logo
امروز : یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۱۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

7 هزار نفر در استان زنجان معتکف می شوند/اعزام 100 مبلغ به مناطق مختلف استان

7-هزار-نفر-در-استان-زنجان-معتکف-می-شوند-اعزام-100-مبلغ-به-مناطق-مختلف-استان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری 7 هزار نفر در استان زنجان معتکف شوند.

حجت الاسلام مسعود صفی یاری، در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: مراسم اعتکاف در ماه مبارک رجب در  54 مسجد شهری و روستایی در استان زنجان برگزار می شود. 

وی با بیان اینکه در شهرستان زنجان 20 مسجد برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده است،تصریح کرد: در شهرستان ابهر نیز هفت مسجد اعلام آمادگی کرده است.

این مسئول گفت: در شهرستان های خدابنده 14 مسجد، ماهنشان پنج مسجد، خرمدره دو مسجد، طارم دو مسجد، سلطانیه دو مسجد و ایجرود دو مسجد برای برگزاری مراسم اعتکاف آماده می شوند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه علاوه بر 54 مسجد در مناطق مختلف استان که روحانیون مستقر هستند، مراسم معنوی اعتکاف را برگزار می کنند، تصریح کرد: 100 مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف استان برای اقامه نماز و سخنرانی در مراسم اعتکاف اعزام می شوند. 

حجت الاسلام صفی یاری با بیان اینکه 40 مداح و قاری برای اجرای برنامه های ولادت و وفات حضرت زینب(س) در استان خبر داد و گفت: 7 هزار جلد کتاب«اعتکاف خوبان» که هزینه خرید آن از سوی سازمان تقبل شده است، در بین معتکفین توزیع می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح«قرآن در زلال اعتکاف» ،بیان داشت:این طرح با حضور مبلغان اعزامی اجرا می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه طرح برنامه های قرآنی و تصحیح قرائت نماز در مراسم اعتکاف اجرا می شود، ادامه داد: برنامه جشن ولادت امام علی(ع) در 13 رجب برگزار می شود.

حجت الاسلام صفی یاری از برگزاری ویژه برنامه اعمال ام داود، اجرای ادعیه و اقامه نمازهای وارده و اعمال ایام بیض خبر داد و گفت:تشکیل حلقه های معرفتی با حضور مبلغان و مبلغات برای پاسخگویی به سئوالات دینی معتکفین در مساجد تشکیل می شود.

وی به فعالیت های کمیته رفاهی به منظور تهیه افطاری و سحری معتکفین اشاره کرد و گفت: سال گذشته 6 هزار نفر در استان زنجان معتکف شدند که امسال پیش بینی می شود این رقم به 7 هزار نفر برسد.

گفتنی است،اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است.اما تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد 

*اهمیت اعتکاف

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است.  اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد.

اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. 

اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

  

*اعتکاف در ادیان دیگر

کسی به درستی نمی داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است.

با توجه به آیه 125 سوره بقره، می توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می شده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. واگذاری این مسؤولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.

حضرت موسی (ع) با آن که مسؤولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی (طه :83و84).

بیت المقدس از مکانهایی بود که همواره عده زیادی از انسانها، برای اعتکاف در آن گرد می آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می نمود حضرت مریم (ع) است. قرآن در این باره می فرماید: "وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً؛ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می رفت برای او غذایی مهیا می دید (عمران:37)."

از قرآن مجید (مریم:16و 17) استفاده می شود که حضرت مریم (ع) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد از مردم بریده بود و در خلوت به سر می برد.

علامه طباطبائی می فرماید: گویا مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است.

طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.

اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می روند. اعتکاف در غارها و بیابانها و کوهها، به عده ای از این حنفاء نسبت داده شده است. آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آنها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می شدند.

پیامبر (ص) نیز مانند خود بر دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) بود و عبادات متداول آن دین و از جمله اعتکاف را برپا می داشت.

قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می رفتند.//ن

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر