logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۰۰۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در زمان بحران آب اتفاق مي‌افتد؛

اجاره آب رودخانه قزل اوزن در طارم براي كشت برنج/ كشت برنج در 1000 هكتار از اراضي كشاورزي طارم

اجاره-آب-رودخانه-قزل-اوزن-در-طارم-براي-كشت-برنج-كشت-برنج-در-1000-هكتار-از-اراضي-كشاورزي-طارم

كشت برنج در چند سال اخير كه با بحران آب در زنجان مواجه هستيم با اجاره آب در حاشيه رودخانه نه تنها كاهش كشت آن اتفاق نيفتاده بلكه شاهد توسعه كشت اين محصول در شهرستان طارم هستيم.

به گزارش موج رسا; شدت بحران آب در چند سال اخير در كشور مورد توجه زيادي قرار گرفته و بسياري از استانها با اين مشكل مواجه هستند و صرفه جويي در استفاده از منابع آبي در بخش‌هاي مختلف از جمله كشاورزي كه بيشترين مصرف آب را به خود اختصاص داده مورد تاكيد قرار گرفته است.

بارش باران در بسيار از استانها از جمله استان زنجان امسال رضايت بخش بود ولي اين بارشها بنا به اظهارات شركت آب منطقه‌اي زنجان هنوز كم آبي در استان زنجان را جبران نكرده است.

افت آبهاي زير زميني در چند سال اخير به قدري بوده كه افزايش بارش امسال تاثير چنداني در جبران كم آبي در استان زنجان نداشته يعني هنوز وضعيت قرمز بحران آب در زنجان وجود دارد.

در حدود 90 درصد مصرف آب در بخش كشاورزي اتفاق مي‌افتد بنابر اين بايد مديريت مصرف آب در اين بخش مورد توجه جدي قرار گيرد و جهادكشاورزي زنجان نيز در اين راستا استفاده از اقلام كم آببر را از برنامه‌ها خود در سطح استان زنجان اعلام مي‌كند.

كشت برنج در شهرستان طارم يكي از موضوعاتي است كه توليد آن نياز به منابع آبي بالايي دارد و كاهش زير كشت اين محصول يكي از موضوعاتي است كه مطرح مي‌شود ولي در استان زنجان در چند سال اخير علاوه بر اينكه كاهش زيركشت اين محصول اتفاق نيفتاده بلكه شاهد افزايش كشت آن در استان هستيم.

مجتبي اسكندري مديرجهادكشاورزي شهرستان طارم در مورد افزايش سطح زيركشت برنج در شهرستان طارم به موج رسا گفت: همه سطح زيركشت برنج در طارم در دست جهادكشاورزي نيست و تنها حدود 400 هكتار از زمين‌هاي زير كشت در دست جهادكشاورزي است.

وي با بيان اينكه ميزان سطح زيركشت برنج در اين شهرستان در حدود يك هزار هكتار مي‌رسد افزود: ما‌بقي زمين‌هاي زيركشت برنج توسط امور آب اجاره داده شده است.

مديرجهادكشاورزي شهرستان طارم بيان كرد: اگر منابع آبي وجود ندارد چطور آب قزل اوزن براي كشت برنج در اين شهرستان اجاره داده مي‌شود.

وي با بيان اينكه امور آب بايد به فكر منابع آبي شهرستان طارم باشد افزود: بايد امور آب به فكر تامين آب كشاورزان اين منطقه باشد و راه چاره هم وجود دارد ولي بايد كمي همت كنند تا با ذخيره آب رودخانه قزل اوزن مشكل اين منطقه برطرف شود.

اسكندري با اشاره به اينكه متاسفانه در مورد ذخيره آب براي شهرستان طارم هيچ گونه توجهي نشده است اظهار كرد: در حالي كه تنها 10 روز از آب رودخانه قزل اوزن بسته شود مشكل آب اين شهرستان برطرف مي‌شود.

وي با بيان اينكه در حال حاضر شركت آب منطقه‌اي از كمبود آب صحبت مي‌كند در حالي كه براي كشت برنج در حاشيه رودخانه قزل اوزن آب اجاره مي‌دهد.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر