم الان در شرایط بهره برداری از تجربه اندوزی و عبرت پژوهی دهه قبل هستیم و به عنوان برجسته ترین مصداق باید بزرگترین تجربه تاریخی پسا انقلابی ما یعنی برجام را مورد مداقه قرار دهیم. برجام تنها یک توافق نبود بلکه به زعم بسیاری از خوتص برجام یک مدل یا یک اندیشه بود و هست که انواع مختلفی دارد؛ برجام فرهنگی، مالی، بانکی، نفتی و موشکی در پس آن وجود دارد و برخی تا 23 برجام را برشمرده اند.

 

وی یادآور شد: دومین نکته در درک شرایط کنونی مساله شناسی است که اکنون مساله اصلی، اول و واقعی ما مساله کارآمدی است دغدغه اساسی مردم کارآمدی نظام است. باید بتوانیم درباره کارآمدی حرف بزنیم. بنابراین برای درک صحیح تفصیلی از شرایط کنونی داشتن باید نسبت خود را با این دو مساله یعنی تجربه برجام و کارآمدی روشن کنیم.

 

راهبرد هشتم؛ درک پارادایم فکری رهبر انقلاب

 

معاف با برشمردن 5 مولفه و ویژگی پارادایم فکری رهبر انقلاب تاکید کرد: اگر این پارادایم را بشناسیم بسیاری از مسائلی که ابتدا به آن اشاره شد مانند مساله امید و ناامیدی یا محاصره تبلیغاتی خود به خود برای ما حل می شود.

 

وی این 5 ویژگی را اینگونه برشمرد: تفکیک محتوا از ساختار؛ تفکیک واقعیت از عملیات دشمن؛ راه حلها کارکردی است نه ساختاری؛ آینده، ساختنی است؛ تفکیک کارنامه از ارزشها

 

سپس در ادامه گفت: تا این پارادایم را با این 5 ویژگی نشناسیم نمی توانیم با ایشان هم افق شویم و اگر هم افق نشویم بعید است بتوانیم روایت خود را از گذشته، شرایط کنونی و آینده انقلاب با روایت رهبری یکی کنیم و در نهایت در کار رسانه ای خود و در میدان جنگ هوشمند ناموفق خواهیم بود. از این رو توجه به پارادایم فکری رهبری در فعالیت رسانه‌ای ضرورت دارد.

 

رئیس اداره گفتمان معاونت فرهنگی سپاه در بیان نهمین راهبرد گفت: طراحی رسانه ای باید مبتنی بر طراحی و ظرفیت خودمان باشد نه طراحی دشمن. 

 

معاف با اشاره به دوگانه سازیهای القایی دشمن در فضای رسانه ای و فرهنگی و تاکید بر عدم ورود به این میدان بازی دشمن به عنوان نمونه گفت: چند سالی است دوگانه فیلترینگ و آزادی در فضای مجازی راه افتاده است، ما نباید در این فضا بازی کنیم، چون منفعل می‌شویم و باید خودمان با رویکردی فعال و دوگانه بسازیم و با خلق واژه و مفهوم، فضا را تغییر دهیم. 

 

وی ادامه داد: در برابر دوگانه القایی فیلترینگ و آزادی باید دوگانه منطقی مدیریت بومی بر فضای مجازی در مقابل مدیریت بیگانه را گفتمان غالب کنیم. 

 

معاف با اشاره به اینکه مردم به دلیل القای رسانه‌ای دشمن به سراغ شبکه های اجتماعی داخلی نمی‌روند، گفت: این در حالی است که  مردم ما سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان پول بابت اینترنت هزینه می کنند و باید این را متوجه شوند اگر شبکه ملی اطلاعات، محقق شود، استفاده از اینترنت تقریبا رایگان خواهد شد. مردم این نکته را هم باید متوجه شوند که  وزیری که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی نمی‌کند، مقصر  این ماجراست.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه در توضیح دهمین راهبرد گفت: ما باید پیوند ارگانیک با مردم و مستضعفین برقرار کنیم و بیان آزادیهای اجتماعی مردم بدون لکنت زبان را در دستور کار خود قرار دهیم. همچنین نقد آسیبهای اجتماعی، نقد اقتصاد غیر مقاومتی، نقد مدیریت ولنگار فضای مجازی و نقد تلقی فساد سیستمی از دیگر دستور کارهای ما باید باشد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر