logo
امروز : شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۰۰۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان خبرداد

اختصاص۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احداث پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در استان زنجان

اختصاص۲۰۰-میلیون-دلار-اعتبار-برای-احداث-پروژه-های-آبخیزداری-و-آبخوانداری-در-استان-زنجان

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اجرای پروژه های آبخیزداری در استان زنجان گفت: در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احداث پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در استان زنجان اختصاص یافت.

به گزارش موج رسا; خلیل آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گردهمایی تبیین عملکرد پروژه های صندوق توسعه ملی درحوزه منابع طبیعی با حضور ائمه جماعات استان اظهار کرد: در سال ۹۷ ، ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار، از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری تامین گردیده است.

وی تصریح کرد: برای سال ۹۸ نیز ،اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو به بحث های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص خواهد یافت.

آقاجانلو بیان کرد: آبخیزداری یک واحد برنامه ریزی است که باتوجه به منابع آب ،خاک و منابع انسانی موجود در نقطه مورد نظر ،تصمیم گیری هایی برای اصلاح و احیای منابع طبیعی و درنهایت انجام برنامه های توسعه ای انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به فواید اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری یادآور شد : در هر هکتار که عملیات آبخیزداری انجام شود ، به طور متوسط ۵۳۰ متر مکعب آب ذخیره می شود‌.

آقاجانلو تصریح کرد:انجام پروژه های آبخیزداری سبب کنترل فرسایش خاک و تولید علوفه نیز می شود.

وی بیان کرد : نقشه ای توسط مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان باعنوان شناسایی مناطقی از استان که د رمعرض بیایانی شدن وایجاد ریزگرد قرار دارند ، تهیه شده که اگر دقت وتوجه لازم و مدیریت صحیح صورت نگیرد ؛ در سال های آینده شاهد بیایانی شدن برخی از مناطق استان خواهیم بود که این مسئله بسیاری از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و غیره ایجاد می کند.

این مقام مسئول افزود :  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای پیشگیری از این موضوع؛ اقدامات بسیاری انجام داده که می توان به انجام مطالعات لازم برای شناسایی مناطق بحرانی ، اجرای عملیات آبخوانداری را در 11 سایت استان ، ساماندهی رودخانه و احداث سدهای خاکی اشاره کرد.

آقاجانلو با اشاره به اینکه در سال 97 ، سهم استان زنجان اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان بوده که این مبلغ را تقریبا در تمام شهرستان ها تعریف کردیم و نگاهی به دشت های بحرانی استان خصوصا دشت ابهر ، دشت زنجان داشتیم خاطر نشان کرد : از محل اعتبارات استانی در سال 97 حدود 6 میلیارد تومان برای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری مقرر شده است.

وی اجرای پروژه کاداستر و حدنگاری اراضی ملی را یکی دیگر از اقدامات شاخص دانست و گفت : با وجود مشکلات و اختلافات فراوان در روستا ها این پروژه به شناسایی مالکیت اشخاص و دولت کمک فراوانی می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گردهمایی تبیین عملکرد پروژه های صندوق توسعه ملی درحوزه منابع طبیعی با حضور ائمه جماعات استان خاطر نشان کرد : حضور شما به عنوان ائمه جماعات در شهرستان ها ، بسیار مهم و تاثیر گذار است چرا که با آگاه سازی و فرهنگ سازی می توان ازطرفیت های مردم چه در قالب نیروی کارگری و چه در تامین مصالح ، در انجام پروژه های آبخیزداری استفاده کرد.//ف

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر